متاورس و تاثیر آن بر سلامت افراد

برای چندین دهه، تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک از اصلی‌ترین راه تشخیص بیماری بود. به نوعی می‌توان گفت مراجعه حضوری بیمار به پزشک تنها ابزار برای دریافت مراقبت‌های پزشکی او محسوب می‌شد. بیمار مجبور بود برای دریافت درمان پزشکی عمومی یا تخصصی و انجام عمل‌های جراحی سنگین یا سرپایی نزد پزشک برود و از او این خدمات را برای کسب بهبودی‌اش طلب کند اما رفته رفته با ظهور خدمات بهداشتی آنلاین و از راه دور، از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت شاهد اندکی تغییر در رابطه‌ بین بیمار و پزشک بودیم.

متاورس با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و نوین خود، در حوزه سلامت دیجیتال، امکانات و خدماتی را ارائه می‌دهد که قبلا غیر قابل تصور بود، حتی در حال حاضر نیز تصور چنین خدماتی برای بسیاری از افراد آسان نیست.

در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی با متاورس و ویزیت بیماران می‌توان گفت که این یکی از بهترین کاربردهای متاورس در بخش خدمات درمانی است. تصور کنید ویزیت پزشک به صورت مجازی انجام شود. در واقع ویزیت همه‌ بیماران نیاز به معاینه فیزیکی ندارد و گاهی ویزیت، تنها برای مشاوره صورت می‌گیرد. درست است که بسیاری از متخصصان نمی‌توانند ویزیت‌های پزشکی خود را از راه دور انجام دهند، با این وجود بسیاری از معاینه‌های فیزیکی می‌تواند با استفاده از متاورس به صورت مجازی انجام شود.

 

توانایی متاورس در ایجاد کلینیکی سه بعدی

متاورس توانایی ایجاد کلینیکی سه بعدی را دارد که در آن پزشکان و بیماران می‌توانند، ملاقات‌ها و معاینات پزشکی خود را انجام دهند. در حالی که برای ارائه خدمات ویزیت از راه دور، انتظار می‌رود متاورس، تجربه کاربری بهتری ایجاد کند.

 

ملاقات خانوادگی با بیماران با متاورس متحول می‌شود

در ۲ سال اخیر، بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل همه گیری ، محدودیت‌هایی را برای ملاقات‌های دوستانه یا خانوادگی با بیماران اعمال کردند و این امر برای بسیاری از افراد خوشایند نیست.

بسیاری از افراد تمایل دارند پس از عمل جراحی یا یک وضعیت پزشکی وخیم که برای عزیزان خود در بیمارستان انجام شده، به ملاقات دوستان یا اعضای خانواده بروند و احوال آن‌ها را جویا شوند. خوشبختانه باید بدانید که متاورس توانسته است برای حل این مشکل نوآوری جدیدی در این زمینه به وجود بیاورد.

اگر متاورس می‌تواند در جلسات بین بیمار و پزشک برای معاینه تحولی ایجاد کند، پس بدون شک برای دیدارهای خانوادگی نیز این تحول عظیم کاربردی خواهد بود و به دیدارهایی که باعث حمایت عاطفی از بیمار می‌شود کمک خواهد کرد. در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی با متاورس باید بدانید که بیماران نیز در چنین شرایطی حس بهتری را تجربه می‌کنند و با روحیه مطلوب‌تری می‌توانند درمان خود را ادامه دهند. انتظار می‌رود با استفاده از این تکنولوژی بتوانیم بدون محدودیت در زمان یا حتی حضور فیزیکی، با دوستان بیمارمان ملاقات داشته باشیم. در حالی که حتی این دیدارها می‌تواند در مکان‌های مختلف شبیه سازی شده و مکانی غیر از بیمارستان نیز انجام شود.

 

ارز دیجیتال و متاورس در مراقبت‌های بهداشتی

استفاده از فناوری‌ ارزهای دیجیتال و بلاک چین توسط متاورس امری مشهود و ثابت شده است. با این وجود، امکان اینکه مردم بتوانند پرداخت‌های پزشکی و بهداشتی خود را علاوه بر پرداخت‌های رایج،  از طریق ارز دیجیتال نیز انجام دهند، امری مورد انتظار است.

 البته این ممکن است یکی دیگر از چالش‌های استفاده از متاورس باشد. ارزهای رمزنگاری شده به دلیل جابه‌جایی بدون محدودیت پول و عدم توانایی در ردیابی آن، در همه کشورها و سازمان‌ها قابل قبول و استفاده نیستند.

متاورس در این حوزه می‌تواند برای آموزش کادر درمان و همچنین تقویت مهارت‌ها و افزایش دانش پایه آن‌ها استفاده شود تا نسل آینده متخصصان درمان و سلامت مهارت و دانش خوبی داشته باشندگجت واقعیت مجازی هولولنز (HoloLens) مایکروسافت می‌تواند در حین جراحی به جراحان کمک کند و حتی سرعت جراحی آن‌ها را افزایش دهد.

هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانند با کمک تصاویر سی‌تی‌اسکن، MRI و اسکن‌های سه‌بعدی، قبل از عمل جراحی تصاویری ایجاد کنند تا پزشک جراح به فهم بهتر و کامل‌تری از وضعیت بیمار دست پیدا کند. در ضمن پزشکان می‌توانند با کمک هدست‌های واقعیت افزوده بدون اینکه نیاز باشد دائماً به نمایشگر سیستم کنترل‌کننده وضعیت بدن نگاه کنند، اطلاعات مرتبط با علائم حیاتی بیمار مثل ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و میزان تنفس او را لحظه‌به‌لحظه مقابل چشمان خود ببینند. بهره‌مندی از این دستگاه‌ها طبیعتاً سرعت جراحی را نیز افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای جالب واقعیت افزوده در حوزه سلامت و درمان، تسهیل یافتن رگ دست افراد برای نمونه‌گیری است. معمولاً در برخی از موارد کارکنان آزمایشگاه نمی‌توانند به‌راحتی رگ دست بیمار را پیدا کنند و این موضوع بیماران را اذیت می‌کند. هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانند با مشخص کردن رگ‌ها به‌صورت خطوط رنگی و برجسته کردن آن‌ها به‌راحتی این مشکل را برطرف کنند.

یکی دیگر از کاربردهای متاورس در حوزه پزشکی آشنایی با آناتومی بدن انسان با استفاده از واقعیت افزوده است. با کمک این فناوری می‌توان مدلی سه‌بعدی و حتی زنده و متحرک از آناتومی بدن انسان ایجاد کرد تا دیگر نیازی به کالبدشکافی و تشریح جنازه نباشد.

معمولاً بیماران قبل از عمل جراحی نگرانی و استرس بی‌جا دارند و می‌خواهند بدانند جراحی چگونه انجام خواهد شد. دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شبیه‌سازی عمل جراحی به‌صورت دقیق و سه‌بعدی را نیز امکان‌پذیر کرده‌اند و افراد می‌توانند با کمک این دو فناوری وضعیت بدن خود را قبل و بعد از جراحی ببینند و حتی فرایند جراحی را نیز مشاهده کنند؛ طوری که انگار خود آن‌ها در اتاق عمل حضور دارند!

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونگی بهره‌مندی بخش رادیولوژی از متاورس

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بهداشتی و درمانی، بخش رادیولوژی است که اتفاقا به فناوری‌های و تکنولوژی‌های روز، به شدت وابسته است. درست است که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های بسیاری در دستگاه‌های اسکنر و عکس‌برداری بوده‌ایم، ولی این حوزه از سلامت هنوز هم پتانسیل زیادی برای پیشرفت بیشتر دارد. مراقبت‌های بهداشتی با متاورس روز به روز پیشرفته‌تر خواهد شد و بخش رادیولوژی نیز از این پیشرفت بی نصیب نخواهد ماند.

فناوری‌های تصویربرداری در متاورس با نمایش تصاویر پویا همراه جزئیات بیشتر، می‌توانند تجسم بهتری را برای رادیولوژیست‌ها فراهم کنند. این امر می‌تواند به تشخیص بهتر بیماری‌های توسط آن‌ها کمک شایانی کند. یا حتی در حالی که افراد در مکان‌ها یا کشورهای مختلف هستند، با نمایش تصاویر پزشکی سه بعدی در مکانی شبیه سازی شده، می‌توانند با رادیولوژیست‌های دیگر همکاری کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس و ابزارهای سنجش سلامت قابل حمل

اطلاعات معاینات پزشکی و مراقبت‌های درمانی بیمار یکی از پیچیده‌ترین داده‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شوند که برای مراقبت از بیمار نیز بسیار مهم هستند. چراکه پزشکان می‌توانند از طریق این اطلاعات، بیماری افراد را تشخیص دهند و برای درمان آن اقدام کنند.

در چند سال گذشته ابزارهای سنجش سلامت قابل حمل، با تولید و ثبت اطلاعات دقیقی از سابقه بیماری افراد و معاینات پزشکی آن‌ها و سایر داده‌های ضروری پزشکی، توانسته‌اند کمک شایانی به پزشکان و متخصصان برای درمان بیماران مختلف کنند.

اگر تمامی اطلاعات مربوط به بیماری افراد به تجسم درآیند، مثلا بتوان دلایل فشار خون بالا در بدن را با تصاویر سه بعدی به نمایش درآورد، فهم آن‌ها آسان‌تر و داده‌ها معنادارتر خواهند شد. اینگونه متخصصان می‌توانند تصمیم‌‌های آگاهانه‌تری در مورد بیماران خود بگیرند. متاورس با به تجسم درآوردن اطلاعات، می‌تواند هوشمندانه‌تر از هر زمان دیگری به ما در فهم دیتاهای بزرگ کمک کند.

جامعه پزشکی کره جنوبی اخیراً انجمنی را برای تحقیق در مورد چگونگی تاثیر و عملکرد متاورس در آینده مطالعات پزشکی و همگرایی فضای مجازی و فیزیکی در بخش مراقبت های بهداشتی این کشور راه اندازی کرده است.گروهی از اساتید کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول، با هدف بررسی و مطالعه تاثیر متاورس در آینده علم پزشکی، مرکزی با عنوان انجمن تحقیقاتی متاورس پزشکی را راه‌ اندازی کردند.

هدف این گروه جستجوی راه ‌هایی برای استفاده از متاورس در مراقبت از بیمار و آموزش پزشکی و پیوند آن با صنعت فناوری برای حل مشکلات در زمینه مطالعات بالینی است. این متخصصین همچنین به دنبال پرورش کارشناسان متاورس پزشکی و ایجاد یک چرخه مناسب بین صنعت فناوری و مراقبت‌های بهداشتی هستند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط