آشنایی با بیماری آبله میمون

آبله میمون نوعی بیماری ویروسی است که علائمی شبیه آبله، روی پوست ایجاد می کند. این بیماری ارتباط نزدیکی با آبله دارد اما تقریباً به اندازه آن کشنده نیست. آبله میمون یک بیماری نسبتاً نادر است. اولین بار در میمون ها در سال 1958 در آفریقا تشخیص داده شد. از نظر ضایعات پوستی شبیه آبله است که به عنوان بخشی از یافته های جسمی در انسان مشاهده و و همچنین علت آن ویروسی است که از نزدیک با آن ارتباط دارد.

ویروس آبله (واریولا)، و واکسن ها همه از خانواده، Poxviridae هستند. این بیماری از جنس Orthopoxvirus همان آبله است. ویروس این بیماری (MPXV) باعث بروز این بیماری شده و بیشتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات (جوندگان) به انسان منتقل می شود.

این بیماری، مسری است. انتقال شخص به شخص، احتمالاً توسط قطرات و به ندرت رخ می دهد. از جمله عوامل انتقال آبله میمون می توان به ارتباط نزدیک با حیوانات آفریقایی (معمولاً جوندگان) مبتلا به این بیماری یا مراقبت از بیمار مبتلا به آبله میمون اشاره کرد. علائم در طی چند روز اول، غیر اختصاصی و شامل تب، حالت تهوع و بی حالی است. پس از حدود چهار تا هفت روز، ضایعات (کیسه های پر از مایعات، پاپول ها) در صورت و تنه ایجاد و زخم و پوسته پوسته می شوند. پس از حدود 14-21 روز برطرف شده و غدد لنفاوی بزرگ می شوند. اما احتمال دارد جای زخم همچنان وجود داشته باشد.

 

علائم بیماری آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری واگیردار و نادر عفونی است. این بیماری نتیجه ورود یک ویروس به بدن است. از علائم اصلی این بیماری، زخم و خورده شدن بدن، تب، سردرد، دردهای شدید عضلانی، کمردرد، خستگی بسیار جسمی و لرزش است.

این بیماری به مرور زمان نیز می‌تواند در بدن گسترش یابد و اگر این بیماری به چشم‌ها سرایت کند، می‌تواند باعث نابینایی شود. اما گفته می‌شود که بیماری آبله میمون کشنده نیست. اما نتیجه ورود یک ویروس به بدن است و واگیردار است.آبله میمون موجب بروز جوش‌های تاول‌دار و پر از چرک روی بدن می‌شود. این بیماری می‌تواند از دو تا چهار هفته طول بکشد و از هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر را بکشد.

این ضایعات، آبله پوستی و غشایی مخاطی می توانند زخم و پوسته پوسته شده و بعد از حدود 14-21 روز بهبود می یابند. علاوه بر این، غدد لنفاوی معمولاً در این مدت متورم می شوند. برخی از ضایعات آبله می تواند نکروزه شده و غدد سباسه را از بین ببرند. حتی باعث فرورفتگی یا زخم آبله شوند که طی چند سال به تدریج برجسته می شود.

بثورات، ویژگی های مشخصی ندارند. بثورات به هر نوع التهاب و یا تغییر رنگی گفته می شود که ظاهر طبیعی پوست را مخدوش می کندبثورات شایع شامل اگزما، پیچک سمی، کهیر و پای ورزشکار استعفونت هایی که باعث بثورات می شوند می تواند قارچی، باکتریایی، انگلی یا ویروسی باشند.دارو های بدون نسخه شاید درمان های مفید برای بسیاری از بثورات پوستی باشدبثوراتی که بیش از چند روز طول کشید و غیر قابل توضیح هستند باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

 

آیا آبله میمون مسری است؟

این بیماری احتمال دارد از حیوانات به افراد یا شخصی به فرد دیگر منتقل شود و مرگ و میر آن بسیار کمتر از آبله است. میزان مرگ و میر موردی برای عفونت ویروس آبله میمون در آفریقا از حدود 1٪ -15٪ و حدود 15٪ -20٪ در کودکان متفاوت است. مطبوعات و وبلاگ نویسان گهگاه سعی کرده اند این بیماری را به بیماری های دیگر مانند بیماری گاو مجنون، ابولا، جذام، تب زرد و سایر بیماری های ویروسی و ایمنی ربط دهند، اما هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

 

عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط