هر کدام از رنگهای ترشحات واژن نشانگر چیست؟

بیایید واقعی باشیم همه ما آن لحظه را داشته ایم که در ترشحات خود رنگی متفاوت با رنگ معمول ترشحات دیده ایم و پرسیده ایم، "آیا طبیعی است؟" که اغلب با سوالاتی مانند "آیا زمان پریود است؟" دنبال می شود و "این هفته چه خوردم؟" و حتی "رابطه جنسی شب گذشته با همسرم چگونه بود؟"

خوب، دیگر تعجب نکنید ما یک راهنمای برای آگاهی از رنگ ترشحات برای شما آماده کرده ایم

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی است که از غدد ریز واژن و دهانه رحم ترشح می شود. این مایعات هر روز از واژن نشت می کند تا سلول های قدیمی و بقایای آن پاک شود و واژن و دستگاه تولید مثل را تمیز و سالم نگه دارد.

میزان ترشحات واژن می تواند از فردی به فرد دیگر به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. رنگ، قوام و مقدار آن نیز بسته به جایی که فرد در چرخه قاعدگی قرار دارد، می تواند روز به روز تغییر کند:

  • روزهای 1-5 . در ابتدای چرخه، ترشحات معمولاً قرمز یا خونی است، زیرا بدن دیواره رحم را می ریزد.
  • روزهای 6–14 . به دنبال یک دوره، ممکن است فرد کمتر از حد معمول ترشحات واژن را مشاهده کند. با شروع رشد و نمو تخمک، مخاط دهانه رحم کدر و سفید یا زرد می شود. ممکن است احساس چسبندگی کند.
  • روزهای 14-25 . چند روز قبل از تخمک گذاری، مخاط نازک و لغزنده خواهد بود، شبیه قوام سفیده تخم مرغ. بعد از تخمک گذاری، مخاط دوباره کدر، سفید یا زرد و احتمالاً چسبناک یا چسبناک می شود.
  • روزهای 25 تا 28 . مخاط دهانه رحم سبک می شود و فرد قبل از پریود شدن مجدد، میزان آن را کمتر می بیند

 

ترشحات خونی قرمز یا قهوه ای

ترشحات خونی قرمز یا قهوه ای در دوران قاعدگی طبیعی است. رنگ ها ممکن است از قرمز گیلاسی در ابتدای دوره تا قهوه ای زنگ زده باشد. اما اگر در طول ماه ترشحات قرمز مشاهده کنید، می تواند نشانه ای از یک مشکل در سلامتی باشد، مانند عفونت.

هرکسی که در دوره قاعدگی دچار خونریزی شود باید به پزشک مراجعه کند. اگرچه دلایل خوش خیم بسیاری از خونریزی های بین قاعدگی وجود دارد، اما گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

دلایل ترشح قرمز یا قهوه ای

چرخه قاعدگی یا لکه بینی نامنظم: بعضی از خانمها به سادگی پریود و لکه بینی نامنظم دارند. زنان دیگر به دلیل روش کنترل بارداری یا تغییرات هورمونی، لکه بینی را تجربه می کنند. خونریزی قاعدگی به طور متوسط ​​هر 28 روز یک بار اتفاق می افتد، اگرچه محدوده طبیعی آن بین 21 تا 35 روز است. یک دوره معمولاً 3-5 روز طول می کشد.

سرطان آندومتر: هرکسی که یائسه شده باشد و حداقل 1 سال پریود نشده باشد، در صورت مشاهده خونریزی از واژن باید به پزشک مراجعه کند. گاهی اوقات می تواند نشانه ای از سرطان آندومتر باشد.

ترشحات خامه ای و سفید شیری

انواع سایه های سفید ترشحات، از پوسته تخم مرغ گرفته تا کرم، می توانند طبیعی باشند. تا زمانی که ترشحات شما با بافت یا بوی خاصی همراه نباشد و بیش از حد نباشد.

با این حال، اگر ترشحات سفید مانند پنیر خامه ای قوام داشته باشد یا با بوی شدید همراه باشد ، می تواند عفونت را نشان دهد. فردی باید به پزشک مراجعه کند.

 

دلایل ترشحات سفید

روانکاری واژن: ترشحات سفید به دلایل مشابه ترشحات شفاف رخ می دهد. این فقط یک روان کننده  طبیعی است، باعث حفظ سلامت بافت واژن و اصطکاک در هنگام رابطه جنسی می شود.

عفونت قارچی: ترشحات سفید ، غلیظ و بوی قوی معمولاً با عفونت قارچی همراه است ، که همچنین می تواند باعث خارش یا تحریک شود.

 

ترشحات زرد کمرنگ تا سبز نئون

ترشحات زرد بسیار روشن طبیعی تر از آن است که فکر می کنید. گاهی اوقات رنگ آن زرد گل نرگس است. در مواقع دیگر بیشتر به سمت رنگ سبز است.

دلایل ترشحات زرد-سبز

به رژیم غذایی خود و یا مکمل هایی که ممکن است مصرف کنید توجه کنید:  این رنگ معمولاً نشانه عفونت است، اما اگر فقط یکبار آن هم با خوردن یکسری از ویتامین ها و یک سری غذاها اتفاق بیفتد و همراه خارش و سوزش و بوی نامطلوبی نباشد طبیعی است.

عفونت باکتریایی: ترشحاتی که سایه تیره ای از زرد ، سبز مایل به زرد یا سبز دارند ، معمولاً نشان دهنده عفونت باکتریایی یا مقاربتی است.  اگر ترشحات واژن ضخیم یا کلوچه ای است و یا بوی بدی دارد ، سریع به پزشک مراجعه کنید

 

ترشحات صورتی و مایل به قرمز

ترشحات صورتی، از رژگونه بسیار روشن تا صورتی عمیق غروب خورشید، اغلب فقط نشانه ای از شروع چرخه قاعدگی شما است.  اما در زمان های دیگر، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد.

دلایل ترشح صورتی

مقاربت جنسی: بعضی از خانمها ممکن است به طور دوره ای پس از مقاربت خونریزی کمتری داشته باشند که منجر به ترشح صورتی شود.

لانه گزینی در اوایل بارداری: ترشحات صورتی معمولاً با لکه بینی قبل از پریود اتفاق می افتد.  با این حال ، همچنین می تواند نشانه خونریزی لانه گزینی در اوایل بارداری باشد.

تخمک گذاری: برخی از افراد پس از تخمک گذاری کمی لکه بینی را تجربه می کنند ، که همچنین می تواند باعث ترشحات صورتی شود.

 

ترشحات شفاف

ترشحات شفاف، که می تواند به رنگ سفید نیز باشد، معمولاً طبیعی است. ممکن است مانند سفیده تخم مرغ باشد. همچنین ترشح بدن سالم برای دفع تعادل در بدن انجام می شود - زیرا واژن عضوی شگفت انگیز و خود تمیز کننده است.

دلایل ترشحات شفاف

تخمک گذاری: آیا حدود روز 14 چرخه شما است؟ احتمالاً تخمک گذاری می کنید و مخاط دهانه رحم تولید می کنید.

بارداری:ب ارداری همچنین می تواند باعث تغییر در هورمون ها شود و میزان ترشحات شما را افزایش دهد.

برانگیختگی جنسی:  رگ های خونی واژن گشاد می شوند و مایعات از آنها عبور می کند و باعث افزایش ترشحات شفاف و آبکی می شود.  کاملاً طبیعی است.

ترشحات خاکستری

وقتی رنگ سفید به رنگ خاکستری درمی آید، مانند ابرهای طوفانی یا اگزوز، به متخصص زنان خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریایی (BV) باشد،که یک عفونت بسیار شایع در زنان هست. پزشک به احتمال زیاد پماد ضد باکتری یا آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز می کند.

بنابراین چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر نگران رنگ ترشح، میزان یا علائم دیگر هستید، بدن شما بسیار خوب می تواند شما را مطلع کند. این نشانه های خاص مانند خارش، درد و سوزش در هنگام ادرار ممکن است، اتفاق بیفتد.

در هر زمان که ترشحات با این علائم یا علائم همراه باشد با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

  • خارش
  • درد
  • احساس سوزش
  • بوی تند و بد
  • ترشحات کف دار
  • بافت پنیری ضخیم
  • خونریزی واژن
  • رنگ خاکستری
  • خونریزی غیرمرتبط با پریود شما

موارد احتمالی پزشکی برای هر رنگ در اینجا است:

 

قرمز
  • شروع یا پایان یک دوره
  • عفونت دهانه رحم
  • پولیپ دهانه رحم
  • سرطان آندومتر یا دهانه رحم
رنگ صورتی
  • خونریزی دهانه رحم
  • سوزش در واژن
  • کاشت خونریزی
سفید
  • ترشحات سالم
  • عفونت مخمر
زرد-سبز
  • عفونت مقاربتی ، مانند تریکومونیازیس
پاک کردن
  • ترشحات سالم
  • بارداری
  • تخمک گذاری
  • عدم تعادل هورمونی
خاکستری
  • BV

گاهی اوقات این مشکلات - مانند سوزاک یا کلامیدیا - اگر هرگز رابطه جنسی نداشته باشید، می تواند بر اساس شرایط شما برطرف شود.  اگر نمی توانید علتی را مشخص کنید یا از وضعیت سلامتی خود مطمئن نیستید، همیشه بهتر است چکاپ کنید.

نتیجه

ترشحات واژن بسیار شگفت انگیز است. ترشحات سالم واژن را تمیز نگه می دارد، از عفونت ها دفع می کند و روانکاری می کند.  با توجه به نیازهای بدن شما تغییر می کند. به عنوان مثال، ترشحات در حین رابطه جنسی افزایش می یابد تا از ناراحتی و تحریک جلوگیری کند و در حین تخمک گذاری ضخیم شود و به اسپرم در مسیر رسیدن به تخمک کمک کند.

همچنین لازم به یادآوری است که طیف وسیعی از سایه ها و مقادیر ترشحات واژن طبیعی تلقی می شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  به همین دلیل ما این راهنمای رنگ را ایجاد کردیم تا به شما نشان دهد این دامنه چقدر متغیر است.

اما ترشحات واژن نیز بازتابی از سلامتی شما است. مراقب ترشحات غیرمنتظره ای باشید که می تواند نشانه ای از عفونت یا بیماری باشد. اگر ترشحات شما به میزان قابل توجهی در رنگ، قوام ، مقدار یا بو تغییر می کند، ممکن است بخواهید قرار ملاقات با متخصص زنان خود بگذارید. به همین ترتیب، اگر ترشحات همراه با خارش یا درد لگن باشد، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.
 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط