آشنایی با علت خارش و ترشحات پنیری واژن

حدود 75٪ از خانمها در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت پنیری واژن می شوند و 40-45٪ از آنها عفونت های مخمر زیادی دارند. زنان در هر سنی می توانند عفونت پنیری داشته باشند.

ترشحات سفید رنگ پنیری یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، ترشحات و خارش شدید واژن می شود. کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می شود، ترشحات سفید رنگ پنیری تا حدودی از هر 4 زن، 3 زن را در برخی از دوره های زندگی خود را تحت تأثیر قرار می دهد

علت ترشحات واژن که به صورت پنیری هستند عفونت است. عفونت های مخمر معمولاً در اثر رشد بیش از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شود که به مخمر نیز معروف است. مقادیر کمی مخمر و ارگانیسم های دیگر به طور معمول در واژن شما و همچنین در دهان و دستگاه گوارش شما یافت می شود. عفونت های مخمر زمانی رخ می دهند که تعادل ارگانیسم های واژن شما بهم بریزد و مقدار مخمر بیش از حد رشد کند و باعث عفونت شود. عفونتهای مخمر دقیقاً قبل یا درست بعد از دوره قاعدگی دیده می شود. برخی از انواع عفونتهای "مخمر" برای درمان سخت تر بوده و در نتیجه گونه های دیگر ایجاد می شوند. اگر علائم شما بهتر نمی شود ، باید از پزشک خود بخواهید که در مورد سایر انواع عفونت بررسی شوید.

 

چه چیزهایی شما را مستعد کاندیدیاز (قارچ واژن) می کند؟

  • محیط گرم و مرطوب ، تعریق و سایش و ...
  • حاملگی
  • دیابت
  • مصرف آنتی بیوتیک قوی یا طولانی مدت
  • ضعیف بودن دستگاه ایمنی بدن

 

علایم قارچ واژن چیست ؟

زمانی ما به عفونت قارچی واژن فکر می کنیم که شما ترشحات پنیرکی و خارش داشته باشید. البته خارش های فقط بیرونی ، می تواند ناشی از حساسیت به محیط یا ماده ی خاصی باشد(مثل نواربهداشتی و ...). اما در کل علایم قارچ واژن را به این صورت می توان شرح داد:

  • ترشح واژینال ممکن است از حالت آبکی تا غلیظ یکنواخت تغییر کند.درد موقع نزدیکی زخم واژن و سوزش و تحریک ناحیه تناسلی ممکن است جزو علایم آن باشد.سوزش ادرار هم در اثر تماس ادرار با ناحیه ملتهب ایجاد می شود.
  • اندام تناسلی قرمز و ملتهب به نظر می آید
  • ph واژن در این نوع عفونت  معمولا نرمال است یعنی کمتر از  4/5
  • در افراد کمی ممکن است خارش مقعد هم وجود داشته باشد.

 

روش تشخیصی قارچ واژن:

اگر ازدواج کرده اید: با مشاهده ی خارش غیر معمول و ورم و ترشحات پنیرکی به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنید و پس از معاینه داخلی واژن با اسپکلوم ، مشکل شما و شدت آن تشخیص داده می شود.

اگر باکره هستید، معمولا مشکل شما محدود به بیرون دستگاه تناسلی است و معاینه داخلی نیاز نیست. گاهی لازم است دستگاه تناسلی بیرونی فقط مشاهده شود.

 

درمان ترشحات پنیری:

عفونتهای مخمر با قرصی که بلعیده اید، یا با کرم واژینال یا شیاف واژینال (یک ماده کاملاً جامد که داخل واژن خود می کنید ، در آنجا حل می شود و دارو را آزاد می کند) درمان می شود. پزشک شما برای شما توضیح می دهد که انتخاب شما چیست و کدام درمان برای شما بهتر است.

 

آیا عفونتهای مخمر می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند؟

مشخص نیست که عفونتهای مخمر باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامتی می شوند. با این حال، عفونت مخمر به خودی خود بسیار ناخوشایند است، بنابراین باید هر چه سریعتر تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرید.

 

پیشگیری از ترشحات سفید واژن:

می توانید خطر ابتلا به عفونت مخمر را از طریق موارد زیر کاهش دهید:

• پوشیدن لباس زیر پنبه ای

• اجتناب از پوشیدن شلوارهای تنگ

• لباس خیس خود را سریع عوض کنید

• بعد از دوش گرفتن یا شستن ناحیه تناسلی را کاملاً خشک کنید

• مصرف پروبیوتیک یا خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

 

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط