درد دست راست نشانه چیست؟

 بسیاری از افراد در شانه و دست سمت راست بدنشان احساس درد می کنند. البته دلایل بسیاری برای این درد وجود دارد. در بسیاری از موارد، علت به وجود آمدن درد شانه و دست راست استفاده بیش از حد از این ارگان ها یا آسیب دیدن همان قسمت از بدن است. البته به وجود آمدن تغییراتی در سلول های عصبی همان ناحیه، دلیل دیگر آن است.

در این مقاله از سایت تله ویزیت - TeleVisit سعی داریم تا علت بروز درد شانه و دست راست را به طور کلی توضیح داده و به علل و راه های درمان آن بپردازیم.

درد شانه و دست راست  یک عارضه مربوط به سلامت استخوان و ماهیچه محسوب می‌شود. طبق برآوردهایی که محققین در این خصوص داشته اند، 4.5 میلیون از مراجعان به پزشک را بیمارانی که شانه درد داشته اند، تشکیل داده اند.

گاهی اوقات، انجام حرکات ورزشی یا آسیب دیدن ارگان ها نیستند که باعث  درد دست راست در انسان ها می شوند؛ بلکه می تواند نشان دهنده ی بیماری دیگری باشد که حتی تصور آن هم به ذهن نمی رسد.

در این مطلب عواملی که موجب درد در سمت راست دست می شود را مورد بحث قرار داده ایم:

در شرایط عادی درد دست راست می تواند به دلیل ورزش سخت و ورزیده شدن عضلات دست راست در فرد باشد. حتی بازسازی استخوان ها و بافت دست راست پس از آسیب رسیدن به این قسمت از بدن برخی از مشکلات و درد هایی را برای شخص به همراه دارد؛ اما در مواقعی درد در ناحیه راست دست می تواند زنگ خطری از بیماری های دیگر باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

1. مشکلات عصبی و درد دست راست

اعصاب بدن این گونه طراحی شده است که رگ های مربوط به اعصاب نخاع را با یکدیگر پیوند می دهند تا رگ های عصبی محیطی بدن را تشکیل دهند.

وظیفه ی رگ های عصبی این است که پیام ها را بین سیستم اعصاب مرکزی (نخاع و مغز) و بدن رد و بدل کنند. حال اگر رگ های عصبی مربوط به دست راست دچار گرفتگی شوند یا فشاری به آن ها وارد شود اولین نشانه ی آن درد دست راست می باشد.

البته این مشکل می تواند خود را با گزگز کردن دست، بی حسی، ضعف و خارش در قسمت های مختلف دست راست نیز نشان دهد.

نشانه های بی حسی، گزگز کردن، ضعف و خارش دست راست به این بستگی دارد کدام قسمت از ریشه های عصبی دچار فشردگی یا گرفتگی شده باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

2. سندروم بیماری خروجی قفسه سینه

رگ های خونی مابین استخوان ترقوه و دنده ی اول وجود دارند. در سندروم خروجی قفسه سینه یک نوع اختلال می باشد که به این رگ خونی فشار وارد می کند. اگر این اختلال در سمت کتف راست باشد، باعث ایجاد آزار و درد دست راست می شود.

بیماری سندروم خروجی قفسه سینه می تواند شامل فشار آمدن به شبکه کوروئید باشد. وظیفه این ریشه ی عصبی کنترل احساس و حرکت دست می باشد. اختلال در این شبکه عصبی باعث ایجاد درد در دست و بی حسی خواهد شد.

سندروم شبکه کوروئید اگر بسیار دچار اختلال شود می تواند تا ناحیه گردن درد در فرد ایجاد کند.

3. درد دست و رابطه آن با سندرم تونل کوبیتال

عصبی به نام زند زیرین (اولنار) از قسمت نزدیک داخلی استخوان آرنج عبور می کند. هنگامی که این عصب دچار گرفتگی شود، اصطلاحا گفته می شود، شخص دچار سندروم کوبیتال شده است. حال فرض کنیم این سندروم در قسمت راست بدن ایجاد شود نتیجه ی آن درد دست راست و آرنج سمت راست خواهد بود.

در مواقعی که فشار به آرنج بیشتر شود یا مدت زمان طولانی به آرنج تکیه داده شود این بیماری پیشرفت خواهد کرد. این نوع سندروم تنها خود را با درد نشان نمی دهد، بلکه علائم دیگری مانند خارش و بی حسی انگشت حلقه و انگشت کوچک را از خود نشان می دهد.

4. ضعف در گردش خون

رگ های خونی که در دست قرار دارند به دلایل مختلف مانند بسته شدن این رگ ها می توانند دچار درد، سوزش و بی حسی شوند. ضعف گردش خون در ناحیه دست هنگامی که دست ها دچار تغییر رنگ شوند بسیار خطرناک است و فرد بیمار برای پیدا کردن علت باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

گاها بسته شدن شریان های خونی به دلیل رسوبات کلسترول می تواند ضعف خون رسانی را در هر کدام از اندام ها مانند دست راست نشان دهد.

اغلب اولین نشانه ها در این نوع اختلالات شریانی بی حسی و درد دست راست می باشد. در این زمان اغلب پزشک با انجام آزمایش سونوگرافی داپلر در صدد پیدا کردن علت درد می گردد.

این گرفتگی ها تنها به دلیل رسوبات نیست. عواملی مانند تجمع مایعات میان بافت ها، آسیب های ورزشی و در موارد حاد واکنش آلرژیک بدن به دارو و غیره نیز می باشد.

5. درد دست راست و اختلالات قلبی

حمله شدید قلبی یا آنژین قلبی درد های شدیدی را در قفسه سینه ایجاد می کند. این درد اغلب تا بازوی سمت چپ کشیده می شود. اما نشان داده شده است این حمله قلبی می تواند درد دست راست را نیز به همراه داشته باشد. البته درد در ناحیه راست بدن در این نوع از مشکل قلب، بیشتر در افراد دارای سن بالا و افراد دارای بیماری دیابت مشاهده شده است.

حمله قلبی تنها با درد قفسه سینه و درد دست ها همراه نمی باشد بلکه نشانه های دیگری نیز دارد. در این هنگام شخص به سختی عمل دم و بازدم را انجام می دهد، از طرفی احساس حالت تهوع نیز دارد و بدن فرد بیمار به طور غیر طبیعی عرق خواهد کرد.

در صورت مشاهده ی هر کدام از نشانه های حمله قلبی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و در شرایط حاد با اورژانس تماس گرفته شود.

6. روماتیسم مفصلی و درد دست

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید نوعی بیماری شایع خود ایمنی می باشد. در این بیماری گلبول های سفید بافت بدن را به اشتباه یک بافت بیگانه می شناسند و علیه آن بافت بدنی شروع به ترشح پادتن می کند. این عارضه ی مفصلی اگر برای دست راست اتفاق بیفتد، باعث التهاب و درد دست راست خواهد شد.

نکته: بیماری آرتریت روماتوئید به نوعی می باشد که بافت های بدن را از بین خواهد برد و آن قسمت را از کارایی خواهد انداخت.

درمان درد دست راست

درمان درد دست راست بسته به نوع بیماری انجام می شود؛ اما در اغلب موارد، درمانی وجود دارد که در همه ی بیماری هایی که منجر به درد دست می شوند یکسان است.

استراحت دادن دست: درد دست اغلب به خاطر کار کشیدن بسیار از آن می باشد. بهترین درمان برای آن استراحت دادن به دست است.

اگر سبک کار به گونه ای می باشد که نمی توان به آن استراحت مطلق داد، بهتر است کار های انجامی را به نصف رساند یا با دست دیگر انجام داد.

مسکن: اگر میزان درد دست به قدری باشد که کار روزانه را مختل می کند؛ می توان با مشورت پزشک از دارو های ضد درد استفاده کرد.

فیزیوتراپی: در برخی از بیماری ها، عضله و رگ های دست راست دچار خشک شدگی می شوند. اغلب پزشکان برای رسیدن به نتیجه ی بهتر و از بین بردن درد دست راست برای شخص بیمار چند جلسه فیزیوتراپی می نویسند.

خلاصه

درد دست راست می تواند به هر دلیلی برای شخص رخ دهد. اما مهمترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این می باشد که بهبود کامل دست، بسیار بستگی به همکاری بیمار با پزشک دارد. البته بیماری های نام برده دست چپ را نیز می تواند درگیر درد کند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط