اوزون درمانی جهت درمان درد

اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی رابوجود می آورد. اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید.

اوزون درمانی یا اوزون تراپی چیست ؟

اوزون یا ازن تراپیروشی است که تزریق اوزون انجام می شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد. اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

اوزون‌ تراپی یا اوزون‌ درمانی به روش درمانی‌ای گفته می‌شود که جزو پزشکی جایگزین حساب می‌شود و در این روش درمانی برای بهبودی و درمانی بعضی از بیماری‌ها گاز یا مایع یا محلول ازون‌دار را از طریق خوراکی، تزریقی، پوستی وارد بدن بیمار می‌کنند.

 غلظت ازون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین 20 تا 50 میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از اوزون دارای خواص مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به خاصیت ضد التهاب بودن، ضد درد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.

موارد کاربرد اوزون‌ درمانی

اوزون پزشکی می‌تواند در درمان درد، التهاب و تخریب تاندون، مفصل یا دیسک‌ های بین‌ مهره‌ای کمری یا گردنی مؤثر واقع شود. تئوری درمان با اوزون این است که رادیکال‌های آزاد درون اوزون (اکسیژن سوم ازون) با مواد داخل دیسک واکنش می‌دهد و موجب کاهش التهاب، درد و کوچک شدن فتق دیسک می‌شود.

همچنین در آرتروز مفاصل زانو و شانه و سایر مفاصل که به علت تخریب غضروف مفصلی و وارد شدن آن در فضای مفصلی منجر به ایجاد التهاب، تورم و درد می‌شود، می‌توان از اوزون‌ درمانی استفاده کرد.

در حالت معمول، جهت درمان آرتروز مفاصل از کاهش فشار و وزن روی مفصل، داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیر استروئیدی، تزریق کورتون و هیالاز در مفصل استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که تخریب مفصل شانه یا زانو شدید است و سن و شرایط طبی بیمار مناسب است، جراحی تعویض مفصل زانو و یا شانه پیشنهاد می‌گردد.

در مواردی که درمان دارویی مؤثر نیست و بیمار کاندید جراحی نیست می‌توان از تزریق ده سی‌سی (10 cc) گاز اوزون بهره جست که با اثرات ضد التهابی، ضد دردی و ترمیمی آن باعث کاهش التهاب و درد و ترمیم مفصل می‌شود.

درمان بیماری ها با اوزون درمانی

 اوزون‌ درمانی یک روش درمانی جدید است که در آن از گاز اوزونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می‌آید، استفاده می‌شود. غلظت اوزون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین 20 تا 50 میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از اوزون دارای خواص مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به خاصیت ضد التهاب بودن، ضد درد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.

فواید اوزون‌درمانی

در ابتدا شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی میشوند (این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد) این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب ها شود. اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳تا ۵ جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه میشوند.

در ادامه مواردی که ازن تراپی برای آنها نتیجه بخش است ذکر شده:

۱. برای درمان هر گونه درد

۲. اوزون درمانی کمر درد و گردن درد برای درد های شدید مفصل کمر و گردن

۳. آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف

۴. آرتروز زانو و لگن (درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )

۵. بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود)

۶. سندروم تونل کارپال

۷. درد عصب و رگ سیاتیک

۸. سینوزیت (شدید یا ملایم)

۹. اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)

۱۰. درد و اختلالات لگن

۱۱. عفونت های دندان

۱۲. بهبودی بعد از جراحی مفاصل

۱۳. شکستگی های غیر قابل درمان

۱۴. جراحات

۱۵. آسیب دیدگی های ورزشی

نتایج

با وجود تمام این اثرات درمانی خارق‌ العاده، عوارض جانبی این روش بسیار اندک است. مطالعات بسیاری در مورد اثرات درمانی ازن تراپی صورت گرفته است.به گزارش متخصصان در سال‌های اخیر بیش از 14 هزار نفر از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در اروپا با تزریق اوزون بهبود یافته‌اند. اغلب افرادی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند، بعد از 48 ساعت تسکین درد را تجربه کرده‌اند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط