پیچ خوردگی مچ دست( از علائم تا درمان)

پیچ‌خوردگی در مچ دست آسیبی است که رباط‌های این ناحیه وارد می‌شود و باعث درد مچ دست می شود. رباط‌ها بندهای محکمی از بافت لیفی هستند که داخل مفصل استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. اگرچه بیشتر مردم تصور می‌کنند مچ دست‌، تنها یک مفصل بین ساعد و دست است؛ اما واقعیت این است که مچ دست شامل تعداد زیادی مفصل است که 15 استخوان مجزا را به هم وصل می‌کند. رباط‌هایی که این استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند می‌توانند با یک پیچ‌خوردگی شدید، خم شدن یا فشاری که به صورت ناگهانی به مچ دست نیرو وارد کند و آن را فراتر از دامنه حرکت طبیعی خود ببرد، پاره شوند.

پیخ خوردگی مچ دست در اغلب مواد با استراحت، ثابت نگه داشتن آن و تمرینات فیزیوتراپی برطرف می شود؛ اما در صورت جدی بودن وضعیت ممکن است به آتل یا جراحی نیاز داشته باشد.

 

علت پیچ خوردن مچ دست چیست؟

وارد شدن فشار به مچ دست خصوصا گر در حالتی باشد که مچ دست خمیده است، می‌تواند موجب پارگی قسمت مرکزی رباط شود و یا باعث شود که رباط و بافتهای نرم بیش از حد کشیده شوند. وارد شدن چنین فشارهایی در ورزش بسیار شایع است، خصوصا در ورزشهای پربرخورد و پرفشار مانند ژیمناستیک، تنیس و بسکتبال. این ورزشکاران فشار زیادی به مچ دست خود وارد می‌کنند و بنابراین بسیار مستعد چنین آسیبی هستند.  این آسیب همچنین در بین کودکان و افراد مسن نیز بسیار شایع است.همچنین از دیگر مواردی که ممکن است باید پیچ خوردن مچ دست گشته و موجب آزار بیمار شود،بیماری های زیر میباشد:

 

آرتروز

حاصل تخریب تدریجی غضروف مفاصل دست که به آن آرتروز مچ دست یا به عبارتی یک آرتروز «فرسودگی و ساییدگی» است. این عارضه بیش از همه در میان بزرگسالان بالای ۵۰ سال شایع است. در آرتروز مچ دست، خم کردن مچ دشوار می‌شود، زیرا مچ رفته رفته حساس‌تر و متورم‌تر می‌شوددر این نوع عارضه هدف درمان تسکین علائم دردناک مچ و کنترل التهاب است. معمول‌ترین درمان برای مراحل اولیه آرتروز شامل اقدامات محافظه‌کارانه، از جمله اصلاح فعالیت‌ها، آتل‌بندی، استفاده از گرما، یخ و مصرف دارو‌های ضدالتهاب، می‌شود. هنگامی که اقدامات محافظه‌کارانه دیگر درد را تسکین نمی‌دهند یا هنگامی که بدشکلی ایجاد شده مانع عملکرد مچ دست می‌شود، انجام جراحی توصیه می‌گردد.

 

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)

روماتیسم مفصلی، مفاصل دو طرف بدن (مثل مفاصل هر دو مچ دست) را همزمان درگیر می‌کند. روماتیسم مفصلی در زنان سه تا پنج برابر مردان بوده و اغلب بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی بروز می‌کند. این عارضه حاصل ترکیبی از عملکرد غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن و ژنتیک، و همچنین عوامل محیطی و هورمونی استدرمان این بیماری شامل استفاده از داروهایی برای کاهش درد، تورم و التهاب مفصل و در صورت امکان پیشگیری یا به حداقل رساندن پیشرفت آن است. و البته می‌تواند شامل استراحت و ورزش، توانبخشی دست  و جراحی جهت اصلاح آسیب وارده به مفصل هم شود. با این حال، نوع درمان به چندین عامل، از جمله سن، وضعیت کلی سلامت، تاریخچه پزشکی بیمار و شدت بیماری بستگی دارد

 

سندرم تونل کارپال

یکی از دلایل شایع درد مچ دست سندرم تونل کارپ است. این عارضه باعث احساس دردی مداوم و مبهم، سوزش، بی‌حسی یا مورمور شدن کف دست، مچ، شست یا سایر انگشتان می‌شود. در این عارضه، عضله شست ضعیف شده و خم کردن آن برای گرفتن اجسام دشوار می‌شود. ممکن است مچ درد به آرنج کشیده شودسندرم تونل کارپال زمانی بروز می‌کند که عصب مدیان، به دلیل تورم، در مچ دست فشرده می‌شود. مدیان، عصب موجود در مچ دست است که حس و حرکت بخش‌های زیادی از دست (یعنی پایین‌تر از مچ) را فراهم می‌سازد.
برای درمان این عارضه نیز، اگر علائمتان شدید باشد، ممکن است نیاز شود، برای رفع فشار وارده بر عصب، تونل برش داده و باز شود.‌

 

پیچ‌خوردگی و ناپایداری مچ دست 

آسیب‌دیدگی یک رباط (یک نوار بافتی که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند) پیچ‌خوردگی نامیده می‌شود. پیچ‌خوردگی مچ دست عموماً حاصل افتادن روی دست کشیده استنشانه‌های پیچ‌خوردگی عبارتند از حساسیت و درد مچ دست ، کبودی، حس کردن یک صدای تق در مچ و تورم.
 
در اینجا، استفاده از آتل برای بی حرکت کردن مچ دست در طول فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌شود. استفاده از آتل می‌تواند باعث قدری خشکی مفاصل شود، که بنابراین انجام حرکات تقویتی و کششی مفید خواهد. اگر رباط پاره شده، لازم است که خیلی زود با استفاده از جراحی مجدداً به استخوان متصل شود و پس از برای بازیابی قدرت و دامنه حرکتی به انجام تمرینات توانبخشی دست نیاز خواهد بود. معمولاً بهبود موارد جزئی پیچ‌خوردگی در حدود دو ماه زمان می‌برد

 

شکستگی مچ دست

شکستگی مچ دست یکی از شایع‌ترین شکستگی‌ها در بین استخوان‌ها است. این شکستگی، که عموماً حاصل افتادن روی یک دست کشیده است، می‌تواند برای هر یک از ۸ استخوان کوچک یا دو استخوان بلند ساعد (اولنا و رادیوس) رخ دهد. استخوان رادیوس بیش از همه می‌شکند.‌درمان این عارضه شامل مصرف مسکن و بستن آتل به مدت چندین هفته و پس از آن انجام تمرینات توانبخشی دست می‌شود. برای شکستگی‌های پیچیده که در آن‌ها به کنار هم قرار دادن قطعات استخوان و/یا تثبیت آن نیاز است از جراحی استفاده می‌شود. نوع عمل مورد استفاده و دوره بهبودی آن به شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد

 

بیماری دکرون

بیماری دکرون عبارت است از التهاب دردناک تاندون‌های باز کننده و دور کننده شست. این بیماری باعث بروز درد در امتداد پشت شست، یعنی دقیقاً روی دو تاندون (باز کننده پولیسیس لونگوس برویس  و دوره کننده) شست می‌شود. این عارضه می‌تواند به‌تدریج یا ناگهان رخ دهد. در هر دو صورت، درد به شست یا ساعد سرایت می‌کند. حرکت شست دشوار و دردناک می‌شود، خصوصاً هنگام فشار دادن به حالت نیشگون یا گرفتن اجسام و یا حرکت دادن مچ به حالت ضربه زدن با چکش.
 

درمان این عارضه با هدف تسکین درد و بهبود قابلیت حرکت و عملکرد انجام می‌شود. درمان‌ها شامل بستن آتل (به مدت ۴ تا ۶ هفته)، یخ و داروهای ضدالتهاب می‌شود. اگر بیماری دکرون به درمان‌های محافظه‌کارانه جواب ندهد، تزریق کورتیزون یا جراحی توصیه می‌شود.

 

پپیچ خوردگی مچ دست چه حسی دارد؟

کشیدگی مچ دست می‌تواند آسیبی بسیار دردناک و جدی باشد که در اغلب موارد نیاز است که شخص فورا به اورژانس بیمارستان منتقل شود و مچ دست او اسکن شده و اتل بندی شود. درد مچ دست معمولا در قسمت داخلی مچ (به سمت کف دست) حس می‌شود. شایع تین علائم پیچ خوردن مچ دست عبارتند از:

  • تورم یا کبودی مچ دست
  • درد مچ دست در هنگام حرکت دادن مچ دست یا وارد شدن فشار به مچ
  • احساس تق تق و صدا دادن در هنگام حرکت دادن مچ دست
  • کاهش قدرت انگشتان
  • عدم توانایی یا مشکل در حرکت دادن مچ دست به صورت فعال و منفعل

 

زمان مراجعه به پزشک

همه دردهای مچ دست به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارند. مثلاً پیچ‌خوردگی‌ها و کشیدگی‌ها، با یخ، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه رفع می‌شود. البته، اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشیده یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. تأخیر در تشخیص علت درد مچ دست برای درمان می‌تواند باعث بهبود ضعیف، کاهش دامنه حرکتی و از کار افتادگی طولانی مدت شود.برای تشخیص پیچ‌خوردگی مچ دست، پزشک یک معاینه فیزیکی کامل روی شما انجام می‌دهد. روند تشخیص آسیب مچ دست شامل موارد زیر می‌شود:

  • در ابتدا پزشک شرح حال کامل و چگونگی آسیب دیدن شما را می‌پرسد. پزشک در مورد محل دقیق احساس درد، زمان شروع درد، شروع ناگهانی یا تدریجی درد و فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد شما می‌شوند سوال می‌کند.
  • سپس پزشک شمار ا معاینه فیزیکی می‌کند و تمامی نواحی مچ را با دست لمس می‌کند تا حساس ترین نقطه را شناسایی کند. پزشک همچنین نواحی حساس به دردف متورم و کبود را بررسی می‌کند.
  • سپس پزشک قدرت عضلات اطراف مچ دست، دست و آرنج را بررسی می‌کند. ممکن است او به دست شما در جهت خاصی فشار وارد کند و از شما بخواهد در برابر نیروی وارد شده مقاومت کنید و در این حال میزان درد و قدرت عضلانی شما را بررسی می‌کند.
  • تست دیگری با تست فووِآ انجام می‌شود که در آن به ناحیه خاصی روی استخوان اولنا فشار وارد می‌شود و مچ دست شالم با مچ آسیب دیده مقایسه می‌شود. وجود درد و حسلسیت به لمس رد این ناحیه می‌تواند نشان دهنده پیچ خوردن مچ دست و پارگی رباط باشد.
  • رد صورتی که پارگی رباط با شکستگی استخوان نیز همراه باشد، این موضوع در تصاویر اشعه ایکس دیده می‌شود اما در صورتی که شکستگی وجود نداشته باشد، تصاویر اشعه ایکس عادی خواهند بود.
  • آسیب‌های شدید و حاد ممکن است بسیار دردناک باشند و در این صورت انجام معاینه فیزیکی ممکن نیست. در این مواردف نیاز است که به روش اسکن ام آر آی از مچ دست عکس گرفته شود.

آرتروسکوپی مچ دست بهترین روش برای تشخیص دقیق و صحیح آسیب مچ دست است. به طور همزمان که پزشک پیچ خوردگی مچ دست را بررسی می‌کند می‌تواند آسیب سایر رباط‌ها و غضروف‌های این ناحیه را نیز ارزیابی کند. برای انجام آرتروسکوپی، یک لوله باریک و بلند وارد مچ دست می‌ود که سر آن یک منبع نوری و دوربین قرار دارد و پزشک می‌تواند بافتها را مستقیما از این طریق ببیند و ارزیابی کند.

 

چه روش‌های درمانی وجود دارد؟

اغلب بیمارانی که دچار پیچ خوردگی مچ دست می‌شوند، در صورتی که به موقع برای درمان اقدام کنند و به توصیه‌های فیزیوتراپیست پایبند باشند می‌توانند ظرف زمان کوتاهی با روش‌های درمانی غیرجراحی، بهبود پیدا کنند  و فعالیت‌های روزمره و یا ورزشی خود را مانند قبل انجام دهند. حرکت دادن کامل مچ دست بدون درد و بازگشت کامل قدرت مچ و انگشتان نیز ممکن است.

 

چگونه از پیچ خوردگی مچ دست پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از حوادث همیشه ممکن نیست، اما با رعایت احتیاط می توانید خطر لغزش و زمین خوردن را تا حد زیادی کاهش دهید.

برای جلوگیری از پیچ خوردگی مچ دست موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام راه رفتن در باران یا بر روی زمین های لغزنده احتیاط کنید.
  • از کفش های ورزشی و مناسب استفاده کنید تا خطر سقوط را به حداقل برسانید.
  • اشیا سنگین را با دو دست بلند کنید تا فشار وارد شده بر هر مچ دست کاهش پیدا کند.
  • در هنگام انجام ورزش هایی مانند بسکتبال، اسکی و اسکیت بورد از مچ بند استفاده کنید؛ زیرا مچ بند احتمال آسیب دیدگی مچ دست را در هنگام افتادن یا وارد شدن ضربه به مچ دست کم می کند.

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط