انواع دردها

احساس درد به دلیل ارتباط بین اعصاب، نخاع و مغز رخ می دهد. بسته به علت اصلی درد، درد انواع مختلفی دارد. همه ما به دلایل مختلف احساس درد می کنیم؛ به همین دلیل توصیف نوع دردی که افراد مختلف تجربه می کنند دشوار است. گاهی افراد همزمان چند مشکل دارند و چند نوع درد را تجربه می کنند؛ این مساله به دشواری تشخیص و توصیف درد می افزاید. در این مقاله شما را با برخی از انواع اصلی درد آشنا می کنیم تا درک بهتری از درد و احساستان داشته باشید.

درد حاد (Acute pain)

درد حاد، دردی کوتاه مدت است که به طور ناگهانی بروز می کند و علت خاصی دارد. معمولا دلیل درد های حاد، آسیب بافتی است. به طور کلی این مدت کمتر از شش ماه طول می کشد و پس از درمان علت اصلی، درد از بین می رود. درد های حاد معمولا به صورت شدید شروع می شوند. دلایل شایع درد حاد عبارت اند از:
استخوان های شکسته
عمل جراحی
اقدامات دندانپزشکی
زایمان
بریدگی
سوختگی
 

درد مزمن (Chronic pain)

دردی که بیشتر از شش ماه طول بکشد و حتی پس از بهبود علت و آسب اصلی، رفع نشود؛ مزمن محسوب می شود. درد مزمن می تواند سال ها طول بکشد و از خفیف تا شدید، مدام تغییر کند. جراحات و آسیب دیدگی ها باعث ایجاد درد های مزمن می شوند اما گاهی این درد ها دلیل مشخصی ندارند. برخی از نمونه های متداول درد مزمن عبارت اند از:
سردرد های مکرر
درد های آسیب عصبی
درد های کمر
دردهای آرتروز
درد فیبرومیالژیا
دردهای مزمن، جزو درد های رایج هستند. اگر این درد ها مدیریت نشوند؛ کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. زندگی با تحمل دردهای مزمن می تواند باعث مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب شود. دردهای مزمن معمولا با عضلات متشنج، کمبود انرژی و تحرک محدود همراه هستند. 

درد های آسیب بافتی (Nociceptive pain)

درد های نوسیسپتیو (Nociceptive pain) به درد های ناشی از آسیبی که به بافت وارد می شود گفته می شود. به این درد ها، درد آسیب بافتی یا درد احساس کننده نیز می گویند. در این نوع درد، وقتی یک آسیب بافتی در بدنتان ایجاد می شود؛ گیرنده های حسی تحریک می شوند و سیگنال های الکتریکی به مغز می فرستند که باعث احساس درد می شوند. این نوع درد معمولاً هنگام بروز هر نوع آسیب یا التهاب احساس می شود و می تواند حاد یا مزمن باشد.
دردهای آسیب بافتی خود به دو دسته تقسیم می شوند: دردهای احشایی و دردهای بدنی

دردهای احشایی (Visceral pain)

درد های احشایی، ناشی از آسیب به اندام داخلی بدن است. این درد ها در ناحیه های تنه بدن مانند قفسه سینه، شکم و لگن احساس می شود. تشخیص دقیق محل درد احشایی اغلب دشوار است. تشخیص این دردها اغلب دشوار است.  احساس فشار و گرفتگی، افزایش ضربان قلب یا فشار خون، تغییر درجه حرارت بدن و حالت تهوع و استفراغ از علائمی است که همراه درد در این نوع درد تجربه می شود. نمونه هایی از مواردی که باعث درد احشایی می شوند عبارتند از:
سنگ صفرا
آپاندیسیت
سندرم روده تحریک پذیر

درد های بدنی (Scomati)

این نوع از درد، به دلیل تحریک گیرنده های درد در بدن است و با اندام های داخلی کاری ندارد. درد های سوماتیک شامل درد در ناحیه پوست، عضلات، مفاصل و استخوان ها می شود. درد های بدنی یا درد های جسمی به صورت عمیق یا سطحی طبقه بندی می شوند. برای مثال پارگی تاندون باعث تجربه دردهای عمیق و شدید می شود؛ در حالی که یک زخم سطحی درد سطحی دارد. نمونه هایی از درد سوماتیک عبارتند از:
شکستگی استخوان
کشش عضلات
بیماری های بافت های همبند مانند پوکی استخوان
سرطانی که روی پوست یا استخوان ها تاثیر می گذارند
بریدگی پوست، خراش و سوختگی
دردهای مفصل از جمله آرتروز

دردهای عصبی (Neuropathic pain)

درد های نوروپاتیک یا عصبی، دردی است که بر اثر آسیب عصب یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی ایجاد می شود. با آسیب دیدگی یا اختلال عملکرد سیستم عصبی، سیگنال های درد به اشتباه تطبیق داده می شوند و شما بدون هیچ آسیبی احساس درد می کنید. این درد ها، پاسخ به آسیب خاصی نیست و منشا مشخصی ندارد.  به همین دلیل، حتی ممکن است در پاسخ به چیزهایی که معمولاً دردناک نیستند احساس درد کنید؛ مانند هوای سرد یا لباس در برابر پوست.
از جمله منابع آسیب عصبی یا اختلال عملکرد که می تواند منجر به درد نوروپاتیک شود؛ عبارت اند از:
مصرف مزمن الکل
تصادفات
عفونت ها
التهاب عصب نخاعی 
داروهای شیمی درمانی
اختلال سیستم عصبی مرکزی مانند بیماری پارکینسون
مشکلات عصبی صورت مانند فلج 
 
درد انواع و دلایل مختلفی دارد. برای رفع مشکل خود ابتدا باید دلیل و نوع درد خود را متوجه شوید و سپس به دنبال درمان آن باشید. برای این کار می توانید از پزشک متخصص دردشناسی کمک بگیرید. اپلیکیشن تله ویزیت به شما کمک می کند بدون حضور در مطب پزشک با متخصص درد شناسی ارتباط بگیرید. 
 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط