درد دست و راه های بهبود آن

درد دست مشکلی آزاردهنده است. وقتی درد با تورم یا گرفتگی همراه باشد این مشکل آزاردهنده تر نیز می شود. چرا که قدرت حرکتی دست کاهش می یابد و انجام کارهای معمولی مانند بسن دکمه لباس نیز برای فرد سخت خواهد بود.  درد دست دلایل و نشانه های مختلفی دارد و شدت و دامنه آن نیز متفاوت است. بسته به دلیل بروز درد راه بهبود و درمان آن نیز متفاوت است. در این مقاله چند راه برای کنترل و کاهش درد را بررسی می کنیم.

 

درد نواحی مختلف دست

درد در نواحی مختلفی از دست رخ می دهد. از جمله نواحی که شما احساس درد می کنید عبارت اند از:

  • مچ دست
  • انگشتان دست
  • کف دست
  • پشت دست

اگر هر یک از نواحی دستتان درد می کند بهتر است به دست هایتان استراحت دهید. فعالیت هایی را که باعث درد می شوند مانند تایپ کردن، استفاده از ابزار سنگین و لرزشی کار یا نواختن ساز متوقف کنید. یک کیسه یخ را در یک حوله قرار داده و به فاصله 2 الی 3 ساعت، آن را به مدت 20 دقیقه روی مچ دست خود قرار دهید.

درصورتی که دست شما متورم است؛ هرگونه جواهرات و اکسسوری را از دست خود باز کنید. برای حمایت از دست و کاهش درد از آتل استفاده کنید و یا دستتان را با یک بانداژ کشی ببندید. زمانی که مچ دستتان درد می کند سعی کنید کمتر به دستتان فشار بیاورید. برای مثال هنگام تایپ یک پد نرم زیر مچ دست خود قرار دهید و یا از سبزی خرد شده استفاده کنید تا مجبور به کارکردن با چاقو و خرد کردن سبزی نباشید.

اگر انگشتانتان درد می کند؛ انگشت دردناک را به انگشت دیگری در کنار آن ببندید. یک تکه کوچک پنبه یا گاز را بین دو انگشت خود قرار دهید و با اسفاده از بانداژ یا نوار آن ها را ببندید. استفاده از آتل برای حمایت از انگشت و کمپرس یخ نیز می تواند تا حدودی در شما را تسکین دهد. همچنین به یاد داشته باشید که در 2 تا 3 روز اول پس از آسیب از بسته های حرارتی استفاده نکنید.

 

در ادامه، پنج روش برای کمک به کنترل درد دست، حفظ عملکرد دست و جلوگیری از جراحی را با هم می خوانیم.

 

1. آتل زدن

آتل موقعیت انگشتان، مفاصل یا مچ دست شما را تثبیت و به کاهش التهاب دست کمک می کند.

2. تزریق

تزریق کورتیکواستروئید در مفصل می تواند التهاب را کاهش دهد.

3. NSAID

 (NSAID) یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که با مسدود کردن آنزیم هایی که درد و تورم ایجاد می کنند، به تسکین درد دست کمک می کند. مصرف طولانی مدت NSAID های خوراکی مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) با زخم ، خونریزی معده ، آسیب کبدی و افزایش خطر حملات قلبی در ارتباط است. NSAID های موضعی مانند دیکلوفناک ممکن است خطر کمتری داشته باشند.

4. گرما و سرما

گرما می تواند گرفتگی های دست را رفع کند. سرما برای درد دست  ناشی از فعالیت های فیزیکی موثر است.

5. ورزش و کشش

ورزش و حرکات کششی روی تاندون ها و عضلات دست شما متمرکز می شوند. یک فیزیوتراپیست یا یک مربی می تواند شما را از طریق تمرینات کششی و تقویت عضلات راهنمایی کند تا فشار و گرفتگی مفاصل و عضلات را کاهش دهید و دردتان کمتر شود.

 

مراجعه به پزشک

درد دست معمولا به دلیل آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از دست رخ می دهد. دست ها و مچ ها دارای استخوان ها، مفاصل و بافت های همبند مختلفی مانند رباط ها، تاندون ها، اعصاب و رگ های خونی هستند. آسیب به این ساختار ها منجر به درد، تورم، کبودی و سایر علائم می شود. اگر این دردها مداوم و تکرار شونده باشد می تواند نشانه بیماری های مختلف و یا نشانه عارضه جدی در دست باشد.

 صدمات عضلات، رباط ها و تاندون ها را آسیب بافت نرم می نامند. افرادی که آسیب های بافت نرم دارند معمولاً به درمان پزشکی احتیاج ندارند. یخ و ارتفاع آن می تواند به تسکین درد و تورم کمک کند. فشار تکراری مانند تایپ کردن طولانی مدت، بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش کردن از جمله دلایل این نوع از آسیب ها است.

بعض مواقع آسیب های وارد شده به استخوان یا مفاصل جدی است و نیاز به عکس برداری و مراجعه به پزشک متخصص دارد. شکستگی و دررفتگی انگشت یکی از انواع متداول آسیب دیدگی دست است. زمین خوردن و ضربات شدید نیز می تواند باعث شکستگی مچ دست شود و باعث ایجاد درد شدید و تورم شود. افرادی که دچار شکستگی هستند ممکن است نیاز به گچ داشته باشند.

اگر دچار سانحه و اتفاقی که به دستتان آسیب زده باشد نشده اید اما مدت ها است درد دست را تجربه می کنید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن تله ویزیت استفاده کنید. همچنین می توانید از سایت تله ویزیت استفاده کنید. پس از واردشدن در سایت Www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دردشناسی دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط