علت سوزش آلت تناسلی مردان

سوزش آلت تناسلی مردان علل متعددی می‌تواند داشته باشد اما اغلب موارد آن قابل درمان است. حس سوزش در طول ادرار کردن بروز می‌کند و بسته به علت آن علایم دیگری ظاهر می‌شوند. برای مثال آلت ممکن است ورم کرده یا دچار خارش شود.

انواع مختلف عفونت می‌توانند باعث ایجاد حس سوزش در آلت تناسلی مرد شوند. این موارد معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. برخی عفونت‌ها با رعایت رابطه جنسی ایمن قابل پیشگیری هستند.

سوزاک

سوزاک یک عفونت واگیردار جنسی است که در بین افراد جوان سنین 15 تا 24 سال شایع است. این بیماری مقدمتاً از طریق فعالیت جنسی منتقل می‌شود.

حس سوزش در زمان ادرار کردن یکی از نشانه‌های سوزاک است. این بیماری همچنین می‌تواند باعث ایجاد ترشح تغییر رنگ داده از آلت و ورم ناحیه آلت تناسلی شود. به هر حال، برخی افراد دچار سوزاک ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند.

پزشکان می‌توانند سوزاک را با استفاده از یک ترکیب داروهای آنتی‌بیوتیک درمان کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) مصرف 250 میلی‌گرم سفتریاکسون تزریقی به شکل داخل عضله و 1 گرم ازیترومایسین خوراکی را برای درمان سوزاک توصیه می‌کند.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری ممکن است در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری مثل مثانه یا کلیه بروز کند. عفونت مزبور نتیجه ورود باکتری به داخل دستگاه ادراری است. عفونت دستگاه ادراری بیشتر یک اصطلاح کلی است که می‌تواند شامل عفونت‌های یوریتریت (اوریتریت)، سوزاک، و کلامیدیا و دیگر انواع عفونت باشد.

یک علامت شایع عفونت دستگاه ادراری حس سوزش در هنگام ادرار کردن است. عفونت‌های دستگاه ادراری همچنین می‌توانند نیاز به ادرار کردن را افزایش دهند.

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثرند. پزشک نیاز دارد تا نوع باکتری مسبب عفونت را تعیین کند تا بتواند نوع آنتی‌بیوتیک تجویزی را مشخص سازد.

مدت درمان در کنار سایر عوامل بسته به شدت عفونت متغیر خواهد بود. نوشیدن آب فراوان نیز به درمان فرد مبتلاء کمک می‌کند.

کلامیدیا

کلامیدیا یکی دیگر از بیماری‌های واگیردار جنسی است که هم مردان و هم زنان را مبتلاء می‌کند. کلامیدیا می‌تواند از طریق فعالیت جنسی محافظت نشده از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

کلامیدیا سبب حس سوزش در طول ادرار کردن و ترشحات غیر نرمال می‌شود. این بیماری در عین حال باعث درد و ورم بیضه نیز می‌گردد.

پزشکان برای درمان کلامیدیا یک دوره داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. بهترین کار آن است که در طول فرآیند درمان شخص از هر گونه فعالیت جنسی پرهیز کند.

امکان پیشگیری از کلامیدیا با استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی وجود دارد. از آنجا که عفونت مورد بحث همیشه سبب بروز علایمی نمی‌شود هر شخص فعال از نظر جنسی و دارای رابطه با شرکاء جنسی متعدد باید به طور منظم تست شود.

یوریتریت

یوریتریت التهاب مجرای ادرار است. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن حمل می‌کند. باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد یوریتریت شوند.

یوریتریت باعث سوزش در طول ادرار کردن می‌شود و همچنین می‌تواند به انزال دردناک منجر گردد. این اختلال می‌تواند سبب خارش و حساسیت در آلت تناسلی نیز بشود.

درمان یوریتریت به علت آن بستگی دارد. پزشکان در مواردی که این بیماری علت باکتریایی داشته باشد برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

گاهی از اوقات بیماری دیگری مثل سوزاک عامل ایجاد یوریتریت است. درمان علت پزشکی زمینه‌ای عموماً به برطرف شدن یوریتریت کمک می‌کند.

پروستاتیت

پروستاتیت ممکن است از نوع حاد یا مزمن باشد. پروستاتیت التهاب غده پروستات است، غده‌ای کوچک که بین مثانه و آلت تناسلی مردان قرار دارد و اجزاء منی را تولید می‌کند.

اغلب اشکال پروستاتیت نتیجه تحریک عصب‌های اطراف پروستات هستند و برای آنها عفونت مسؤول نیست. به هر حال انواع با شیوع کمتر پروستاتیت مثل پروستاتیت باکتریایی باعث سوزش در زمان ادرار کردن می‌شوند.

موارد باکتریایی پروستاتیت با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه نتیجه تبدیل مواد زائد داخل ادرار به کریستال است. وقتی این کریستال‌ها انباشته می‌شوند بدن برای دفع آنها از طریق ادرار با اشکال مواجه می‌شود.

این سنگ‌ها گرایشی به ماندن در کلیه یا حرکت به داخل حالب و ایجاد درد از خود نشان می‌دهند. بسته به اندازه سنگ درد ممکن است شدید باشد.

سنگ‌های کلیه کوچک‌تر در نهایت خود به خود و از طریق ادرار و بدون مداخله پزشکی از بدن خارج می‌شوند. داروهای مسکن درد غیر نسخه‌ای و نوشیدن مقادیر فراوان مایعات می‌تواند برای دفع سنگ کلیه مفید باشد.

سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است به جراحی یا درمان‌های دیگری نیاز داشته باشند. رایج‌ترین اقدام پزشکی در مورد سنگ کلیه لیتوتریپسی موج شوک است. این نوع درمان از امواج صوتی با فرکانس بالا برای شکستن و قطعه قطعه کردن سنگ به ذرات کوچک استفاده می‌کند تا بدن شخص بتواند ذرات ریز سنگ را از طریق ادرار دفع کند.

 سرطان

در موارد بسیار نادر حس سوزش در آلت تناسلی مرد می‌تواند یک نشانه سرطان باشد. تغییرات پوست آلت و ورم نشانه‌های سرطان آلت تناسلی مرد است که زمانی بروز می‌کند که سلول‌های سرطانی در بافت‌های آلت تناسلی شکل می‌گیرند.

گزینه‌های درمانی مختلفی برای سرطان آلت تناسلی در دسترس است. پزشکان نوع درست درمان را بر مبنای شدت سرطان تعیین می‌کنند اما این درمان می‌تواند شامل عمل جراحی یا شیمی درمانی باشد.

سرطان آلت تناسلی مردان یکی از نادرترین انواع سرطان است. بر مبنای اعلام "انجمن آمریکایی سرطان" سرطان آلت تناسلی مرد برای کمتر از 1 درصد تمامی موارد سرطان در مردان لحاظ می‌شود.

برای ایجاد حس سوزش در آلت تناسلی مرد علل متعددی مطرح است و این سوزش عموماً در طول ادرار کردن بروز می‌کند.

اکثریت علل مزبور به وجود عفونتی در دستگاه ادراری و بیضه‌ها مربوطند. علایم دیگر مثل ورم نیز ممکن است بروز کنند.

در بیشتر موارد، عفونت‌های مورد اشاره با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند. بسته به علت و شدت مورد، درمان ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.

بیماری‌های واگیردار جنسی از طریق رابطه جنسی ایمن قابل پیشگیری هستند اما پیشگیری از اختلالات دیگر، مثل عفونت‌های دستگاه ادراری، در مورد برخی از مردم دشوار است.

با وجود آنکه حس سوزش در آلت تناسلی مردان در موارد نادر می‌تواند یک نشانه سرطان باشد، شانس ابتلاء به این بیماری بسیار کم است. شخص باید ابتدا تمامی احتمالات دیگر را در مد نظر قرار دهد و برای تشخیص با پزشک مشورت کند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش (علت سوزش آلت تناسلی مردان) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می توانید سوالات خود را از متخصصین اورولوژی در تله ویزیت بپرسید.

با واردشدن در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط