آشنایی با ارتباط دیابت و بیماری های کلیه

متاسفانه روز به روز بر مبتلایان به دیابت افزوده می شود همچنین سن ابتلا به دیابت نیز کاهش یافته است . هر دو موضوع نشان می دهد که اکنون و در آینده افراد زیادی با عوارض مختلف دیابت دست به گریبان هستند و خواهند بود . کلیه یکی از مهم ترین ارگان های بدن می باشد که دیابت صدمات شدیدی به آن وارد کند و حتی آن را به دیالیز نیز پیش می‌کشاند

 دیابت یکی ازعوامل ایجاد بیماری کلیوی و از کار افتادن کلیه ها است.بیماری کلیوی دیابت یا نفروپاتی دیابتی یکی  از عوارض درازمدت و شایع دیابت است که براثر اختلالات عروقی به دلیل بالا بودن قند در بدن اتفاق می افتد. دیابت غالباً‌ علت  اصلی بیماری پیشرفته ی کلیوی است که با نام  ESRDیا بیماری کلیوی مرحله ی نهایی شناخته می شود به همین علت آشنا شدن با فاکتورهای خطر بیماری کلیوی برای افراد دیابتی موضوع بسیار مهمی است.

 

بیماری کلیوی چیست؟

کلیه ها مسئول خارج نمودن مواد زائد و مایعات اضافه از بدن شما هستند. حفظ تعادل نمک و مواد معدنی وکمک به تنظیم فشار خون همگی اعمالی  است که برای ادامه ی حیات ضروری هستند. اگر کلیه های شما تخریب شوند مواد زاید ومایعات در جریان خون باقیمانده و منجر به بروز مشکلاتی نظیر : احتباس آب، حالت تهوع، ضعف، بدخوابی و تنگی نفس می شوند. چنانچه به این علایم توجه نشود و درمانهای لازم صورت نگیرد ، کلیه ها  بکلی تخریب شده و فرد به سمت مرگ پیش خواهد رفت.

 

چرا دیابت خطر بروز بیماریهای کلیوی را افزایش می دهد؟

درطول زمان بالا بودن مقدار قند خون سبب فعالیت بیش از حد کلیه ها می شود. نهایتاً کلیه ها به دلیل  پرکاری زیاد دچار اختلال می شوند. اولین اختلال نشت مقادیرکمی از پروتئین آلبومین در ادرار است که این اولین علامت تخریب کلیه ها می باشد . اگر چه این  حالت می تواند از 15 تا 25 سال قبل ازبروز هر گونه علامتی از تخریب کلیه ها شروع  شده باشد. بنابراین کنترل دیابت جزء لاینفک جلوگیری از بروز مشکلات کلیوی است. تمام افراد مبتلا به دیابت دچار بیماری کلیوی نمی شوند اما فاکتورهای خاصی در برخی از افراد نسبت  به دیگران وجود دارد که آنها را مستعد این بیماری می نماید.

این فاکتورها عبارتند از: سابقه ی خانوادگی ، کنترل قند خون و فشارخون .

معمولاً هر چه کنترل بهتری بر قند خون وفشار خون خود به عنوان یک فرد دیابتی داشته باشید خطر ابتلا شما به بیماریهای کلیوی  کاهش می یابد.

 

بیماری کلیوی دیابتی چیست؟

بیماری کلیوی دیابتی (نفروپاتی دیابتی) عارضه ای است که در برخی افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد. در این شرایط، فیلترهای کلیه، گلومرول، آسیب می بینند. این موضوع باعث می شود تا مقدار غیر طبیعی پروتئین از خون به ادرار نشت کند. پروتئین اساسی که از کلیه های آسیب دیده خارج می شود آلبومین است. در کلیه های نرمال سالم تنها مقدار کمی آلبومین در ادرار یافت می شود. سطح بالای آلبومین در ادرار اولین نشانه ای است که کلیه ها با دیابت آسیب دیده اند.

بیماری کلیوی دیابتی به دو دسته اصلی تقسیم می شود که بسته به میزان آلبومین از طریق کلیه ها دفع می شود.

 

# میکروآلبومینوری

 در این حالت، میزان آلبومین که به ادرار نشت می کند بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز است. گاهی اوقات از این بیماری به نام نفروپاتی اولیه یاد می شود.

 

پروتئینوری

در این حالت مقدار آلبومین که به ادرار نشت می دهد بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز است. گاهی اوقات ماکروآلبومینوری یا نفروپاتی آشکار می شود.

 

بیماری کلیوی دیابتی چگونه پیشرفت می کند؟

سطح بالای قند خون (گلوکز) که در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد، می تواند موجب افزایش برخی از مواد شیمیایی درون کلیه شود. این مواد شیمیایی باعث می شود که گلومرول ها نشتی داشته باشند که در نتیجه آلبومین را به ادرار نشت می دهد. علاوه بر این، سطح قند خون بالا ممکن است برخی از پروتئین های گلومرول را به هم پیوند دهد. پروتئین های پیوند یافته می تواند باعث ایجاد زخم محلی شود. این روند باعث می شود گلومرول ها به اصلاح اسکلروز شوند. معمولا این روند چندین سال طول می کشد و فقط در برخی افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد.

با گذشت زمان، بافت زخم شده به تدریج جایگزین بافت کلیه سالم می شود. در نتیجه، کلیه ها کمتر و کمتر قادر به انجام کار خود برای فیلتر کردن خون می شوند. کاهش تدریجی عملکرد کلیه ممکن است به از کار افتادن دائمی کلیه منجر شودمیکروآلبومینوری نشانه ای است بر این که دیابت بر کلیه شما تاثیر گذاشته است و در صورت درمان ممکن است به طور کلی از بین برود و یا در همان مرحله میکروآلبومینوری باقی بماند و یا به پروتئینوری تبدیل می شود، به خصوص اگر بیماران مبتلا به میکروآلبومینوری تحت نظر پزشک قرار نگیرند.

بنابراین پیشنهاد ما این است که بیماری دیابت را جدی بگیرید و در صورتی که دیابت بر عملکرد کلیه شما تاثیر گذاشت و علائم بیماری کلیوی ناشی از دیابت را داشتید، حتما برای کنترل این بیماری به متخصص و یا فوق تخصص کلیه (نفرولوژیست) مراجعه کنید.

اگر چه بیماری کلیوی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع تر است، اما افراد بیشتری مبتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری کلیوی دیابتی هستند، به این دلیل که تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خیلی بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ است.

بیماری کلیوی دیابتی در واقع شایع ترین علت نارسایی کلیه است. حدود یک پنجم این افراد نیاز به دیالیز دارند. توجه کنید که اکثر بیماران دیابتی نیاز به دیالیز ندارند.

 

علائم بیماری کلیوی دیباتی چیست؟

بیماری کلیوی دیابتی در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد به خصوص اگر شما فقط میکروآلبومینوری داشته باشیدعلائم بیماری هنگامی که بیماری کلیه گسترش می یابد، بروز می کند. علائم در ابتدا مبهم و غیراختصاصی هستند مانند احساس خستگی و یا داشتن انرژی کمتر از حد معمول. اگر بیماری کلیوی بدتر شود، علائم زیر بروز خواهد کرد.

  • بروز مشکل در تفکر
  • اشتهای کم
  • کاهش وزن
  • خشکی پوست و خارش
  • گرفتگی عضلات
  • تورم در پا و یا مچ پا
  • پف دور چشم
  • نیاز به دفع ادرار بیش از حد معمول
  • رنگ پریدگی ناشی از کم خونی
  • احساس تهوع

همانطور که عملکرد کلیه کاهش می یابد، ممکن است مشکلات دیگری نظیر کم خونی و عدم تعادل کلسیم، فسفات و دیگر مواد شیمیایی موجود در جریان خون ایجاد شود. این موضوع می تواند علائم مختلفی نظیر خستگی ناشی از کم خونی و نازک شدن استخوان یا شکستگی ناشی از عدم تعادل کلسیم و فسفات را ایجاد کند.

 

بیماری کلیوی دیابتی چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص بیماری کلیوی دیابتی، فوق تخصص کلیه (نفرولوژیست) نیاز به معاینه و نتایج آزمایش ادرار و خون دارد. بیماری کلیوی دیابتی زمانی تشخیص داده می شود که سطح آلبومین در ادرار بالا می رود و علت دیگری برای آن وجود ندارد. تست های ادرار بخشی از چک های معمول است که به طور مداوم برای افراد مبتلا به دیابت ارائه می شود.  آزمایشات ادرار می تواند میزان آلبومین (پروتئین) را مشخص کند.

آزمایش معمول مقایسه میزان آلبومین با مقدار کراتینین در یک نمونه ادرار مقایسه می شود که به نسبت آلبومین به کراتینین (ACR) معروف است. آزمایش خون می تواند نشان دهد که کلیه ها چگونه کار می کنند. آزمایش خون سطح کراتینین را اندازه گیری می کند که معمولا توسط کلیه ها از خون  تصویه می شود. اگر کلیه های شما درست کار نکنند، سطح کراتینین در خون افزایش می یابد. با توجه به میزان کراتینین خون، سن و جنسیت شما، برآوردی از میزان کارکرد کلیه شما به دست می آید.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط