مقالات آموزشی

 
مروری بر تله نفرولوژی

مروری بر تله نفرولوژی

تله نفرولوژی (Tele nephrology) یا درمان بیماری های کلیوی از راه دور، بستری نوظهور برای ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی کلیه است. پزشکی از راه دور، خدمات درمانی، مراقبت های بهداشتی اولیه و تخصصی و اطلاعات پزشکی را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بیماران ارائه می دهد. به همین دلیل، سیستم های ارائه خدمات درمانی به وسیله اینترنت و موبایل مانند تله ویزیت (Televisit)، امروزه در میان پزشکان و بیماران طرفداران زیادی دارد.
آشنایی با ارتباط دیابت و بیماری های کلیه

آشنایی با ارتباط دیابت و بیماری های کلیه

متاسفانه روز به روز بر مبتلایان به دیابت افزوده می شود همچنین سن ابتلا به دیابت نیز کاهش یافته است . هر دو موضوع نشان می دهد که اکنون و در آینده افراد زیادی با عوارض مختلف دیابت دست به گریبان هستند و خواهند بود . کلیه یکی از مهم ترین ارگان های بدن می باشد که دیابت صدمات شدیدی به آن وارد کند و حتی آن را به دیالیز نیز پیش می‌کشاند.
چه تفاوتی میان کلیه درد و کمر درد وجود دارد ؟

چه تفاوتی میان کلیه درد و کمر درد وجود دارد ؟

بدن انسان پیچیده است و منزلگاه بسیاری از بیماری های بالقوه و ویروس ها است.هر بیماری نوعی از علائم را نشان می دهد که ما می توانیم به خاطر پیدا کردن یک درمان به رسمیت بشناسیم و مستند کنیم، اما گاهی علائم دو شرایط بسیار متفاوت می توانند با هم تداخل داشته باشند و سردرگمی ایجاد کنند این مورد درباره ی درد کمر و درد کلیه هم صدق می کند.
راه های تشخیص و درمان سنگ کلیه

راه های تشخیص و درمان سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند.اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. اگر کسی در ...
علت سوزش آلت تناسلی مردان

علت سوزش آلت تناسلی مردان

سوزش آلت تناسلی مردان علل متعددی می‌تواند داشته باشد اما اغلب موارد آن قابل درمان است. حس سوزش در طول ادرار کردن بروز می‌کند و بسته به علت آن علایم دیگری ظاهر می‌شوند. برای مثال آلت ممکن است ورم کرده یا دچار خارش شود.
لزوم مراقبت از کلیه ها

لزوم مراقبت از کلیه ها

کُلیه یکی از اندام‌های درونی بدن انسان و برخی دیگر از جانداران است. کار کلیه تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیت‌های بدن می‌باشد جالب است بدانید انسان می‌تواند با ۲۰٪ کلیه‌هایش زندگی نسبتاً سالمی داشته باشد. اگر عملکرد آنها کم شود نیاز به دیالیز پیدا میکنند.
تشخیص و درمان عفونت کلیه

تشخیص و درمان عفونت کلیه

عفونت کلیه یک بیماری دردناک و ناخوشایند است که معمولاً در اثر سیستیت ایجاد می شود ، یک عفونت شایع مثانه است. اکثر مبتلایان به سیستیت به عفونت کلیه مبتلا نخواهند شد ، اما گاهی اوقات باکتریها می توانند از مثانه به یک یا هر دو کلیه منتقل شوند. اگر بلافاصله با آنتی بیوتیک درمان شود ، یک عفونت کلیه صدمه جدی ایجاد نمی کند...
3 نوع بیماری غدد فوق‌کلیوى

3 نوع بیماری غدد فوق‌کلیوى

غدد فوق کلیه یا آدرنال ارگان های کوچکی بر روی کلیه ها هستند که شامل یک بخش قشرى یا بیرونى و یک بخش مرکزى هستند. بخش قشرى یا بیرونی هورمون تولید می کنند.
فشار خون عامل اصلى نارسایى مزمن کلیه

فشار خون عامل اصلى نارسایى مزمن کلیه

کلیه‌ها دو اندام لوبیا شکل و به اندازه یک مشت دست هستند که هر کدام از آن‌ها در زیر استخوان دنده و به صورت قرینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه‌ها روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کواتر از خون را تصفیه می‌کنند تا...
دیالیز چیست؟

دیالیز چیست؟

کلیه با خارج کردن مواد زاید و مایعات اضافی از بدن، خون را تصفیه می‌کند. این مواد زاید به مثانه فرستاده شده و با ادرار از بدن خارج می‌شوند.اگر کلیه‌ها دارای نارسایی باشند، دیالیز (dialysis) کار کلیه را انجام می‌دهد.
نارسایی کلیه

نارسایی کلیه

کلیه‌ها جفت ارگانی هستند که در دو طرف بدن و در پهلوها قرار گرفته‌اند. هر کلیه در یک طرف ستون فقرات قرار دارد. آن‌ها خون را تصفیه و سموم را از بدن خارج می‌کنند. کلیه‌ها سموم را به مثانه می‌فرستند و بدن آن‌ها را هنگام ادرار از بدن حذف می‌کند.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران