مروری بر سندرم روده تنبل

سندرم روده تنبل که روده کاهل و روده کُند نیز نامیده می‌شود اختلالی است که با علایمی مثل یبوست! برخی از مردم ترکیب “سندرم روده تنبل” را مشخصاً برای توصیف روش رفتار روده پس از مصرف مکرر مواد مُلین به کار می‌برند. وقتی کسی دچار این وضعیت باشد، کولون یا روده بزرگ وی در دفع مواد زائد از طریق دستگاه گوارش کُند عمل می‌کندو حرکات دردناک روده (برای دفع مدفوع) مشخص می‌گردد. سندرم روده تنبل ممکن است مزمن باشد، که علایم آن منظماً عود کرده و سپس ناپدید می‌شود. اما تغییرات سبک زندگی و اصلاحات رژیم غذایی می‌تواند به معکوس کردن علایم منجر شود.

مواردی از سندرم روده تنبل وجود دارد که نیاز به بررسی و تشخیص آن از سوی پزشک مطرح است.

چه چیز باعث سندرم روده تنبل می‌شود؟

هر بار که فرد غذا می‌خورد عصب‌های وی پیامی برای آغاز یک سری فعالیت‌ها به دستگاه گوارش ارسال می‌کنند.

عضلات سیستم گوارش با استفاده از یک سری حرکات موج‌وار موسوم به "حرکات دودی شکل" غذا را درون سیستم گوارش به پیش می‌برند. اما این حرکان دودی شکل ممکن است با انسداد مواجه شود، کندتر از آنچه لازم است باشد یا انقباضات روده به حدی نباشد که باعث به جلو راندن غذا شود.

واکنش‌های مرتبط به روده بر اثر موارد فهرست شده در زیر ممکن است ضعیف‌تر یا کم‌اثرتر گردد:

• تکیه به مواد ملین

• دنبال کردن الگوهای محدود کننده در غذا خوردن

• اختلالات خوردن مثل آنورکسیا یا بولیمی

• مصرف داروهای نارکوتیک (مخدر)

• بیهوشی

• سندرم روده تحریک‌پذیر

تضعیف عضلات مورد بحث ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد. برخی از مواقع علت حتی ممکن است به سادگی نبود فیبر به میزان کافی در رژیم غذایی باشد.

علائم تنبلی روده چیست

تنبلی روده‌ها و یبوست یکی از مشکلات متداول سالمندان و میانسالان است ​مشکلی قدیمی که درمان‌های ساده و قدیمی نیز دارد.افراد دارای یبوست مزاج معمولا عصبی و دائم از بزرگی شکم و گیج رفتن سرشان ناراحت هستند.اگر این عارضه درمان نشود به غیر از کاهش طول عمر و تاثیر منفی روی اعصاب مرکزی، ناراحتی دیگری به نام هموروئید یا بواسیر در فرد پدیدار می‌شود.

راه های درمان تنبلی روده

بسته به میزان تنبلی روده شما و حرکات کند روده می تواند درمان شما متفاوت باشد ولی به طور معمول روش های زیر می تواند در رفع این مشکل موثر باشد؛

تغییر رژیم غذایی

نبود فیبر کافی در رژیم غذایی می تواند منجر به بروز سندرم تنبلی روده شود و یک رژیم غذایی سالم که ترکیبی از مواد غذایی طبیعی، میوه و سبزیجات، و عدم وجود مواد غذایی فرآوری شده می تواند راحتی برای فعال کردن دستگاه گوارش و کمک به دفع کافی است. مواد غذایی که فیبر بالایی دارند از جمله بادام و شیر بادام، آلو، انجیر، سیب، موز، خانواده کلمیان از جمله بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و بوک چوی، بذر کتان، تخم آفتابگردان و تخم کدو می باشد.

همچنین می توانید با نوشیدن آب به مقدار کافی و اضافه کردن دو تا چهار لیوان آب می توانید این تحرک را افزایش دهید، از طرفی محدود کردن لبنیات مصرفی نیز می تواند به بهتر شدن وضعیت کمک کند، در واقع لبنیات می تواند هضم و جذب را به تاخیر بیاندازد و عدم مصرف بستنی، چیپس، محصولات غذایی یخ زده که فیبر بسیار کمی دارند باید در رژیم غذایی رعایت شود.

علاوه بر این فرد می بایست قهوه را حذف نماید چرا که منجر به خشک شدن و کمبود آب دستگاه گوارش می شود که خود عاملی در کم تحرکی روده می باشد.

ملین های طبیعی

استفاده از ملین های طبیعی نیز خود به روند تحرک روده کمک می کند، البته یادتان باشد اگر برای دفع بیش از حد به مصرف داروهای گیاهی ملین از جمله برگ سنا عادت کرده اید می تواند وضعیت را وخیم تر نماید ولی مواد غذایی ملین مثل پروبیوتیک ها به دلیل بهبود وضعیت هضم و جذب مواد غذایی می تواند حرکت روده و دفع را افزایش دهد. از طرفی نوشیدن سه تا چهار لیوان چای سبز به گوارش بهتر کمک کنید.

فعالیت ورزشی

فعالیت ورزشی خفیف همچنین برای گردش خون و تسریع گردش خون در ناحیه شکم مفید است. برای برخی از افراد این روش می تواند به راحتی مشکل را برطرف کند. ورزش به طور مداوم همچنین می تواند تحرک روده را افزایش دهد و دستگاه گوارش را فعال می کند. انجام یوگا نیز موثر است.

پروبیوتیک

مصرف مکمل های پروبیوتیکی برای بهبود زمان حمل و نقل و منظم حرکات روده نشان داده شده است. در حال حاضر، هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود بهترین نژاد پروبیوتیک ها برای درمان یبوست چیست.خوردن غذاهای پروبیوتیک، مانند کیمچی، کلم ترش و ماست، یکی دیگر از راههای مصرف لایه های زنده باکتری های پروبیوتیک است.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط