نقش و سلامت کبد در بدن

کبد یکی از اندام های داخلی و بزرگترین غده در بدن است. این عضو بدن کارکرد های مهمی در بدن دارد از تصفیه خون تا مقابله با عفونت. بیماری های کبدی دلایل و انواع متفاوتی دارند و بر اساس آن درمان های متفاوتی نیز انجام می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این عضو حیاتی بدن بیشتر آشنا کنیم.  

 

نقش کبد در بدن

 کبد عملکردهای زیادی برای سلامتی دارد. از مهم ترین کارهای کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید مواد مهم
  •   حذف مواد زائد
  • کنترل پاسخ های ایمنی
  •  حفظ گلوکز

کبد به طور مداوم صفرا تولید می کند. این ماده شیمیایی باعث تبدیل چربی ها به انرژی مورد استفاده بدن می شود. صفرا برای فرآیند هضم لازم است. علاوه بر صفرا، کبد آلبومین ایجاد می کند. آلبومین یک پروتئین خون است که به حمل هورمون ها، داروها و اسیدهای چرب در بدن کمک می کند. کبد همچنین موادی که پس از آسیب و جراحت، به لخته شدن خون کمک می کنند را ایجاد می کند.

کبد به بدن شما کمک می کند تا از بیلی روبین، همان ماده ای که در صفرا وجود دارد، خلاص شود. این اتفاق از تجزیه سلول های قرمز خون رخ می دهد. مقدار زیاد بیلی روبین در بدن می تواند باعث ایجاد زردی پوست و چشم شود. هنگامی که یک ماده بالقوه سمی مانند الکل یا دارو مصرف می کنید؛کبد به تغییر آن کمک کرده و آن را از بدن خارج می کند.

وقتی باکتری ها، ویروس ها و ارگانیسم های مضر دیگر وارد بدن شما می شوند، سلول های ویژه در کبد شما می توانند این موجودات را پیدا کرده و از بین ببرند. کبد به بدن شما کمک می کند تا سطح سالم قند خون را حفظ کند. این عضو بدن، گلوکز را در صورت نیاز برا خون شما تأمین می کند و در صورت وجود مقدار زیادی گلوکز، آن را از خون شما خارج می کند.

 

سلامت کبد

راه های زیادی برای بهبود عملکرد کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی وجود دارد. از جمله کارهایی که می توان برای حفظ سلامت کبد انجام داد موارد زیر است:

دستان خود را به خصوص پس از استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات خانگی و قبل از غذا بشویید.

 قرار گرفتن در معرض سموم مانند لوازم تمیز کردن، مواد شیمیایی و دخانیات را محدود کنید.

 کلسترول خود را در حد طبیعی نگه دارید.

 اگر دیابت دارید مصرف قند خود را کنترل کنید.

سوزن، تیغ، مسواک یا سایر وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید.

 سیگار نکشید و از موادی مانند تنباکو استفاده نکنید.

 رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و وزن خود مدریت کنید.

میزان الکل مصرفی خود را محدود کنید.

در استفاده از دارو مراقب باشید. همیشه با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید؛ از جمله محصولات بدون نسخه، مانند مسکن ها صحبت کنید.

 

بیماری های کبدی

بسیاری از مشکلات سلامتی می تواند عملکرد مناسب کبد شما را از بین ببرد و باعث بیماری شود. چندین علائم رایج بیماری کبدی وجود دارد؛از جمله: زردی، نارسایی کبدی و بزرگ شدن کبد.

انواع بیماری های کبدی عبارتند از:

  • بیماری کبدی الکلی:

 بیماری کبدی الکلی نتیجه مصرف بیش از حد الکل است. کسانی که به مصرف بیش از حد الکل ادامه می دهند ممکن است باعث آسیب به کبد خود شوند.

  • کلستاز:

وقتی جریان صفرا از کبد شما محدود یا مسدود شود به این بیماری مبتلا می شوید. کلستاز می تواند به دلیل داروهای خاص، عوامل ژنتیکی یا حتی بارداری ایجاد شود. همچنین می تواند در اثر انسداد ناشی از تومور یا سنگ صفرا در سیستم هضم بدن پیش آمده باشد.

  • سیروز:

سیروز به معنی سخت شدن کبد شما است. مصرف زیاد الکل و ویروس هایی مانند هپاتیت از علل عمده سیروز است. دیابت، مشکلات ایمنی و بیماری های ژنتیکی نیز می توانند باعث بیماری شوند.

  • هپاتیت:

این بیماری موجب التهاب کبد می شود و انواع مختلفی دارد. مصرف بیش از حد الکل، مواد مخدر یا سموم باعث هپاتیت می شود. هپاتیت می تواند منجر به نارسایی کبد، سرطان کبد و سایر بیماری های تهدید کننده زندگی شود.

  • بیماری کبد چرب غیرالکلی:

این اتفاق می افتد زمانی که رسوبات چربی در کبد وجود دارد. رسوبات از عملکرد صحیح کبد و دفع سموم از بدن جلوگیری می کند.با توجه به نوع و شدت بیماری کبدی، از روش های درمانی مختلف برای درمان بیماری های کبدی استفاده می شود. استفاده از دارو، رژیم غذایی، جراحی یا پیوند کبد از جمله راه های درمان بیماری های کبدی می باشد.

منبع:
www.hopkinsmedicine.org

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط