علائم، تشخیص و درمان ورم معده

ورم معده

ورم معده التهاب پوشش محافظ معده است. ورم معده حاد شامل التهاب شدید و ناگهانی است. ورم معده مزمن شامل التهاب طولانی مدت است که در صورت عدم درمان می تواند سالها ادامه یابد.

ورم معده فرسایشی نوع ضعیفتر از این بیماری است.  به طور معمول التهاب زیادی ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به خونریزی و زخم در مخاط معده شود.

علت ورم معده چیست؟

ضعف در پوشش داخلی معده شما باعث می شود اسید معده  به آن آسیب برسانند و آن را ملتهب کنند و باعث ورم معده شود. داشتن پوشش معده نازک یا آسیب دیده خطر ابتلا به ورم معده را افزایش می دهد.

عفونت باکتریایی دستگاه گوارش نیز می تواند باعث ورم معده شود. شایعترین عفونت باکتریایی که باعث آن می شود، هلیکوباکتر پیلوری است.  این باکتری است که مخاط داخلی معده را آلوده می کند معمولاً از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، اما از طریق غذا یا آب آلوده نیز قابل انتقال است.

برخی شرایط و فعالیت ها ممکن است خطر ابتلا به ورم معده را افزایش دهد. سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد الکل
  • استفاده معمول از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین
  • مصرف کوکائین
  • سن، زیرا پوشش داخلی معده با افزایش سن به طور طبیعی نازک می شود
  • مصرف دخانیات

سایر عوامل خطر کمتر رایج عبارتند از:

  • استرس ناشی از آسیب دیدگی شدید، بیماری یا جراحی
  • اختلالات خود ایمنی
  • اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون
  • عفونت های ویروسی

علائم ورم معده چیست؟

ورم معده علائم قابل توجهی را در همه افراد ایجاد نمی کند. شایعترین علائم عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس سیری در قسمت فوقانی شکم، به ویژه بعد از خوردن غذا
  • سو هاضمه

اگر به گاستریت فرسایشی مبتلا هستید، ممکن است علائم مختلفی از جمله:

  • چهارپایه مشکی و قیر
  • استفراغ خون یا موادی که شبیه زمین قهوه است

ورم معده چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معاینه بدنی انجام می دهد، در مورد علائم شما سوال می کند و سابقه خانوادگی شما را می پرسد. آنها همچنین ممکن است آزمایش تنفس، خون یا مدفوع را برای بررسی هلیکوباکترپیلوری توصیه کنند .

به منظور دیدن آنچه در درون شما اتفاق می افتد، پزشک ممکن است بخواهد آندوسکوپی را برای بررسی التهاب انجام دهد. آندوسکوپی شامل استفاده از یک لوله بلند که دارای یک لنز دوربین در ابتدای لوله هست. در طی این روش، دکتر شما با دقت لوله را وارد می کند تا به آنها اجازه دهد تا در مری و معده ببینند. اگر در هنگام معاینه موارد غیرمعمولی مشاهده شود، پزشک ممکن است یک نمونه کوچک یا بیوپسی از پوشش داخلی معده برداشته باشد.

همچنین ممکن است پزشک بعد از بلعیدن محلول باریم، اشعه ایکس دستگاه گوارش شما را بگیرد، که به تشخیص مناطق نگران کننده کمک می کند.

ورم معده چگونه درمان می شود؟

درمان ورم معده به علت بیماری بستگی دارد. اگر ورم معده ناشی از NSAID یا سایر داروها باشد، اجتناب از این داروها برای تسکین علائم شما کافی است. ورم معده در نتیجه هلیکوباکترپیلوری به طور معمول با آنتی بیوتیک هایی که باکتری ها را از بین می برند، درمان می شود.

علاوه بر آنتی بیوتیک، چندین نوع دارو دیگر برای درمان ورم معده استفاده می شود:

بازدارنده های پمپ پروتون

داروهایی به نام بازدارنده های پمپ پروتون با جلوگیری از سلول هایی که اسید معده ایجاد می کنند، کار می کنند. مهار کننده های متداول پمپ پروتون عبارتند از:

  • امپرازول (Prilosec)
  • لانزوپرازول (Prevacid)
  • ایزومپرازول (نکسیوم)

با این حال، استفاده طولانی مدت از این داروها، به ویژه در دوزهای بالا، می تواند منجر به افزایش خطر شکستگی ستون فقرات، مفصل ران و مچ دست شود. همچنین می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به نارسایی کلیه منبع مورد اعتماد، زوال عقل منبع مورد اعتماد و کمبود مواد مغذی .

قبل از شروع یکی از این داروها با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه درمانی مناسب شما ایجاد کند.

داروهای کاهش دهنده اسید

داروهایی که میزان اسید معده شما را کاهش می دهند عبارتند از:

  • فاموتیدین پپسید

این داروها با کاهش میزان اسیدی که در دستگاه گوارش شما آزاد می شود ، درد ورم معده را تسکین می دهند و اجازه می دهند پوشش داخلی معده شما بهبود یابد.

آنتی اسیدها

پزشک شما ممکن است استفاده از آنتی اسیدها را برای تسکین سریع درد ورم معده توصیه کند.  این داروها می توانند اسید معده شما را خنثی کنند.

برخی از آنتی اسیدها ممکن است باعث اسهال یا یبوست شوند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این عوارض با پزشک خود صحبت کنید.

خرید داروهای ضد اسید.

پروبیوتیک ها

نشان داده شده است که پروبیوتیک ها به تجدید فرآیند هضم و بهبود زخم معده کمک می کنند. با این حال، هیچ مدرکی دال بر تأثیر آنها بر ترشح اسید وجود ندارد. در حال حاضر هیچ رهنمودی برای استفاده از پروبیوتیک ها در مدیریت زخم وجود ندارد.

عوارض احتمالی ورم معده چیست؟

اگر ورم معده شما درمان نشود، می تواند منجر به خونریزی معده و همچنین زخم شود.  اشکال خاصی از ورم معده می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد، به ویژه در افرادی که پوشش نازک معده دارند.

به دلیل این عوارض احتمالی، مهم است که در صورت مشاهده علائم ورم معده، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر مزمن باشد.

نتایج حاصل از بررسی های مربوط ورم معده چیست؟

نتایج به دست آمده از بررسی های صورت گرفته درباره ورم معده به علت اصلی بستگی دارد. ورم معده حاد معمولاً با درمان سریع برطرف می شود. به عنوان مثال، عفونت های هلیکوباکترپیلوری اغلب با یک یا دو دور آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. ا این حال، گاهی اوقات درمان ناکام می ماند و می تواند به ورم معده مزمن یا طولانی مدت تبدیل شود. با دکتر خود صحبت کنید تا یک برنامه درمانی موثر برای شما تهیه کند.

*چند نکته از تله ویزیت

در دوران اپیدمی کرونا  و شیوع همه گیری ویروس بدیهی است که شما بیماران عزیز نگران رفت و آمد مکرر به مراکز درمانی هستید. به همین دلیل سامانه تله ویزیت (TeleVisit24) با بهترین متخصصین داخلی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان به صورت آنلاین و بدون نیاز مراجعه حضوری هست. چنانچه هر سوالی در مورد مشکلات مربوط گوارش، غدد، ریه و کلیه دارید و احساس می کنید احتیاج به ویزیت پزشک دارید به راحتی به صورت آنلاین از طریق سامانه تله ویزیت توسط برترین متخصصین داخلی یا متخصصین گوارش تله ویزیت  ویزیت شوید. متخصصین ما با گرفتن شرح حال کامل در مورد علائم و مشکلات پیش آمده از بیماری شما در صورت نیاز امکان صدور نسخه، تجویز دارو و آزمایش برای بررسی بیشتر را خواهند داشت.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
سایر پزشکان مرتبط