بیماری هموروئید و علل آن

بَواسیر یا هِموروئید به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی می‌گویند که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. این رگ ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند  بواسیر می‌شوند. در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند.

علائم بواسیر بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی‌درد است، اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته‌باشد یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد خواهد بود. بسیاری از مردم به اشتباه هرنوع علامت رخ‌داده در اطراف منطقه مقعدی-راست روده‌ای را «بواسیر» می‌دانند و دلایل جدی این علائم را نادیده می‌گیرند. اگرچه علت اصلی بواسیر ناشناخته است، تعدادی از عوامل که باعث بالا رفتن فشار درون شکمی می‌شوند، به‌ویژه یبوست، نقش اصلی را در رشد آن دارند.

 

علائم بواسیر چیست؟

علائم بواسیر شامل موارد زیر است:

• خارش شدید اطراف مقعد

• سوزش و درد اطراف مقعد

• توده خارش دار، دردناک یا متورم در نزدیکی مقعد

• نشت مدفوع

• حرکات دردناک روده

• مشاهده خون در دستمال پس از اجابت مزاج

اگرچه بواسیر دردناک است، اما تهدید کننده زندگی نیست و اغلب بدون درمان از بین می‌رود. اگر دچار این مشکل هستید، ممکن است علائم کم خونی مانند ضعف و رنگ پریدگی به دلیل ریزش خون ایجاد شود، اگرچه نادر است.

 

علت‌های شایع بروز همورویید یا بواسیر:

  • رژیم غذایی کم فیبر
  • یبوست مزمن
  • استرس و فشارهای عصبی
  • بالا رفتن فشار خون در سیستم گوارشی(در اثر اعتیاد به الکل)
  • عارضه ‌های کبدی (مانند سیروز کبدی)

 

دلایل ابتلا به بواسیر:عوامل متعددی وجود دارد که علت بیماری هموروئید می باشند که در زیر به برخی از این علل می پردازیم:

 

فشار آوردن هنگام دفع مدفوع:اگر هنگام دفع مدفوع، مجبورید بیش از ۵ دقیقه روی خود فشار بیاورید، بدانید که این امر طبیعی نیست. این فشار باعث خون ریزی می شود.

 

چاقی مفرط:وزن بالا، فشار زیادی بر قسمت تحتانی بدن وارد می نماید که می تواند از علت های بواسیر باشد. رگ های خونی در قسمت رکتال بزرگ می شود در نتیجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ریزی می شود.

 

مصرف کم آب:آب ترکیب اصلی مدفوع است. آب باعث نرمی مدفوع و آسانی دفع می گردد و هنگام دفع، روی رگ های رکتال فشاری وارد نمی کند. بنابراین طی روز آب کافی بنوشید.

 

برنامه غذایی کم فیبر:کمبود فیبر در برنامه غذایی باعث سفت شدن مدفوع می گردد. مدفوع سفت نیز، روی دیواره های مقعد اصطکاک ایجاد می نماید که سرانجام به خون ریزی منجر می شود. درمان بواسیر مصرف فراوان سبزی های برگ سبز است.

 

بارداری:بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار بواسیر می شوند. یکی از مهمترین دلایل آن کاهش تحرک بانوان باردار است و علت دیگر آن گشاد شدن رگ های خون در بارداری می باشد. به همین دلیل زنان باردار به بواسیر مستعدترند.

 

یبوست مزمن:برخی افراد در طول سال به یبوست مستعدند و تغییرات غذایی نیز همیشه روی وضعیت آن ها تأثیر گذار نیست. اگر دچار یبوست مزمن هستید، به مرور زمان دچار بواسیر خواهید شد. برای پیشگیری بهتر است از قرص های رونده استفاده کنید.

 

نشستن طولانی مدت:بیشتر افراد مجبورند به مدت طولانی پشت میز بنشینند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خون در ناحیه مقعد می گردد.

 

استفاده از دستمال توالت زبر:دستمال کاغذی که از آن استفاده می کنید، باید نرم باشد تا باعث زخم شدن مقعد نشود.

 

وضعیت نامناسب بدن:یکی از علت های بروز بواسیر، حالت نادرست نشستن است. خمیدگی بدن، روی قسمت پایین بدن فشار وارد می آورد. این فشار اضافه می تواند باعث تحریک بواسیر شود.

 

مصرف غذاهای پر ادویه:ادویه، مقعد زخم شده را تحریک و دفع مدفوع را سخت می کند.

 

برخی ورزش ها:برخی برنامه های ورزشی از جمله وزنه برداری شاید مناسب افراد مستعد به بواسیر نباشد. به ویژه نشستن روی زانو با وزنه، می تواند به متورم و زخم شدن رگ های مقعد منجر گردد.

 

اسهال:در این مواقع، فرد به طور مکرر به دستشویی می رود که این امر باعث ایجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد می گردد.

 

علل اصلی بواسیر چیست؟

بواسیر بیماری شایعی است و بیش از ۵۰ درصد مردم در مقطعی از زندگی شان دچار این بیماری می شوند. خون ریزی رکتال هنگام اجابت مزاج، از علایم اصلی بواسیر است. البته این خون ریزی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. زمانی می توان بواسیر را درمان کرد که علت اصلی آن مشخص شود.

یبوست طولانی مدت که منجر به زور زدن طولانی حین دفع می‌شود بیشترین علت به وجود آمدن بیماری هموروئید است. حاملگی هم از عوامل تشدید هموروئید می باشد. در واقع می توان گفت اموزه یبوست و زور زدن زیاد علت های اصلی هموروئید می باشند.

 

همورویید یا بواسیر چه عواقب و مشکلاتی میتواند داشته باشد؟

در صورت عدم درمان به موقع همورویید یا بواسیر میتواند دوباره ظاهر شود. این عارضه میتواند به صورت همورویید خارجی‌، ترومپوز(بسیار دردناک)، هموروید داخلی‌، خونریزی، یبوست و احتناق بافت مقعدی ظاهر شود.

 

روش ‌های تشخیص همورویید یا بواسیر:

بررسی بالینی با آندوسکوپی

پروکتوسکوپی

 

روشهای تشخیصی تکمیلی برای تشخیص همورویید ‌های حاد:

کلوسکوپی

اشعه ایکس

تشخیص ‌های افتراقی هموروئید

بررسی التهاب پوست مقعد

بررسی سرطان انال و رکتوم

بررسی ملنوم(سرطان خال ‌های پوستی )

بررسی زگیل تناسلی‌

 

درمان هموروئید یا بواسیر با روش پروکتوسکوپی

همورویید میتواند درجات‌ و انواع مختلفی‌ داشته باشد. برای تشخیص و درمان قطعی از روش ‌های متعددی استفاده میشود. یکی‌ از این روش‌ها پروکتوسکوپی است که طی‌ آن‌ راست روده و قسمت انتهای روده با وسیله‌ای به نام پرکتوسکوپ بررسی‌ و معاینه میشود. پروکتوسکوپ وسیله‌ای اپتیک است که سر آن دارای منبع نورانی است. به دنبال این معاینه با چند خراش کوچک در اطراف ناحیه همورویید می‌توان آن‌ را درمان کرد. این روش درمانی بدون بیهوشی انجام می‌پذیرد و بیمار پس از ۲ یا ۳ روز میتواند به زندگی‌ روزمرّه و عادی خود ادامه دهد.

 

درمان بواسیر با لیزر

درمان لیزری هموروئید سریعترین، بهترین و قطعی ترین روش برای درمان این بیماری است. 

  • درمان هموروئید با لیزر سریع انجام شده و کمتر از یک ساعت برای جراحی لیزری زمان نیاز است.
  • این درمان بدون خطر و ایمن و پس از درمان هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی شود.
  • این درمان قطعی است و به طور کامل بافت های بواسیری را از بین میبرد.
  • لیزر از خونریزی و درد جلوگیری می کند.
  • لیزر هزینه مناسب تری در مقایسه با روشهای جراحی هموروئیدکتومی دارد.
  • لیزر ظاهر پوست را زشت و نازیبا نمی کند.
  • درمان لیزری نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و دوره نقاهت پس از درمان را کاهش می دهد.

مهمترین دلیل عمل جراحی هموروئید و درمان بواسیر با لیزر بدون خونریزی بودن آن است که باعث میشود در کمتر از نیم ساعت از شر این بیماری خلاص میشوید

درمان هموروئید با لیزر چگونه انجام می شود؟ در این روش به جای استفاده از تیغ جراحی از لیزر برای برش ناحیه متورم استفاده می شود و چون لیزر همزمان با برش، بافت های آسیب دیده را ترمیم می نماید از درد و خونریزی جلوگیری میشود. از طرفی لیزر به طور کامل بافت های بواسیری را خارج می کند، و برای همیشه شما را از این عارضه خلاص می کند.

اما با وجود قطعی بودن این درمان، نمی توان به بیمار این اطمینان را داد که دیگه هرگز دچار این عارضه نمی شود. بلکه این موضوع به خود بیمار بستگی دارد. یعنی اگر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد نکند؛ ممکن است مجدداً به عارضه مبتلا گردد.

 

 

درمان خانگی

درمان خانگی ضعیف ترین نوع درمان است که تنها بیمارانی که به تازگی متوجه علائم خود شده و یا بیمارانی که می خواهند موقتاً علائم خود را تسکین دهند، از این روشها استفاده می کنند. البته درمان خانگی هموروئید در دوران نقاهت پس از درمان نیز به سرعت بخشیدن به ترمیم زخم ها کمک می کند.

  • فیبر بخورید : فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد، در نتیجه یبوست را درمان کرده و از وارد شدن فشار به مقعد جلوگیری می شود.
  • آب کافی بنوشید : نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب و مایعات به نرم نمودن مدفوع و عبور راحت تر آن از مقعد کمک میکند.
  • زیاد نشینید و به مدت طولانی نایستید.
  • از هر عاملی مثل تماس دستمال ها زبر خشن، شوینده های معطر یا شستشوی مدام مقعد که این ناحیه را تحریک میکند، پرهیز کنید.
  • از هر عاملی که یبوست را تشدید میکند، مثل بی تحرکی، تاخیر در اجابت مزاج، رژیم غذایی فاقد فیبر و .. پرهیز کنید.
  • هنگام اجابت مزاج فشار زیادی به مقعد وارد نکنید، در اثر تحریک شدن عروق احتمال بروز این بیماری وجود دارد.
  • لباس های مناسب بپوشید، لباس بهتر است بیش از حد چسبان و یا از الیاف پلی استر نباشد، به خصوص لباس زیر
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید اما زیاده روی نکنید.
  • به منظور کاهش درد و التهاب می توانید از حمام سیتز و کمپرس یخ استفاده کنید.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط