مقالات آموزشی

 
آشنایی با پروبیوتیک ها

آشنایی با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها از باکتری های زنده خوب و یا مخمرهایی ساخته می شوند که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می کنند. شما به طور مداوم هم باکتری های خوب و هم بد در بدن خود دارید. هنگامی که به یک عفونت مبتلا می شوید، باکتری های بد بیشتری در بدن شما وجود دارند و سیستم بدن را از تعادل خارج می کند. باکتری های خوب به از بین بردن باکتری های اضافی بد کمک می کنند و تعادل را برمی گردانند. مکمل های پروبیوتیک راهی برای افزودن باکتری های خوب به بدن هستند.
علائم، تشخیص و درمان ورم معده

علائم، تشخیص و درمان ورم معده

ورم معده التهاب پوشش محافظ معده است. ورم معده حاد شامل التهاب شدید و ناگهانی است. ورم معده مزمن شامل التهاب طولانی مدت است که در صورت عدم درمان می تواند سالها ادامه یابد.ورم معده فرسایشی نوع ضعیفتر از این بیماری است. به طور معمول التهاب زیادی ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به خونریزی و زخم در مخاط معده شود
آشنایی با اختلال تنگی مجاری ادرار

آشنایی با اختلال تنگی مجاری ادرار

کار اصلی مجرای ادرار در مردان و زنان هدایت ادرار به خارج از بدن است. ضمن اینکه در مردان، نقش مهمی در انزال ایفا می‌کند. مجرا ادرار لوله ای است که ادرار توسط آن از مثانه و بدن خارج می شود...
علل اسپاسم معده چیست؟

علل اسپاسم معده چیست؟

شایع ترین علت اسپاسم معده ، یبوست و کم آبی بدن است. اسپاسم معده و درد، هنگام انقباض عضلات معده یا روده اتفاق میفتد. این اسپاسم ها از نظر شدت درد و مدت زمان متغیر هستند. در بیشتر موارد اسپاسم معده به بدن آسیب نمی رساند، اما ممکن است علامتی از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارد.
آشنایی با بیماری التهاب روده

آشنایی با بیماری التهاب روده

التهاب روده به‌ معنای التهاب جداره و دیواره روده است. علت التهاب روده میکروب‌ها هستند که از طریق دهان وارد بدن می‌شوند و معمولاً چند روز بعد از ورود علائم و نشانه‌های التهاب و بیماری را نشان می‌دهند...
بیماری هموروئید و علل آن

بیماری هموروئید و علل آن

بَواسیر یا هِموروئید به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی می‌گویند که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. این رگ ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند بواسیر می‌شوند. در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند.
سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

سنگ‎ کیسه صفرا سنگ یا توده‌ای است که در هنگام سخت شدن برخی مواد در کیسه صفرا یا مجرای صفراوی تشکیل می‎شود. کیسه صفرا یک کیسه کوچک جای گرفته در قسمت تحتانی سمت راست بدن زیر کبد است. برخی از مواد شیمیایی خارج شده از کیسه صفرا ممکن است به شکل سنگ‎های کوچک یا یک سنگ بزرگ درآیند.
گوارش از راه دور

بیماریهاى گوارشى وتله ویزیت

مراقبت های بهداشتی به سرعت در حال تغییر است ، بنابراین برای توسعه روش های کارآمدتر ، عملی تر ، مقرون به صرفه و مهمتر از همه ، با کیفیت بالا برای مراقبت از بیماران ، باید زمان را تغییر دهیم.
کبد یکی از اندام های داخلی و بزرگترین غده در بدن است.

نقش و سلامت کبد در بدن

کبد یکی از اندام های داخلی و بزرگترین غده در بدن است. این عضو بدن کارکرد های مهمی در بدن دارد از تصفیه خون تا مقابله با عفونت. بیماری های کبدی دلایل و انواع متفاوتی دارند و بر اساس آن درمان های متفاوتی نیز انجام می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این عضو حیاتی بدن بیشتر آشنا کنیم.
علت یبوست

علت یبوست

یبوست یا خشکیِ مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
مروری بر سندرم روده تنبل

مروری بر سندرم روده تنبل

سندرم روده تنبل که روده کاهل و روده کُند نیز نامیده می‌شود اختلالی است که با علایمی مثل یبوست! برخی از مردم ترکیب “سندرم روده تنبل” را مشخصاً برای توصیف روش رفتار روده پس از مصرف مکرر مواد مُلین به کار می‌برند.
پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده چیست؟

روده یکی از اعضای اصلی دستگاه گوارش انسان است که اگر درگیر شود، حتی می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. پولیپ روده دسته‌ای کوچک از سلولهایی است که بر روی پوشش روده بزرگ ایجاد شده و تکثیر می‌شوند و ممکن است ...
کبد چرب

کبد چرب

“کبد چرب” (fatty liver) مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شود و متاسفانه 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای اعضای بدن ایجاد می کند. کبد (Liver) دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول ...
سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که در آن حرکات غیر ارادی روده‌ها کم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهد.این حالت با استرس روحی شدیدتر می‌شود و سبب بروز دل‌ درد و علائم گوارشی دیگر می‌شود.
بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون به انگلیسی (Crohn’s disease) یکی از بیماریهای التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص میشود. بیماری کرون یک بیماری مزمن بوده که قسمتهای گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را میتواند تحت تأثیر قرار دهد.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران