پولیپ روده چیست؟

روده یکی از اعضای اصلی دستگاه گوارش انسان است که اگر درگیر شود، حتی می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. پولیپ روده دسته‌ای کوچک از سلولهایی است که بر روی پوشش روده بزرگ ایجاد شده و تکثیر می‌شوند و ممکن است قسمت زیادی از روده را درگیر کنند. رشد پولیپ های روده در پوشش داخلی روده بزرگ و معمولا در بزرگسالی اتفاق می افتد.

پولیپ های روده از جمله عارضه هایی است که در افراد با سنین مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. بهتر است با این بیماری آشنایی لازم را پیدا کنید تا بتوانید به موقع از وجود آنها آگاهی پیدا کنید و هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید

هنگامی که مواد ژنتیکی داخل سلولهای روده ، تغییر شکل می دهند و غیر طبیعی می شوند پولیپ ها شکل می گیرند. به طور معمول، سلولهای نابالغ که در داخل روده قرار دارند، تقسیم می شوند، بالغ می شوند و سپس به طور مداوم و طبق زمان مشخصی می میرند. با این حال، زمانی که تغییرات ژنتیکی در سلول های تخمگذار اتفاق می افتد سلول ها را از بالغ شدن منع می کنند و سلول ها نمی میرند. این منجر به انباشت سلول های غیر طبیعی و نابالغ می شود که در نهایت باعث تشکیل پولیپ می شود. جهش ممکن است به عنوان یک رویداد پراکنده پس از تولد رخ دهد یا ممکن است از قبل از تولد وجود داشته باشد.

انواع پولیپ روده

پولیپ های روده را می توان به سه نوع تقسیم کرد: پولیپ های هیپر پلاستیک، پولیپ های آدنوما و سندروم های پولی پوزیز

پولیپ های آدنوما:

این نوع از پولیپ ها بسیار رایج هستند و قطر انها کمتر از یک سانتی متر است و در زمانی که بزرگ شوند می توانند به پولیپ های سرطانی تبدیل شوند.معمولا پولیپ ها بعد از گذشت سالیان زیادی به پولیپ های سرطانی تبدیل می شوند. اغلب سرطان های روده از پولیپی نشات می گیرد که برای مدت ۵ تا ۱۵ سال در روده وجود داشته است.

علائم پولیپ روده

  • مدفوع خونی
  • شکم درد
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و سرگیجه
  • کم‌رنگ شدن یا تغییر رنگ پوست
  • آریتمی (تپش) قلب به دلیل کم خونی
  • احساس خستگی و کسالت
  • مدفوع سیاه (درحالی که روده بزرگ خونریزی کند)
  • کم خونی و فقر آهن (درصورتی که خونریزی خفیف بوده و در مدت زمان طولانی اتفاق افتد)
  • تغییر عادت‌های روده مانند: اسهال یا یبوست

بعضی از این علائم می‌توانند در افراد مختلف واکنشهای شدیدتر و خفیف‌تر داشته باشند. حتی ممکن است فردی علائم ناشناخته‌ای را تجربه کند که اکثر تشخیصات پولیپ روده در حین کولونوسکوپی یا غربالگری انجام گشته است.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

برای حفظ سلامتی و پیشگیری موثر از بیماری‌ها، در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی و گوارشی، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید حتما به متخصص گوارش مراجعه و راه‌های تشخیصی را انجام دهید. همچنین اگر موارد زیر را شامل شدید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم
  • وجود خون در مدفوع
  • تغییرات روده‌ای بیش از یک هفته

تشخیص پولیپ روده

راه‌ها و آزمایش‌های متعددی برای تشخیص بیماری‌های گوارشی از جمله پولیپ روده بزرگ وجود دارد که می‌تواند به درمان سریع و موفق بیماری کمک شایانی بکند. از جمله راه‌های تشخیص پولیپ روده :

 1. کولونوسکوپی:

این روش تشخیصی بسیار عالی، تا 95% پولیپ‌های کوچک و بزرگ روده را شناسایی می‌کند. این آزمایش به وسیله یک لوله نازک (کولونوسکوپ) که در انتها یک دوربین و چراغ دارد انجام می‌شود. این لوله‌را از طریق عروق کرونر به روده انتقال داده و روند تشخیص پولیپ روده بزرگ را تکمیل می‌کنند.

 2. کولونوسکوپی مجازی:

این نوع از آزمایش که جدیدا وارد عرصه پزشکی شده، به وسیله اشعه ایکس یا راه‌های تصویر برداری CT یا MRI انجام می‌گردد. این نوع از کولونوسکوپی برای پیدا کردن و تشخیص پولیپ خوب است اما نه به اندازه مورد اول!

4. تست باریم اِنِما:

این نوع از آزمایش نوعی تصویر برداری پزشکی است که کمک می‌کند تا پزشکان تصویر دقیق و کاملی از بخش‌های مختلف روده بزرگ دریافت کنند. شایان ذکر است این روش قدیمی بوده و بهتر است از روشهای جدید استفاده شود!

آیا پولیپ روده خطرناک است؟

اغلب این پولیپ ها بی خطر و غیر سرطانی هستند ولی با گذشت زمان ممکن است سرطانی شوند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط