آشنایی با بیماری التهاب روده

التهاب روده (بیماری کرون ، Crohn's disease) به‌ معنای التهاب جداره و دیواره  روده است. علت التهاب روده میکروب‌ها هستند که از طریق دهان وارد بدن می‌شوند و معمولاً چند روز بعد از ورود علائم و نشانه‌های التهاب و بیماری را نشان می‌دهند.

بیماری التهابی روده (IBD) یک گروه از اختلالات روده ای است که باعث التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش می‌شود. دستگاه گوارش شامل دهان، مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ است. التهاب در هر کجا از دستگاه گوارش، روند طبیعی هضم و جذب غذا را مختل می‌کند. IBD می‌تواند بسیار دردناک و مخرب باشد و در بعضی موارد حتی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

 بیماری‌های التهابی روده  (IBD) اغلب با سندروم روده‌ی تحریک پذیر Irritable Bowel Syndrome(IBS)  اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو، بیماری‌های متفاوتی هستند. سندروم روده‌ی تحریک پذیر(IBD)  بیماری جدی‌تری است که عوارض متعددی از جمله آسیب به روده و سوء تغذیه دارد.

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دو شکل عمده از بیماری‌های التهابی روده هستند و انواع دیگر بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت لنفوسیتی و کولیت کلاژن نیز‌ می‌باشد. اگر پزشکان داخلی قادر به تشخیص بین این دو نوع اصلی بیماری‌های التهابی روده نباشند، بیماری تحت عنوان کولیت نامشخص طبقه بندی می‌شود.

 

علائم بیماری التهاب روده

از علت‌های التهاب روده و معده، می‌توان به افزایش فعالیت میکروب‌ها در محیط خارجی، مصرف آب‌های آلوده و غذاهای فاسد اشاره کرد. علائم و نشانه‌های التهاب روده بسته به موقعیت و شدت التهاب متفاوت است، علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد.

 

شاخص‌ترین و مهم‌ترین علائم التهاب روده و دستگاه گوارش عبارت است از:

  • اسهال، در اثر التهاب ایجاد شده در روده، قسمت‌های آسیب‌دیده روده نمی‌تواند آب را دوباره بازجذب کنند.
  • خونریزی؛ ممکن است در مدفوع خون دیده شود.
  • درد شکم، در اثر گرفتگی و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کم خونی
  • تب و خستگی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

 

التهاب روده و دستگاه گوارش همچنین می‌تواند با مشکلات خارج از سیستم گوارش مرتبط باشد، از قبیل:

  • التهاب چشم
  • اختلالات پوستی
  • آرتروز

 

 علل بروز ورم روده چیست؟

محققان به طور صحیح نمی‌دانند که علت اصلی بیماری ورم روده چیست. این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن باعث بروز بیماری التهابی روده شود. معمولا سیستم ایمنی از بدن در برابر عفونت‌های حاصل از باکتری یا ویروس محافظت می‌کند. پس از آنکه عفونت از بین رفت آن قسمت از سیستم ایمنی به حالت خاموش در می‌آید تا دوباره در صورت لزوم فعال شود. اما در افرادی که دچار ورم روده هستند ممکن است سیستم ایمنی بدن به یک باکتری معمولی در دستگاه گوارش بیش از حد واکنش نشان دهد. به محض آن که سیستم ایمنی بدن فعال شد در زمانی که باید خاموش شود غیر فعال نخواهد شد. این امر با گذر زمان باعث بروز التهاب می‌‌شود و به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. اگرچه محققان نمی‌‌دانند علت بروز ورم روده چیست تحقیقات نشان داده که ریسک بیماری بروز بیماری ورم روده در زنانی که از داروهای آنتی بیوتیک، قرص ضد بارداری یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل آسپرین یا ایبوپروفن استفاده می‌کنند بیشتر است. استرس باعث بروز بیماری ورم روده نمی‌‌شود اما می‌‌تواند باعث بدتر شدن علائم و نشانه‌های آن شود.

 

راه‌های تشخیص التهاب روده

آزمایش مدفوع

آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC)

آزمایش‌های خونی دیگر

تصویربرداری اشعه‌ی ایکس باریمی

تست‌های رادیولوژیک دیگر

سیگموئیدوسکوپی

کولونوسکوپی

اندوسکوپی فوقانی

اندوسکوپی کپسولی

 

بیماری التهابی روده چگونه زنان را درگیر می‌کند؟

بیماری ورم روده به اشکال خاصی زنان را درگیر می‌‌کند و می‌‌تواند باعث بروز موارد زیر شود:

  • در زنانی که دچار ورم روده هستند احتمال آن که دچار علائم و نشانه‌های پیش از قاعدگی از قبیل سردرد و درد حاصل از پریود شوند وجود دارد. اسهال، درد شکمی و سایر علائم و نشانه‌های ورم روده می‌تواند قبل و در دوران پریود بدتر شود. شما باید همه علائم و نشانه‌هایی که دارید را ثبت کنید تا بتوانید با پزشک خود در خصوص نحوه کنترل آن‌ها صحبت کنید.
  • ریسک بروز کم خونی ناشی از فقر آهن در زنانی که دچار ورم روده هستند در مقایسه با زنانی که این اختلال در آن وجود ندارد بیشتر است. اگر شما دچار بیماری روده هستید بدن نمی‌تواند به خوبی به جذب آهن بپردازد و ریسک بروز خونریزی در دستگاه گوارش افزایش خواهد یافت.
  • در هنگام شعله ور شدن علائم و نشانه‌های بیماری ورم روده شما برای باردار شدن دچار مشکل خواهید شد.

 

درمان التهاب روده

هدف درمان التهاب روده ، کاهش التهاب است که نشانه‌ها و علائم را در بدن به وجود می‌آورد. در بهترین حالت، درمان التهاب روده ممکن است نه تنها به کاهش علائم منجر شود، بلکه به بهبودی طولانی‌مدت و کاهش خطرات عوارض نیز بیانجامد. درمان التهاب روده معمولاً شامل مصرف دارو یا جراحی است.

داروهای ضد التهابی اغلب اولین گام در درمان التهاب روده  هستند. همچنین اگر علت بیماری سیستم ایمنی بدن تشخیص داده شود، مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ه سیستم ایمنی می‌تواند در درمان التهاب روده  مفید باشد. این داروها به روش‌های مختلفی برای سرکوب پاسخ ایمنی که مواد شیمیایی ناشی از التهاب را در پوشش روده آزاد می‌کند، کار می‌کنند.

همچنین در برخی موارد مصرف آنتی‌بیوتیک در درمان التهاب روده به تشخیص پزشک متخصص، تجویز می‌شود. علاوه بر کنترل التهاب، با مصرف برخی از داروها که منجر به کاهش نشانه‌ها و علائم بیماری می‌شود، در برخی موارد بسته به شدت IBD، پزشک ممکن است یک یا چند مورد زیر را برای درمان التهاب روده و معده توصیه کند:

  • مصرف دارو و مکمل‌های ضد اسهال
  •  مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد
  • مصرف مکمل آهن. اگر خونریزی مزمن روده دارید، ممکن است کم خونی فقر آهن ایجاد شود و نیاز به مکمل‌های آهن داشته باشید.
  • مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D بیماری کرون و استروئیدهای مورد استفاده برای درمان آن می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد، بنابراین ممکن است در روند درمان التهاب روده و معده، لازم باشد یک مکمل کلسیم با ویتامین D را برای جلوگیری از عوارض مصرف داروها مصرف کنید.
  • در برخی موارد پزشک با مشاوره از یک متخصص تغذیه یک رژیم مخصوص غذایی را برای درمان التهاب روده  برای شخص تجویز می‌کند تا علائم و نشانه‌های بیماری را کاهش دهد. اگر تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی، درمان دارویی یا سایر درمان‌ها علائم و نشانه‌های IBD را از بین نبرد، پزشک ممکن است برای درمان التهاب روده  عمل جراحی را توصیه کند.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط