یک بررسی کلی از تله مدیسین برای مدیریت درد ما کجا هستیم و راه پیش رو چیست؟

به علت برخی از موانع از جمله فاصله جغرافیایی بیماران از ارائه دهنده خدمات تخصصی درد ، در ایالات متحده به طور مشکلاتی برای بیماران تحت درمان وجود دارد از جمله ناتوانی عملکردی که حرکت را محدود می کند، نگرانی مرتبط با درمان؛ محدودیت های اقتصادی؛ و موانع آموزشی، بدرفتاری با دردمند که موجب تشدید درد و اختلالات عاطفی می شود و می تواند کیفیت زندگی بیمار را از بین ببرد و در این امر باید توافق گسترده ای به وجود بیاید که مراقبت از درد باید به مسئله ای مهم تبدیل شود. فضای رو به رشدی از سلامت تعریف شده (تحت اهداف این مقاله که به عنوان فن آوری درد نام گرفته که امکان می دهد برای تعامل فاصله بین ارائه دهندگان و  یا بیماران) فرصت جدیدی را برای گسترش خدمات ارزیابی درد، مشاوره و خدمات درمانی فراتر از دیوارهای کلینیک درد ویژه ارائه داده شود،مورد بررسی قرار دهیم، اما دسترسی محدودی به منابع وجود دارد که توصیف نحوه استفاده بهتر از این فناوری برای بهبود دسترسی به مراقبت است.

در جستجوی معیارهای MeSH معتبر تنها 32 مورد MEDLINE را که بر روی سلامت از راه دور برای درد هستند، نشان داد. این در حالی است که تعداد زیادی از ارجاعات مربوط به سلامت و درد به ترتیب شگفت آور است. از مطالعات موجود، مطالعات تصادفی در مورد مراقبت از راه دور توسط تلفن همراه و تنها یک طرح  کلی از سلامت الکترونیکی و درد مزمن وجود دارد که تنها چند پاراگراف را برای سلامت از راه دور اختصاص می دهد. این نسخه خطی یکی از اولین بررسی های جامع در مورد وضعیت کنونی تحقیق و عملکرد مدیریت سلامت از راه درو و درد است. اهداف ارائه یک منطق برای سود بالقوه خدمات مراقبت از درد مبتنی بر تله مدیسین است؛ برنامه های کاربردی مختلفی از تکنولوژی تله مدیسین برای مدیریت درد را توصیف می کنند. به این گونه که مطالعه کننده را به مدل هایی برای سلامت از راه دور متوسل میکند

برخی برآورد می کنند که درد مزمن بیش از 35٪ جمعیت ایالات متحده را دربرگرفته است و در نتیجه بیش از 100 میلیون بیمار نیاز به درمان ویژه دارند. متاسفانه احتمال دارد که درد به طور کلی تحت درمان قرار گیرد و تعدادی از موانع موجود در معالجه درد از جمله فاصله جغرافیایی تا ارائه دهندگان خدمات ویژه؛ ناتوانی عملکردی که حرکت را محدود می کند را تجربه کنند. نگرانی مرتبط با درمان؛ محدودیت های اقتصادی؛ و موانع آموزشی و فرآیند درمان درد باعث تشدید درد و اختلالات عاطفی می شود.

درمان ضعف برای درد یک مشکل مستند شده با عوامل متعددی است که از جمله سن، وضعیت اقتصادی، اعتماد، مکان جغرافیایی، کمبود دانش در مورد مراقبت ویژه و نگرانی از درمان درد است. دسترسی به موقع مراقبت های ویژه درد، یکی از مهمترین عوامل تشدید یا کاهش رنج است ، با افزایش استفاده از مراقبت های بهداشتی و توسعه مراقبت از درد مزمن  و حضورمتخصصین درد مزمن در زمان لازم از جمله موارد قابل اشاره در کاهش رنج هستند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انجمن بین المللی مطالعه درد توصیه می کند که بیماران به مدت بیش از 8 هفته به درد ناخوشایند بپردازند و مراقبت از درد مؤثر را از طریق ایجاد ظرفیت (سیستم های مراقبت پزشکی) درمان درد به موقع و مناسب برای مدیریت درد آغاز کنند. انجمن درد زایمان کانادایی در انتظار تأیید نیروی کار، بیش از 3000 مطالعه در مورد دسترسی به درمان درد را مورد بررسی قرار داد و دریافت که زمان انتظار برای مراقبت از خدمات مراقبت ویژه اغلب بیش از 6 ماه، حتی زمانی که خدمات از لحاظ جغرافیایی در دسترس بودند،میباشد. این یافته کاملا متضاد با شواهدی است که نشان می دهد زمان انتظار 6 ماه یا بیشتر باعث کاهش میزان خلق و خوی و ناتوانی می شود که بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. یک گزینه ممکن برای بهبود مراقبت از درد، افزایش نقش پزشکان عمومی در خدمات درد است که به آن خدمات مدیریتی میگویند و به این گونه است که پس از کشف درد به جای مداوای خودسرانه افراد را به کلنیک های درد بفرستند و یا از طریق سیستم های تله مدیسین بیماران را به صورت آنلاین به کلنیک ها ارجاع دهند. شواهد نشان داده است که ارائه دهندگان غیر تخصصی (به عنوان مثال، مراقبت های اولیه) ممکن است به اندازه کافی از بهترین روش های در دسترس برای کنترل درد استفاده نکنند، بنابراین بیماران باید به جای مراقبت از درد در مراکز غیر اختصاصی برای درمان ویژه  به کلنیک های درد به صورت راه دور یا حضوری مراجعه کنند.

Telehealth انعطاف پذیری فوق العاده ای در ارائه خدمات دارد و اطلاعاتی وجود دارد که اثربخشی سلامت از راه دور را مطابق با خدمات شخصیتی نشان می دهد. راسل و همکاران، 15 اثربخشی ارزیابی فیزیوتراپی اختلالات مچ پا را با استفاده از سیستم تلفن های هوشمند eHAB دانشگاه کوئینزلند مورد بررسی قرار دادند. به گفته نویسندگان، این اولین تلاش برای ارزیابی پاتو-آناتومیک برای درد از طریق یک سیستم سلامت بود. محققان با استفاده از یک طرح اندازه گیری مکرر، 93.3 درصد موافقت نامه ای را بین فردی و تشخیص تلفن همراه در زمینه اختلالات مچ پا پیدا کردند و نتیجه گیری کردند که سلامت ازراه دور یک گزینه مناسب برای ارزیابی درد است حتی اگر ارزیابی آناتومی پیچیده باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

شرکت Appel نیز  در مقایسه آموزش خودموردی درد ارائه شده به صورت شخصی، از طریق تلفن و از طریق تلویزیون مدار بسته متوجه شد که به طور قابل توجهی توانایی شرکت کنندگان برای آنالایز خود و ارتباط با پزشک از راه دور بهبود بخشیده شده است، و هر دو گزینه همtelehealth و درمان حضوری عنوان مفید بود. همچنین یکی دیگر از مطالعات مداخله ویدئویی سلامت برای درمان درد مزمن مورد بررسی قرار داده شد که در آن 15 بیمار با یک پزشک و یک تیم مراقبت از پرستار، مراقبت های بهداشتی مبتنی بر کابلی را دریافت کردند. 17 بازبینی تلفنی موجب رضایت بالایی در میان بیماران شد و آنان توانستند بر درد خود فائق آمده و بهبود یابند.

به علت برخی از موانع از جمله فاصله جغرافیایی بیماران از ارائه دهنده خدمات تخصصی درد ، در ایالات متحده به طور مشکلاتی برای بیماران تحت درمان وجود دارد از جمله ناتوانی عملکردی که حرکت را محدود می کند، نگرانی مرتبط با درمان؛ محدودیت های اقتصادی؛ و موانع آموزشی، بدرفتاری با دردمند که موجب تشدید درد و اختلالات عاطفی می شود و می تواند کیفیت زندگی بیمار را از بین ببرد و در این امر باید توافق گسترده ای به وجود بیاید که مراقبت از درد باید به مسئله ای مهم تبدیل شود. فضای رو به رشدی از سلامت تعریف شده

اگر چه داده های موجود امیدوار کننده هستند،اما تحقیقات آینده باید مشکلات روش شناختی مهم تحقیق موجود را قبل از اینکه ما واقعا وضعیت سلامت و درمان از راه دور را برای مدیریت درد درک کنیم،انجام شود. شایعترین روشهای متداول در مطالعات سلامت، به نظر می رسد که مشکلات ادغام پروتکل های بالینی استاندارد شده به سیستم عامل های تلفن همراه است. در برخی موارد، مداخلات به منظور دستیابی به فناوری سلامت از راه دور به گونه ای توسعه یافته است که بتواند اثر درمان را کاهش دهد. برعکس، برخی مطالعات در مقایسه سلامت با درمان های فردی، به نظر می رسد که نیاز به توضیح مداخلات فردی برای "بهترین راه حل" با تکنولوژی انتخابی تلفن های هوشمند نادیده گرفته شده ودرنتیجه تکنولوژی 20 درصد کاهش می یابد. تحقیقات آینده سلامت باید تلاش کند که درمان سستی را توضیح دهد و عامل هایی را که موجب مشارکت در درمان ضعیف می شوندرا بررسی کند. اندکی از مطالعات موجود علل یا میزان خستگی درمان را مشخص می کنند و شواهدی از مشکلات یا عدم مسکلات در درمان از راه دور را ارائه دهد. با وجود گزینه های درمان بی شمار که ممکن است از طریق تلفن های همراه ساخته شده باشد، این تکنولوژی ممکن است خطراتی را که ناشناخته باقی می ماند، به وجود آورد.

مدیریت بحران در فواصل زمانی می تواند دشوار باشد و راهنمایی هایی در مورد نحوه پاسخ به اورژانس های پزشکی و روانپزشکی در هنگام کار با بیماران در فاصله ای وجود دارد. در نهایت، نتایج تحقیقاتی که در تحقیقات سلامت انجام شده، باید در نظر گرفته شود تا وسعت کامل این ابزار درمان پیچیده را در بر بگیرد. این امر مستلزم فراتر رفتن از اقدامات کنونی است که صرفا بر رضایت از درمان و نتایج روحی اجتماعی یا سلامتی یک بعدی تمرکز دارد،میباشد. مدل نتایج پیچیده باید مورد بررسی قرار گیرد تا واقعا تأثیر مثبت درمان های از راه دور را شناسایی کنند. همچنین باید بررسی شود که درمان و کنترل سلامت از راه دور تا چه میزان مقرون به صرفه است.

 

منبع:PubMed

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط