چرا بدن درد دارم؟

رنجوری و درد جسمانی یک نشانۀ شایع در بسیاری از وضعیت‌ها هستند. آنفولانزا یکی از شناخته شده‏‌ترین اختلالاتی است که می‌تواند سبب درد و کسالت بدن شود. در عین حال امکان بروز درد بر اثر فعالیت‌های روزمره مخصوصاً در صورت سر پا ایستادن زیاد، یا ورزش برای مدت طولانی وجود دارد.

فرد ممکن برای رفع دردهای جسمانی فقط به استراحت و مداوای خانگی نیاز داشته باشد. اما برخی از دردها به ویژه آنها که برای مدتی طولانی ادامه دارند، ممکن است نشانۀ وجود یک اختلال یا بیماری زیربنایی باشند. در این موارد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

1. استرس

وقتی انسان دچار استرس می‌شود سیستم ایمنی بدن در عین حال نمی‌تواند پاسخ لازم نسبت به التهاب را نیز کنترل کند. در نتیجه، بدن نیز نخواهد توانست مثل شرایط معمول با عفونت‌ها یا بیماری‌ها مقابله نماید. این ممکن است سبب بروز درد جسمانی شود زیرا سراسر بدن بیشتر در برابر عفونت و التهاب آسیب‌پذیر می‌شود.

دیگر علایم استرس و اضطراب شامل موارد زیرند:

بالا رفتن غیر نرمال ضربان قلب

افزایش فشار خون

گر گرفتگی یا تعریق سرد

تهویۀ بیش از حد

لرز فیزیکی غیر نرمال

سردرد مشابه سردردهای تنشی یا میگرن

اگر ظن بر آن باشد که درد جسمانی ناشی از استرس است، در حد امکان تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود در راستای کاهش استرس ایجاد کنید. شما می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

روزانه چند دقیقه مدتیشن کنید. بر روی تنفس خود تمرکز نمایید و ذهن خویش را از مردم و اتفاقات منجر به بروز استرس دور کنید.

قدم بزنید یا محیطی دور از استرس را برای دور کردن عوامل استرس‌زا از خود انتخاب کنید.

احساس استرس خود را با فردی مورد اعتماد برای کمک به تبیین علت استرس خویش در میان بگذارید.

اگر بر اثر استرس دچار بی‌خوابی شده‌اید قبل از رفتن به بستر خواب از تکنیک‌های ریلکسیشن استفاده نمایید.

2. کم‌آبی بدن

آب برای حفظ عملکرد نرمال بدن ترکیبی حیاتی است. بدون آب، بدن قادر به انجام درست بسیاری از فرآیندهای مهم خود شامل تنفس و گوارش نخواهد بود. وقتی بدن شما دچار کم‌آبی می‌شود و فرآیندهای مورد اشاره درست صورت نمی‌گیرد، نتیجۀ آن می‏‌تواند بروز دردهای جسمانی باشد.

دیگر علایم کم‌آبی بدن شامل موارد زیر است:

تیره رنگ شدن ادرار

گیجی یا حالت گم‌گشتگی

خستگی

تشنگی شدید

اگر شما به میزان کافی آب ننوشید، به ویژه در هوای گرم یا روزهای خشک، ممکن است به سرعت دچار کم‌آبی بدن شوید. شما باید روزانه خوردن هشت لیوان آب را در دستور کار قرار دهید و این مقدار در صورت فعالیت بدنی و تعریق حتی می‌تواند بیشتر باشد. اگر بروز کم‌آبی در بدن بر اثر اختلالاتی مثل اسهال باشد، فرد باید تا هنگام رفع مشکل نوشیدن مقدار زیادی آب را در دستور کار قرار دهد. نوشیدن آب یا نوشابه‌های دارای الکترولیت می‌تواند بدن را سیراب نگه داشته و کمبود الکترولیت‏های از دست رفته را نیز جبران کند. اگر بدن شما قادر به حفظ آب مورد نیاز نیست، به پزشک مراجعه کنید.

3. فقدان خواب

فقدان خواب کافی می‌تواند بر سلامت بدن تأثیرات منفی داشته باشد. افراد بزرگسال در طول شب به 6 تا 8 ساعت خواب شامل خواب با حرکات سریع چشم (REM) دارند. بافت‌ها و سلول‌های بدن برای حفظ کارکرد مناسب نیاز به خواب کامل دارند، و نیز خواب برای حفظ هوشیاری و سرزندگی مغز مورد نیاز است. بدون خواب، بدن زمان کافی برای استراحت و جایگزینی انرژی و فرآیندهای مورد نیاز را نخواهد داشت. این وضعیت می‌تواند به درد منجر شود.

دیگر علایم فقدان خواب کافی عبارتند از:

گیجی یا حالت گم‌گشتگی

حالت خواب‏ آلودگی در طول روز بدون درک آن

دشواری در فهم مسائل در هنگام خواندن یا گوش دادن به صحبت دیگران

دشواری در صحبت به شکل درست و کامل

دشواری در به یاد آوردن مسائل

سعی کنید برای خواب شبانۀ خود یک جدول زمان‌بندی ایجاد کنید. بدن برای حفظ سلامت خود نیاز به پیگیری از یک ریتم روزانه یا چرخۀ شبانه‌روزی دارد.

از تکنیک‌های ریلکس کردن پیش از خواب مثل موارد مندرج در زیر استفاده کنید:

نوشیدن چای گرم یا دیگر نوشابه‌های گرم

مدیتیشن

گوش دادن به موسیقی یا پادکست

استفاده از سر و صدای سفید مثل صدای پنکه

4. سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو عفونت‌های ویروسی هستند که باعث ایجاد التهاب می‌شوند. این عفونت‌ها به بدن انسان حمله می‌کنند و سیستم ایمنی بدن می‌کوشد تا با آنها مقابله نماید. التهاب به ویژه در گلو، قفسۀ سینه، و ریه‌ها می‌تواند دردناک باشد. بقیۀ قسمت‌‏های بدن نیز ممکن است دچار درد شود زیرا بدن به سختی در حال مقابله با عفونت است.

دیگر علایم شایع در سرماخوردگی و آنفولانزا عبارتند از:

گلو درد

خشونت صدا

عطسه یا سرفه

مخاط غلیظ و رنگی

سردرد یا درد گوش

استراحت، نوشیدن آب زیاد، و قرقرۀ آب نمک باعث کاهش درد گلو می‌شود که کمک می‌کند تا بدن بر سرماخوردگی یا آنفولانزا به سرعت غلبه کند. داروهای غیر نسخه‌ای مثل پسودوافدرین (سودافد) و ایبوپروفن (ادویل) می‌توانند در تخفیف علایم و درد مفید باشند. اگر فردی بیش از چند هفته دچار علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، یا اگرنتواند غذا بخورد، یا به درستی نفس بکشد، باید به پزشک مراجعه کند.

5. آنمی

آنمی هنگامی بروز می‌کند که بدن دارای مقدار کـافی گلبول‌های قرمز خون با عملکرد صحیح نیست، بنابراین اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نمی‌رسد. در شرایط ابتلا به آنمی، بسیاری از بخش‌های بدن ممکن است دچار خستگی مفرط شوند زیرا دیگر اکسیژن کافی برای حفظ کارکرد کامل خود را در اختیار ندارند.

دیگر علایم آنمی عبارتند از:

خستگی مفرط

ضربان قلب غیر نرمال

سرگیجه یا گیجی

درد سر یا قفسۀ سینه

سردی دست یا پا

پریدگی رنگ پوست

آنمی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. اگر فرد دارای میزان کافی آهن، فولات، ویتامین B-12 در بدن خود نباشد، ممکن است استفاده از مکمل برای جبران کمبود در بدن وی مفید باشد.

اگر مصرف مکمل کمک کننده نباشد، فرد باید برای تشخیص و درمان مشکل زیربنایی منجر به بروز آنمی به پزشک مراجعه کند.

6. کمبود ویتامین  D

هیپوکالمی یا کمبود میزان کلسیم خون، هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد دچار کمبود میزان ویتامین D در بدن خود باشد. بسیاری از دستگاه‌های مهم بدن مثل کلیه‌ها و عضلات برای داشتن عملکرد کامل به کلسیم متکی هستند. استخوان‌ها نیز برای سالم ماندن به کلسیم نیاز دارند. بدون وجود مقدار کافی ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم، فرد ممکن است در دستگاه‌های مختلف بدن و استخوان‏ها دچار درد شود. دیگر علایم شامل موارد زیر است:

کرامپ‌های جسمانی

پیچ‌خوردگی یا گرفتگی عضلات

سرگیجه یا گیجی

بی‌حسی

حمله یا تشنج

7. مونونوکلئوز (مونو)

مونونوکلئوز که بیشتر زیر عنوان مونو شناخته می‌شود، به "بیماری بوسه" نیز معروف است. این بیماری بسیار مسری است و یکی از شایع‌ترین علایم آن درد جسمانی است. رنجوری و خستگی مفرط ممکن است بر اثر التهاب و تورم مسدود کنندۀ راه هوایی ایجاد شود.

دیگر علایم عبارتند از:

خستگی بیش از حد

تورم لوزه‌ها یا گره‏های لنفی

راش

گلو درد

تب

8. پنومونی (ذات‌الریه)

پنومونی یک عفونت ریه است که می‌تواند بر کل سیستم تنفسی آسیب بزند. اگر فرد نتواند به درستی نفس بکشد، بدن به اکسیژن کافی برای سالم نگه داشتن سلول‌های قرمز خون و بافت‌ها دسترسی نخواهد داشت. این وضعیت می‌تواند به بروز درد در سراسر بدن منجر شود.

دیگر علایم شامل موارد زیر است:

سرفه

احساس درد در قفسۀ سینه

خستگی شدید

تهوع

استفراغ

استهال

تنگی نفس

گرگرفتگی و تعریق سرد

تب

9. فیبرومیالژی

فیبرومیالژی اختلالی است که در آن سراسر بدن شامل عضلات و استخوان‌ها ممکن است دچار خستگی، رنجوری و حساسیت شوند. علت فیبرومیالژی شناخته شده نیست، اما اتفاقات استرس‌زا مثل ترومای جسمانی، جراحی، و انواع عفونت می‌توانند باعث تحریک آن شوند. دیگر علایم فیبرومیالژی عبارتند از:

دشواری خواب

حساسیت نسبت به نور یا صدا

احساس خشکی به ویژه در اوقات صبح

دشواری در به یاد آوردن چیزها یا فکر کردن

احساس مور مور در ناحیۀ دست و پا

10. سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن (CFS) اختلالی است که سبب ایجاد کسالت و ضعف می‌شود، بدون اینکه وضعیت ارتباطی به میزان استراحت یا خواب داشته باشد. این سندرم اغلب سبب ایجاد بی‌خوابی می‌شود. از آنجا که بدن احساس رفع خستگی و تجدید نیرو ندارد، CFS در عین حال می‌تواند باعث بروز درد مداوم در عضلات و مفاصل سراسر بدن گردد.

دیگر علایم در این مورد شامل موارد زیر است:

مشکلات خواب

گلو درد

سر درد

دشواری در یاد آوردن چیزها یا فکر کردن

سرگیجه یا گیجی

11. ارتریت

ارتریت بر اثر التهاب مفاصل ایجاد می‌شود و ممکن است به علت موارد زیر بروز کند:

پارگی یا تضعیف غضروف اطراف مفاصل، که زیر عنوان استئوارتریت شناخته می‌شود

عفونت مفصل

اختلالات خودایمنی مثل ارتریت روماتوئید یا SLE که باعث فرسایش دیوارۀ اطراف مفاصل می‌شوند

اینها همگی می‌توانند سبب بروز درد در مفاصل و محدود کردن دامنۀ حرکتی فرد شوند. دیگر علایم ارتریت شامل موارد زیر است:

خشکی مفاصل

تورم، گرما، یا سرخی اطراف مفصل

عدم توانایی حرکت دادن مفصل در تمام موارد

12. لوپوس

لوپوس هنگامی بروز می‌کند که سیستم ایمنی به بافت‌های اطراف بدن شامل رگ‌های خونی، دستگاه‌های بدن، و مفاصل حمله می‌کند. بر اثر صدمه و التهاب ناشی از این بیماری خودایمنی، درد و رنجوری در بدن شایع است. دیگر علایم لوپوس شامل موارد زیر است:

خستگی

راش

تب

بروز ورم یا حالت سرخی در اطراف مفاصل

تشنج یا حمله

حساسیت نسبت به نور

13. بیماری لیم

بیماری لایم بر اثر ابتلا به باکتری بوریلیا بورگودورفری بروز می‌کند. رنجوری و درد به ویژه در عضلات و مفاصل یک علامت شایع این بیماری است. در صورت عدم درمان بیماری لیم سبب ایجاد اختلالات عصبی عضلانی و مفصلی مثل ارتریت و فلج صورت می‌شود. دیگر علایم بیماری مزبور عبارتند از:

خستگی

گرگرفتگی و تعریق سرد

تب

سردرد

14. هیستوپلاسموز (هیستوپلاسموزیس)

هیستوپلاسموز یک عفونت قارچی است که بر اثر اسپورهای هوارو برآمده از خاک یا فضولات خفاش‌ها یا پرندگان ایجاد می‌شود. این مواد در اطراف پروژه‌های بازسازی، مزارع یا غارها زیادند. دردهای جسمانی یک علامت شایع هیستوپلاسموز است. دیگر علایم در این مورد عبارتند از:

دردهای جسمانی یک علامت شایع توکسوپلاسموز است. دیگر علایم عبارتند از:

تب

لرز

درد قفسۀ سینه

سردرد

سرفه

15. مالتیپل اسکلروزیس (MS)

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی قلمداد می‌‏شود. این بیماری از جملۀ اختلالات سیستم عصبی مرکزی است که در آن بافت پیرامون سلول‌های عصبی موسوم به میلین، بر اثر التهاب مداوم دچار آسیب می‌شود. صدمۀ ایجاد شده توانایی سیستم عصبی را برای انتقال کامل حس‌ها دچار اختلال می‌کند. در نتیجه، فرد ممکن دچار احساس رنجوری، درد، مور مور یا دیگر حس‌های غیر نرمال شود. دیگر علایم این بیماری عبارتند از:

ضعف

خستگی

تاری دید

کوری موقت یا دایمی، معمولاً در یک چشم

دشواری در راه رفتن یا حفظ تعادل

دشواری در به یاد آوردن چیزها یا تفکر

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم

در صورت بروز هر یک از موارد زیر مراجعه فوری به مراکز درمانی ضروری است:

دشواری تنفسی

دشواری در خوردن یا آشامیدن

از حال رفتن

تشنج یا حمله

احساس خستگی یا فقدان نیروی شدید

بروز سرفه‌ای که در طول چند روز متوقف نمی‌شود

در موارد خفیف‌تر در صورت ادامۀ علایم فرد باید به پزشک مراجعه کند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش ( چرا بدن درد دارم؟ ) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می‌توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص در تله ویزیت بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319985#possible-causes-of-body-aches

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط