سرگیجه خوش خیم ناگهانی

سرگیجه خوش خیم پاروکسیسمال یکی از شایع ترین دلایل سرگیجه است که باعث احساس ناگهانی سرگیجه در سر یا قسمتی از سر می شود. سرگیجه خوش خیم پاروکسیسمالی باعث انواع سرگیجه از خفیف تا شدید در قسمت های مختلف سر می شود و معمولاً با تغییراتی خاص در موقعیت سر (وقتی سر خود را به سمت بالا یا پایین گرفته اید، هنگام دراز کشیدن، یا هنگام چرخاندن یا نشستن در رختخواب) اتفاق می افتد.اگرچه سرگیجه خوش خیم پاروکسیسمال می تواند یک مشکل آزار دهنده باشد، اما به ندرت خطرناک است.

شیوع طول عمر سرگیجه خوش خیم پاروکسیسمال ناگهانی به طور خاص 9. 2٪ بوده و بروز این بیماری با افزایش سن به دلیل تخریب غشای   otolithic اتولیتک افزایش می یابد. علاوه بر این، سرگیجه خوش خیم در زنان تقریباً دو تا سه برابر بیشتر مردان است.سرگیجه خوش خیم ناگهانی اغلب در افراد 50 ساله و مسن تر اتفاق می افتد اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

 

علائم و نشانه ها

علائم مربوط به سرگیجه شامل موارد زیر است:

گیجی، احساس اینکه شما یا محیط اطراف شما در حال چرخش می باشند، سبکی سر ، ناپایداری، اختلال تعادل، تاری دید پی از حرکت سریع سر، تهوع و استفراغ .

حملات " سرگیجه وضعیتی خوش خیم " معمولاً فقط چند ثانیه طول کشیده ولی بارها می تواند عارض شود. گاهی این حالت برای مدتی از بین رفته ولی دوباره در فرد عود می کند. حرکاتی که باعث ایجاد حمله سرگیجه می شوند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی بیشتر از همه حرکات سر باعث تحریک سرگیجه در فرد می شود. گاهی به همراه حملات سرگیجه، حرکات ریتمیک چشم به یک سمت ( نیستاگموس) نیز وجود دارد. در موارد نادری نیز ممکن است سرگیجه وضعیتی دو طرفه باشد، یعنی که هر دو گوش داخلی درگیر شده است .

 

علل و محرک‌ها سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم

گوش داخلی شامل دو قسمت متفاوت است:

  • حلزون که ارتعاشات صدا را به تکانه‌های عصبی تبدیل می‌کند، و مغز ‌آن را به عنوان صدا تعبیر می‌کند.
  • سیستم دهلیزی که اطلاعاتی در مورد موقعیت بدن ارائه می‌دهد و در تعادل و هماهنگی نقش اساسی دارد. آن از لابیرنت استخوانی، لابیرنت غشایی و مجاری نیم‌دایره‌ای تشکیل شده است.

سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم هنگامی اتفاق می‌افتد که بلورهای کربنات کلسیم، که معمولاً در لابیرنت غشایی دیده می‌شوند، به یک یا چند مجاری نیم‌دایره‌ای حرکت می‌کنند.

وقتی بلورهای کربنات کلسیم به اندازه کافی ایجاد می‌شود، حرکت مایعات از طریق مجاری نیم‌دایره‌ای را مختل می‌کند و باعث تغییر در سیگنال‌هایی می‌شوند که به مغز می‌روند.

حرکت سر می‌تواند باعث سرگیجه شود زیرا بلورهای جامد به نیروی جاذبه پاسخ می‌دهند. موقعیت و حرکات زیر می‌تواند سرگیجه را در افرادی که مبتلا به BPPV هستند تحریک کند:

  • چرخاندن سر
  • هنگام دراز کشیدن در رختخواب
  • غلتیدن در رختخواب
  • خم کردن سر به جلو
  • تکیه دادن سر به عقب

 

عوامل خطر سرگیجه خوش خیم ناگهانی

آسیب دیدگی سر یا هر نوع اختلال دیگر در اندام داخلی گوش ممکن است شما را مستعد ابتلا به این بیماری کند.

 

عوارض سرگیجه خوش خیم ناگهانی

اگرچه سرگیجه خوش خیم پاروکسیسمال ناراحت کننده است، اما بندرت باعث ایجاد عوارض می شود. در سرگیجه خوش خیم ممکن است شما برای یک لحظه تعادلتان را از دست بدهید و در معرض خطر سقوط قرار بگیرید.

 

چگونه سرگیجه وضعیتی خوش خیم تشخیص داده می شود ؟

1. پزشک باانجام یک مانور به نام تست دیکس هالپایک می تواند آن را تشخیص دهد.

2. در حالتی دیگر، پزشک از شما می خواهد تا سریعا برروی تختی دراز بکشید و سپس سر را در موقعیت های خاصی قرار می دهد که در طی این تست حرکات غیر طبیعی چشم را در نظر می گیرد و ممکن است از شما سوال کند که آیا تا بحال تجربه چرخش چشم داشته اید یا خیر.

3. در حالتی دیگر پزشک یک معاینه بدنی نیز انجام می دهد و برای تشخیص هرگونه اختلال و یا بیماری یک آزمایش عصبی توصیه خواهد کرد.

 

سایر آزمایشات اضافی عبارتند از :

  •  تحریک کالری که شامل گرم کردن و خنک کردن گوش داخلی با آب یا هوا برای چرخش مایعات است.
  •  ام.آر.ای از سر
  •  آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی از سر که شبیه ام. ار.ای می باشد.
  •  سی تی اسکن از سر
  •  تست ارزیابی شنوایی
  •  الکترونیستاکوگرافی برای ثبت حرکات چشم
  •  آزمایش صندلی چرخان :فرد را بر روی صندلی که مجهز به موتوری است م ینشانند و در جهات مختلف حرکت می کند و حرکات چشم او را طوری که به یک نور خیره شده است ، بررسی می کنند.
  •  الکتروانسفالوگرام برای اندازه گیری فعالیت مغز
  •  مانور ایپلی : برخی از پزشکان مانور ایپلی را موثرترین درمان می دانند. این عمل یک تمرین ساده است که نیاز به تجهیزاتی نداشته و در خانه نیز می توان انجام داد . در این مانور به منظور انتقال قطعات کوچک کربنات کلسیم سر در موقعیت های خاصی قرار می گیرد

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط