سلامت دیجیتال در متاورس

سلامت دیجیتال در متاورس، چالش های قانونی و نظارتی در دنیای مجازی

پس از تغییر نام فیسبوک به "متا" در 28 اکتبر 2021، متاورس به کانون گفتگوها در مورد آینده فناوری تبدیل شد. وجود این دنیای واقعیت مختلط به شرکت‌های سلامت دیجیتال فرصت‌های فراوانی برای کاوش و چشم‌انداز قانونی جدید برای پیمایش می‌دهد.

به عنوان یک مفهوم، درک متاورس دشوار است. این اصطلاح خود از رمانی به نام تصادف برفی در سال 1992 سرچشمه می گیرد، جایی که شخصیت ها می توانستند از طریق آواتارهای خود وارد دنیای مجازی شوند. متاورس قرار است یک تجربه واقعیت ترکیبی در دنیای دیجیتال باشد، جایی که مردم می‌توانند احساس کنند و باور کنند که در مکانی متفاوت از جایی که بدنشان قرار دارد، هستند. در سخنرانی مارک زاکربرگ در 28 اکتبر 2021 در رویداد فیس بوک کانکت، او ادعا کرد که در متاورژن، مردم می توانند "با دوستان و خانواده دور هم جمع شوند، کار کنند، یاد بگیرند، بازی کنند، خرید کنند، و همچنین دسته بندی های کاملا جدید ایجاد کنند. که واقعاً با طرز فکر ما در مورد رایانه یا تلفن های امروزی مطابقت ندارد.

همه‌گیری باعث روی‌آوردن بیماران به راه‌حل‌های دیجیتال برای خدمات بهداشتی، سبک زندگی و سلامتی، مانند داروخانه‌های آنلاین، ویزیت از راه دور، خدمات صدور گواهینامه، تست COVID-19، برنامه پیگیری و ردیابی NHS، و مربیگری سبک زندگی آنلاین و تناسب اندام شده است. تمرینات ایجاد متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های سلامت دیجیتال باز می‌کند و بسیاری در حال حاضر آماده‌سازی برای استفاده از این فرصت‌ها را آغاز کرده‌اند.

اولاً، متاورس را می توان برای بهبود آموزش پزشکی به کار گرفت. شرکت‌ها در حال ایجاد پلتفرم‌های ارتباط ابری با استفاده از واقعیت توسعه‌یافته و فناوری متاورس هستند تا تعامل و همکاری جهانی را تسهیل کنند. هدف از چنین پروژه‌هایی ایجاد انقلابی در آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی و آموزش جراحی، عمل‌های جراحی کمکی و درمان انکولوژی و تشخیص است. وجود این دنیای دیجیتال همچنین ممکن است فرآیندها و روش‌های پزشکی را با دقت بیشتر و در نتیجه با خطرات کمتر و بهبودی سریع‌تر تسریع کند. نمونه هایی از واقعیت مجازی ویا واقعیت افزوده که در پزشکی و مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند عبارتند از:

-تجسم واقعیت افزوده، که در حال حاضر به پزشکان این امکان را می‌دهد تا رگ‌های بیماران را با دقت و سرعت تعیین کنند.

-عینک همراه با اپلیکیشنی که به مادرانی که تازه زایمان کرده اند، راهنمایی می کند

-نرم افزاری که به جراحان «دید اشعه ایکس» را با ادغام تصاویر دیجیتالی پیشرفته مستقیماً در میکروسکوپ یک دستگاه پزشکی می دهد.

-هدست هایی که توسط دانشجویان پزشکی برای دیدن بدن انسان به صورت سه بعدی استفاده می شود

-برنامه هایی که دفیبریلاتورهای نزدیک را از طریق واقعیت افزوده نشان می دهند.

متاورس همچنین زمینه مناسبی را برای بهبود رابطه بین بیمار و پزشک ارائه می دهد. در ابتدای سفر بیمار، ویزیت از راه دور از طریق متاورس، با تقلید از حضور فیزیکی، واقعی تر از تجربه فعلی ما از آنها خواهد بود. با پیشرفت سفر بیمار، دنیای مجازی نظارت از راه دور بیماران را از طریق اتصال داده ها تسهیل می کند. این امر مراقبت، درمان و تشخیص شخصی تر را امکان پذیر می کند. سیستم های مراقبت های بهداشتی نیز به داده ها و الگوهای بیماری بهتر دسترسی خواهند داشت.

علاوه بر آموزش پزشکی و نظارت بر بیمار، متاورس ممکن است برای درمان های مختلف استفاده شود. واقعیت مجازی قبلاً نشان داده است که می تواند به تحریک ذهنی بیماران مبتلا به زوال عقل کمک کند، که می تواند به بازیابی خاطرات کمک کند و در عین حال خلق و خو را نیز بهبود بخشد. واقعیت مجازی همچنین برای مدیریت درد و فیزیوتراپی، از طریق شبیه سازی مربیگری حضوری، استفاده شده است.

این فرصت‌ها همگی با چالش‌های عملی همراه هستند، مانند تهدید به ماهیت شخصی‌شده رابطه بیمار و پزشک و هزینه‌های انرژی پردازش حجم وسیعی از داده‌ها. همچنین این سؤال وجود دارد که چگونه می توان بین دنیای مجازی و واقعی مراقبت های بهداشتی پل زد، به ویژه اینکه آیا چنین فناوری به اندازه کافی برای مراقبت از بیمار ایمن است یا خیر.قلمرو ناشناخته متاورس همچنین چالش های قانونی و نظارتی جدیدی را به همراه خواهد داشت:

 

 

همکاری

برای اینکه متاورس قابل دوام باشد، قابلیت همکاری باید تا حدی حاصل شود که به همه دارایی‌ها و داده‌ها اجازه می‌دهد تا یکپارچه کار کنند. برای اینکه همه هدست‌ها و دستگاه‌ها به متاورس دسترسی داشته باشند، شرکت‌های فناوری احتمالاً باید با استانداردهای خاصی موافقت کنند.

 

توکن های غیر قابل تعویض NFT

NFT ها عنوان نسخه های دیجیتال منحصر به فرد دارایی های اساسی، چه دیجیتال یا فیزیکی، را ثابت می کنند. NFT ها توانایی انتقال یا ادعای مالکیت بر یک دارایی را با استفاده از بلاک چین فراهم می کنند. در حالی که اکثر حوزه های قضایی در حال حاضر هیچ قانون یا مقرراتی ندارند که به طور خاص بر NFT ها حاکم باشد، مقررات موجود ممکن است همچنان اعمال شود .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حفاظت اطلاعات

مراقبت های بهداشتی در metaverse بر اساس جمع آوری و استفاده از داده های شخصی بیماران اجرا می شود. حرکات و پاسخ های فیزیولوژیکی افراد و به طور بالقوه حتی الگوهای امواج مغزی ردیابی خواهد شد. حجم این داده ها به طور تصاعدی بیشتر از مقادیر جمع آوری شده در حال حاضر خواهد بود.

علاوه بر این، NFT ها یک مسئله مربوط به حق فراموشی فرد را ایجاد می کنند. فناوری بلاک چین تغییرناپذیر است و سابقه دائمی مالکیت و تراکنش‌ها را حفظ می‌کند و به این ترتیب اجازه نمی‌دهد افراد حق فراموشی یا حق اصلاح نادرستی در داده‌های شخصی خود را فراموش کنند. این ممکن است قانون حفاظت از داده ها را نقض کند.

هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول اطمینان از ایمن نگه داشتن اطلاعات شخصی در متاورس خواهد بود. همچنین تصمیم‌گیری نشده است که چگونه هشدارهای لازم برای حفاظت از داده‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد و به آنها فرصت داده می‌شود تا هنگام دسترسی به چندین پلتفرم مختلف در متاورس، رضایت خود را اعلام یا رد کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امنیت سایبری

احتمال وقوع حملات سایبری با انتقال بیشتر زندگی خود به فضای دیجیتال افزایش می یابد. حجم گسترده داده های ذخیره و جمع آوری شده و همچنین سیستم های پرداخت بدون تماس یکپارچه برای تراکنش های مجازی، این ریسک را بیشتر می کند. قوانین جدید برای رسیدگی به این خطرات امنیتی افزایش یافته مورد نیاز است و باید به روز شود تا ماهیت پویای متاورس را منعکس کند. کسب و کارها باید به محض وقوع به این تغییرات واکنش نشان دهند.

 

مالکیت معنوی IP

مهم است که دامنه IP و هر گونه مجوز را برای پیش بینی استفاده در آینده انجام دهید. صاحبان برند در حال آماده شدن برای کسب درآمد از متاورس هستند، به طوری که نایک و کانورس اخیراً درخواست های علامت تجاری برای پوشش کالاها و خدمات مجازی ارائه کرده اند.

 

صلاحیت قضایی

شاید بزرگترین علامت سوال این باشد که قوانین کدام کشور در مورد متاورس اعمال می شود و چه کسی مسئول تنظیم آن خواهد بود. این هنوز مشخص نشده است، اگرچه تصمیم نهایی تأثیر زیادی بر نحوه حرکت کسب‌وکارها در متاورس خواهد داشت.

 

آثار کپی رایت

حق چاپ به توسعه دهندگان مزایای بالقوه دریافت حق امتیاز از دیگران با استفاده از نرم افزار دارای حق چاپ را ارائه می دهد. پدیدآورندگان و سایر دارندگان حقوق باید اقداماتی را برای محافظت از دارایی‌ها و نرم‌افزارهای متواتر خود انجام دهند، آثار دارای حق نسخه‌برداری را به درستی علامت‌گذاری کنند، آن‌ها را در حوزه‌های قضایی که این امکان وجود دارد ثبت کنند و اطمینان حاصل کنند که هرگونه توافق با طرف‌های دیگر از توزیع غیرمجاز آثار محافظت می‌کند. شرکت هایی که به دنبال استفاده از حق چاپ دیگران هستند باید اطمینان حاصل کنند که مجوزهای مناسبی برای این کار دارند.

 

ثبت اختراعات

شرکت‌های سلامت دیجیتالی که به دنبال توسعه فناوری‌هایی برای استفاده در متاورس هستند، ممکن است بخواهند از چنین IP با ثبت اختراعات مربوط به واقعیت مجازی ویا فضای واقعیت افزوده محافظت کنند. داشتن چنین اختراعاتی از درآمد بالقوه مجوز بهره مند می شود.

 

هوش مصنوعی AI

دولت بریتانیا یک مشاوره 10 هفته ای برگزار کرد که در 7 ژانویه 2022 به پایان رسید و به این موضوع پرداخت که چگونه IP تولید شده توسط هوش مصنوعی باید (یا نباید) محافظت شود. آواتارها و هوش مصنوعی دارایی‌های مجازی را در متاورس ایجاد می‌کنند و بنابراین نتیجه مشاوره برای تعیین مالکیت در دنیای مجازی جدید کلید خواهد بود.

مسائل فوق تنها تعدادی از بسیاری از مسائل حقوقی است که احتمالاً در ایجاد متاورس به وجود می آید. در حالی که این دنیای دیجیتال فعلاً یک ایده مبهم است، اما راه کاملاً جدیدی را برای شرکت‌های سلامت دیجیتال ارائه می‌کند تا پیش قدم شوند و از دیگران پیشی بگیرند.

 

منبع: taylorwessing

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط