چگونه عمر طولانی داشته باشیم؟

عوامل موثر در عمر طولانی بسیار زیاد هستند. کسب آگاهی و شناخت آنها می تواند تاثیر زیادی در سلامت و روند کیفیت زندگی ما داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می کنند که امید به زندگی تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود. با این حال، ژن ها نقشی بسیار کمتر از آنچه در ابتدا تصور می شد بازی می کنند.به نظر می رسد که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در میزان طول عمر افراد دارند واز عوامل بسیار کلیدی هستند.

 

اجتناب از پرخوری

رابطه بین دریافت کالری و طول عمر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مطالعات حیوانی نشان داده کاهش 10 تا 50 درصدی مصرف کالری می تواند به افزایش حداکثر طول عمر انسان کمک کند.مطالعات انجام شده روی طول عمر انسان ها نیز رابطه بین کاهش مصرف کالری، افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها را تایید کرده است.کاهش مصرف کالری به کاهش وزن اضافه و چربی های شکمی نیز کمک می کند که هر دو از عوامل موثر در کوتاه شدن عمر می باشد.از سوی دیگر گفته شده محدود کردن مصرف کالری در طولانی مدت ممکن است عوارض نامطلوبی همچون گرسنگی، دمای پایین بدن و کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل این که آیا محدودیت مصرف کالری باعث افزایش طول عمر یا کند شدن روند پیری می شود هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

 

فعالیت جسمانی

تعجبی ندارد که فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن می تواند به سلامت و افزایش طول عمر انسان کمک کند.تنها 15 دقیقه تمرینات روزانه به قدری برای بدن فایده دارد که می تواند 3 سال به عمر انسان اضافه کند. به علاوه خطر مرگ زودرس به ازای هر 15 دقیقه تمرینات ورزشی اضافه در روز حدود 4 درصد کاهش می یابد.یک بررسی اخیر نشان داده خطر مرگ زودرس در افرادی که ورزش می کنند – حتی کمتر از 150 دقیقه در هفته – حدود 22 درصد کاهش می یابد.

افرادی که طبق توصیه های کارشناسان، 150 دقیقه در هفته ورزش می کنند 28 درصد کمتر دچار مرگ زودرس می شوند و این مقدار در افرادی که بیشتر ورزش می کنند به حدود 35 درصد افزایش می یابد.برخی تحقیقات نیز نشان داده فعالیت های شدید ورزشی 5 درصد بیشتر از ورزش های با حجم کم یا متوسط این احتمال را کاهش می دهد.

 

از مصرف دخانیات بپرهیزید

سیگار کشیدن به شدت با بیماری و مرگ زودرس مرتبط است. به طور کلی، افرادی که سیگار می کشند ممکن است 10 سال از عمر خود را از دست بدهند. احتمال مرگ زودرس آنها 3 برابر بیشتر از کسانی است که هرگز سیگار نمی کشند. به خاطر داشته باشید که هرگز برای ترک دیر نیست.

افرادی که تا 35 سالگی سیگار را ترک می کنند ممکن است عمر آنها تا 5تا8 سال افزایش یابد. علاوه بر این، ترک سیگار در 60 سالگی ممکن است3تا7 سال به زندگی شما اضافه کند. در واقع، ترک سیگار در 80 سالگی ممکن است هنوز مزایایی را به همراه داشته باشد.

 

 اجتناب از استرس و اضطراب مزمن

اضطراب و استرس تا حد قابل توجهی باعث کاهش عمر افراد می شود. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده زنانی که از استرس یا اضطراب رنج می برند 2 برابر بیشتر از دیگران به مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته و یا سرطان ریه دچار می شوند.به طور مشابه خطر مرگ زودرس در مردان مضطرب و استرسی در مقایسه با مردان آرام تر 3 برابر بیشتر است.خبر خوب این که خنده و خوش بینی می تواند تا حد زیادی به کاهش استرس کمک کرده و طول عمر را افزایش دهد، مطالعات نیز نشان داده افراد بدبین 42 درصد بیشتر از افراد خوش بین در معرض مرگ زودرس هستند.

 

گسترش دایره روابط اجتماعی

محققان دریافته اند حفظ روابط اجتماعی سالم می تواند تا 50 درصد به افزایش طول عمر شما کمک کند.در واقع داشتن تنها 3 رابطه اجتماعی خطر ابتلا به مرگ زودرس را تا بیش از 200 درصد کاهش می دهد.مطالعات همچنین نشان داده روابط اجتماعی سالم تغییرات مثبتی روی قلب، مغز، هورمون ها و سیستم ایمنی بدن ایجاد کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.یک دایره اجتماعی قوی می تواند به شما کمک کند تا واکنش منفی کمتری به استرس نشان دهید و شاید همین مسئله علت اثر مثبت آن روی طول عمر را توضیح دهد.مطالعه ای نشان داده حمایت از دیگران می تواند از دریافت آن مفیدتر باشد. به علاوه محافظت از دوستان و خانواده تان همان را به سوی شما باز می گرداند.

 

مقدار زیادی غذای سالم گیاهی بخورید

مصرف طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی، مانند میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات و حبوبات، ممکن است خطر بیماری را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر شود. به عنوان مثال، بسیاری از مطالعات رژیم غذایی غنی از گیاهان را به خطر کمتری مرگ زودرس و همچنین کاهش خطر سرطان، سندرم متابولیک، بیماری های قلبی، افسردگی و وخیم شدن مغز مرتبط می دانند.

این اثرات به مواد مغذی و آنتی اکسیدان های غذاهای گیاهی نسبت می شود که شامل پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، فولات و ویتامیناستهمین مطالعات همچنین 29-52٪ خطر مرگ ناشی از سرطان یا بیماری های قلبی، کلیوی یا هورمونی را گزارش می دهد. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می دهد که خطر مرگ زودرس و برخی بیماری ها با مصرف بیشتر گوشت افزایش می یابد.

گیاهخواران و وگانی ها معمولاً از گوشتخواران بیشتر مراقب سلامتی هستند ، که حداقل می تواند تا حدی این یافته ها را توضیح دهد. به طور کلی، خوردن مقدار زیادی غذای گیاهی به احتمال زیاد برای سلامتی و طول عمر مفید است.

 

از مصرف الکل بپرهیزید

مصرف زیاد الکل به بیماری های کبد، قلب و لوزالمعده و همچنین به طور کلی با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است. با این حال، مصرف متوسط ​​با کاهش احتمال ابتلا به چندین بیماری و همچنین کاهش 17-18٪ در خطر مرگ زودرس همراه است.

 

خوشبختی را در اولویت قرار دهید

احساس خوشبختی می تواند طول عمر شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در حقیقت، افراد شادتر طی یک دوره مطالعه 5 ساله در مرگ زودرس 3تا7٪ کاهش داشتند. کسانی که در 22 سالگی احساس خوشبختی می کنند 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که شش دهه بعد زنده بمانند. سرانجام ، بررسی 35 مطالعه نشان داد که افراد خوشبخت ممکن است تا 18 درصد بیشتر از همتایان کمتر خوشبخت خود زندگی کنند.

 

قهوه یا چای بنوشید

هر دو قهوه و چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن ارتباط دارند. به عنوان مثال، پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهند. به همین ترتیب، قهوه با خطر کمتر دیابت نوع  بیماری های قلبی و برخی سرطان ها و بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. علاوه بر این، هر دو نوشیدنی قهوه و چای از 20-30٪ خطر مرگ زودرس در مقایسه با افرادی که قهوه یا چای نمی نوشند بهره مند می شوند.

کافئین زیاد می تواند منجر به اضطراب و بی خوابی شود. پس میزان مصرف خود را تا حد توصیه شده 400 میلی گرم  (حدود 4 فنجان قهوه) در روز کاهش دهید. همچنین لازم به ذکر است که به طور کلی شش ساعت طول می کشد تا اثرات کافئین فروکش کند. بنابراین، اگر در خواب کافی و با کیفیت بالا مشکل دارید، می توانید میزان مصرف خود را به اوایل روز تغییر دهید.

 

کمبود ویتامینبدن

یکی از عوامل اصلی کاهش طول عمر کمبود ویتامین D در بدن است. آخرین مورد در رابطه با اهمیت ویتامین D برای سلامت بدن است. مقدار کافی ویتامین D در بدن، مانع ابتلا به انواع بیماری ها می شود و زندگی سالم تر و عمری طولانی تر به ما خواهد داد.سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری های مزمن دچار می شوند که با افزایش سطح ویتامین D3 می توان از ابتلای آنان به این بیماری ها جلوگیری کرد. شواهد نشان می دهد اگر میزان ویتامین D در بدن کافی باشد، احتمال مرگ به هر دلیلی کاهش می یابد. تاکنون صدها فایده برای ویتامین D کشف شده است. چه بسا فواید این ویتامین بالغ بر هزاران مورد باشد، چراکه در حدود 10 درصد از ژن های بدن ما تحت تاثیر این ویتامین هستند.مصرف ویتامین D برای کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از بیماری قلبی آترواسکلروتیک، حمله ی قلبی و سکته، بسیار ضروری است. دکتر مایکل هولیک «Michael Holic» که مدت ها بر روی فواید ویتامین D تحقیق کرده است، می گوید:کمبود این ویتامین خطر ابتلا به حملات قلبی را 50 درصد افزایش می دهد. اگر حمله ی قلبی به شما دست دهد و کمبود ویتامین D هم داشته باشید، آنگاه احتمال فوت شما بر اثر حمله ی قلبی بیش از 100 درصد است.

 

الگوی خواب خوبی ایجاد کنید

خواب برای تنظیم عملکرد سلول و کمک به بهبودی بدن بسیار مهم است. یک مطالعه اخیر گزارش کرده است که طول عمر به احتمال زیاد با الگوی خواب منظم مانند خوابیدن و بیدار شدن از خواب در هر ساعت ارتباط دارد. به نظر می رسد مدت زمان خواب بیش از حد نیز عاملی مضر باشد. به عنوان مثال، خوابیدن کمتر از 5-7 ساعت در شب با 12٪ بیشتر خطر مرگ زودرس مرتبط است. در حالی که خواب بیش از 8-9 ساعت در شب نیز می تواند طول عمر شما را تا 38٪ کاهش دهد.

خواب کم نیز ممکن است باعث شود خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی را افزایش دهد. همه اینها به یک عمر کوتاه مرتبط هستند. از طرف دیگر، خواب بیش از حد می تواند با افسردگی، فعالیت بدنی کم و شرایط سلامتی شما مرتبط باشد. همه اینها ممکن است بر طول عمر شما تأثیر منفی بگذارد.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

  

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط