هوش مصنوعی،واقعیت افزوده ،دنیای متاورس و سلامت

ما در مورد وضعیتی صحبت نمی کنیم که بیماران برنامه ای را دنبال کنند که با درمان دیجیتال ساخته شده است. در عوض، ما باید یک برنامه متناسب با بیمار بسازیم تا واقعیت بیماران را منعکس کند.

فراتر از تماشای ویدئو با HMD یا جمع‌آوری داده‌های اولیه سلامت، جامعه پزشکی به دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند صندلی‌های پزشکی یا جعبه‌های پزشکی نیاز دارد که اطلاعات با کیفیتی را برای تشخیص و درمان ارائه می‌دهند.

اگر متاورس پزشکی مراقبت های پزشکی واقعاً مؤثری فراتر از سطح خدمات راهنمایی ارائه دهد، کشور نیاز به بهبود در سیستم بازپرداخت دارد.برای پزشکان برای ارائه خدمات پزشکی از راه دور و مراقبت های بهداشتی واقعی از طریق متاورس، بازپرداخت ضروری است. اما در واقعیت، محدودیت‌های سازمانی زیادی وجود دارد.

بازپرداخت نیاز به کیفیت پزشکی دارد، اما متاورس بیشتر در مورد یک رویکرد پیشگیرانه برای ایجاد تغییرات رفتاری در بیماران است. تصمیم گیری در مورد نحوه بازپرداخت، ممکن است اندکی فرایند را دشوار کند.

واقعیت افزوده و مجازی می‌تواند یک تجربه سه بعدی فراگیر و جذاب به ما بدهد. این فناوری ها در واقع نطقه ورود ما به دنیای مجازی متاورس هستند. اما تفاوت بین AR و VR چیست؟

واقعیت افزوده برای تغییر شکل دنیای واقعی، از کاراکترها و عناصر بصری دیجیتال استفاده می‌کند. دسترسی به AR نسبت به VR راحت‌تر است و از آن می‌توان در تقریبا تمام اسمارت‌فون‌ها یا دستگاه‌های دیجیتالی مجهز به دوربین استفاده کرد. کاربران نیز می‌توانند مشابه آنچه در بازی پوکمون گو اتفاق می‌افتد، اطراف خود را با تصاویر دیجیتالی تعاملی از طریق اپلیکیشن‌های AR مشاهده کنند. بنابراین کاربران با باز کردن دوربین موبایل خود، پوکمون‌ها را در محیط دنیای واقعی مشاهده خواهند کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اما نحوه کار VR متفاوت است. واقعیت مجازی بسیار شبیه به مفهوم متاورس، یک محیط مجازی کاملا تولیدشده توسط کامپیوتر ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از هدست‌ها، دستکش‌ها و سنسورهای VR به کاوش در متاورس بپردازند.

نحوه کار تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مدلی ابتدایی از دنیای متاورس را نمایش می‌دهد. VR در حال حاضر دنیایی دیجیتال را ایجاد کرده که محتوای بصری تخیلی را در خود جای داده است. با بلوغ هرچه بیشتر واقعیت مجازی، این فناوری می‌تواند برای دخیل کردن شبیه‌سازی‌های فیزیکی  از طریف تجهیزات خود، تجربه متاورس را گسترش دهد. کاربران نیز قادر به حس کردن، شنیدن و تعامل با افراد از هر کجای جهان هستند. با توجه به هایپ و هیجان پیرامون این حوزه، می‌توانیم منتظر سرمایه گذاری شرکت‌های متاورسی بیشتر در توسعه تجهیزات VR و AR در آینده نزدیک باشیم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر کاربرد گسترده‌ای در زندگی ما داشته است: برنامه‌ریزی استراتژی کسب و کار، تصمیم‌گیری، تشخیص چهره، محاسبات سریع‌تر و دیگر حوزه‌ها. اما متخصصان AI به تازگی مطالعه روی امکانات پیاده‌سازی این تکنولوژی در خلق دنیای فراگیر متاورس را آغاز کرده‌اند.

هوش مصنوعی پتانسیل پردازش حجم بالایی از داده با سرعت نور را دارد. الگوریتم‌های AI در ترکیب با تکنیک‌های یادگیری ماشینی، قادر به یادگیری از تکرارهای پیشین و لحاظ کردن داده‌های تاریخی با هدف ارائه چشم‌اندازها و خروجی‌های منحصربه‌فرد هستند.

در دنیای متاورس، هوش مصنوعی را می‌توان برای سناریوهای مختلف در شخصیت‌های غیر قابل بازی (NPC) پیاده‌سازی کرد. NPCها تقریبا در تمام بازی‌ها حضور دارند و بخشی از محیط بازی طراحی‌شده جهت نشان دادن واکنش و پاسخ به فعالیت‌های بازیکنان هستند. حالا NPCها را می‌توان با هدف تسهیل مکالمات شبیه به زندگی روزمره با کاربران یا انجام دیگر وظایف خاص، با استفاده از توانایی‌های پردازش هوش مصنوعی در فضاهای 3 بعدی قرار داد. برخلاف یک کاربر انسانی، یک NCP هوش مصنوعی می‌تواند به صورت خودکار فعالیت کرده و در یک زمان واحد توسط میلیون‌ها کاربر استفاده شود. این نوع کاراکتر همچنین توانایی کار به چندین زبان مختلف را دارد.

یکی دیگر از کابردهای بالقوه AI، در ساخت آواتارهای متاورس نهفته است. از موتورهای هوش مصنوعی می‌توان برای تحلیل تصاویر دو بعدی یا اسکن‌های سه بعدی برای تولید آواتارهایی با ظاهری واقعی‌تر و دقیق‌تر استفاده کرد. برای پویاتر کردن این فرآیند، امکان استفاده از هوش مصنوعی جهت ساخت حالات متفاوت چهره، مدل مو، لباس و ویژگی‌هایی برای بهبود انسان‌های دیجیتالی ساخته دست ما وجود دارد.

ایده Metaverse دارای پتانسیل باورنکردنی است و رویکردی کاملاً جدید برای تعامل و ارتباط انسانی ارائه می دهد. تغییر اخیر نام فیس‌بوک به متا، گواه دوراندیشی و بینش این شرکت است که متاورس اینترنت را در سال‌های آینده شکل خواهد داد.

حقیقت این است که فیس بوک سال ها روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه گذاری کرده و راه های جدیدی برای ساخت پلتفرم های تعاملی طراحی کرده است و حتی قبل از تغییر نام، این شرکت با خرید شرکت واقعیت مجازی Oculus جهت گیری خود را به سمت این فناوری نشان داده است و فیس بوک پتانسیل شگفت انگیزی برای گنجاندن Metaverse در مراقبت های بهداشتی دارد، به خصوص که در حال حاضر زیرساخت شبکه های اجتماعی قوی دارد.

متا به سرعت در حال حرکت است، به لطف فناوری واقعیت افزوده و یک کلیپ ویدیویی پیشرفت شگفت‌انگیز شرکت را با استفاده از فناوری دستکش لمسی نشان می‌دهد که به کاربر اجازه می‌دهد حس لامسه را در دنیای مجازی تجربه کند و نسخه ی نمایشی نشان می‌دهد که کاربران در دنیای مجازی تعامل دارند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط