متاورس در مراقبت های بهداشتی ! عصر جدید در حال تحقق است

Metaverse واژه‌ای جدید برای کل جهان است که انتظار یک تحول مخرب در بسیاری از جنبه‌های زندگی را دارد، اما متاورس در مراقبت‌های بهداشتی نیز سهم بزرگی خواهد داشت.در این مقاله، من با شما در مورد پتانسیل های Metaverse در بخش مراقبت های بهداشتی صحبت خواهم کرد و انتظارات من برای آینده سلامت و پزشکی با این فناوری تغییر دهنده بازی چیست.

برای چندین دهه، ارائه مراقبت های بهداشتی به تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک به عنوان ابزاری برای تشخیص، دریافت درمان پزشکی یا انجام اقدامات جراحی برای بیمار نیاز داشته است.

این امر با ظهور خدمات بهداشت از راه دور، که بخشی از رابطه بیمار و پزشک از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت را ایجاد کرد، اندکی تغییر کرد.اما راه‌حل‌های سلامت دیجیتال به دلیل فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که قبلاً امکانات غیرقابل تصوری را ارائه می‌دهد، اکنون در آستانه شکلی بی‌سابقه بزرگ‌تر و پرحجم‌تر هستند.

به عنوان مثال، NVIDIA که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی تخصص دارد، از قابلیت‌های خود برای سرمایه‌گذاری در متاورس استفاده می‌کند و سعی دارد از طریق سیستم Omniverse خود در این زمینه نوآوری کند، یک پلت فرم باز و مقیاس‌پذیر که برای همکاری مجازی و در زمان واقعی دقیق طراحی شده است. شبیه سازی که در آن سازندگان محتوا می توانند طراحان، محققان و مهندسان ابزارهای طراحی، دارایی ها و پروژه های کلیدی را برای همکاری در یک فضای مجازی مشترک به هم متصل کنند.

این پلتفرم قبلاً برای بسیاری از صنایع از جمله معماری، رسانه، سرگرمی، تولید و ابررایانه پیکربندی شده است و پایه ای محکم برای جهش به بخش مراقبت های بهداشتی در آینده نزدیک ایجاد کرده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پتانسیل های Metaverse در مراقبت های بهداشتی

ایده Metaverse دارای پتانسیل باورنکردنی است و رویکردی کاملاً جدید برای تعامل و ارتباط انسانی ارائه می دهد. تغییر اخیر نام فیس‌بوک به متا، گواه دوراندیشی و بینش این شرکت است که متاورس اینترنت را در سال‌های آینده شکل خواهد داد.

حقیقت این است که فیس بوک سال ها روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه گذاری کرده و راه های جدیدی برای ساخت پلتفرم های تعاملی طراحی کرده است و حتی قبل از تغییر نام، این شرکت با خرید شرکت واقعیت مجازی Oculus جهت گیری خود را به سمت این فناوری نشان داده است و فیس بوک پتانسیل شگفت انگیزی برای گنجاندن Metaverse در مراقبت های بهداشتی دارد، به خصوص که در حال حاضر زیرساخت شبکه های اجتماعی قوی دارد.

متا به سرعت در حال حرکت است، به لطف فناوری واقعیت افزوده و یک کلیپ ویدیویی پیشرفت شگفت‌انگیز شرکت را با استفاده از فناوری دستکش لمسی نشان می‌دهد که به کاربر اجازه می‌دهد حس لامسه را در دنیای مجازی تجربه کند و نسخه ی نمایشی نشان می‌دهد که کاربران در دنیای مجازی تعامل دارند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فناوری Metaverse جراحی را متحول خواهد کرد

همچنین، شرکت هایی مانند Intuitive Surgical که به دلیل سیستم جراحی به کمک ربات خود مشهور است، پتانسیل شگفت انگیزی برای حرکت به سمت واقعیت مجازی دارند و بسیاری از شرکت های کوچکتر دیگر در حال سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی دیجیتال هستند، خواه بهبود تجربه پزشکی از راه دور از طریق واقعیت افزوده باشد. با ایجاد راحتی و ایمنی بیشتر سایر تجربیات پزشکی برای بیماران.

اما چالش‌های بزرگی وجود دارد که این شرکت‌ها بدون شک با آن‌ها مواجه خواهند شد و یکی از بزرگ‌ترین این چالش‌ها، پیوند دنیای مجازی به دنیای واقعی است و باید آزمایش‌های بالینی زیادی را پشت سر بگذارند تا ببینند آیا این فناوری می‌تواند به طور ایمن برای بیماران استفاده شود یا خیر. مراقبت و اینکه چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم.

جراحان ممکن است در یک سالن عمل مجازی ملاقات کنند و می توانند با کمک سایر مشاوران و متخصصان در جراحی با یکدیگر همکاری کنند.در طول جراحی، من می توانم تصور کنم که جراح می تواند در بالای بدن بیمار، موارد حیاتی، تصاویر، تاریخچه او را ببیند و به راحتی در میان داده های چند بیمار حرکت کند.این باعث می شود که در جراحی ها راحت تر شود و جراحان با ابزارهای مجازی قدرت بیشتری پیدا کنند.

 

Metaverse بازدیدها و پشتیبانی بیماران را تغییر خواهد داد

این یکی از بهترین کاربردهای متاورس در مراقبت های بهداشتی است، می توانم تصور کنم که به صورت مجازی ویزیت پزشک انجام شود، همه ویزیت ها نیاز به معاینه فیزیکی توسط پزشک ندارند، گاهی اوقات فقط برای مشاوره.خدمات تله مدیسین و مشاوره از راه دور در سرتاسر جهان به شدت در حال رشد هستند، متاورس فرهنگ قدیمی دیدارهای فیزیکی را تغییر خواهد داد.

همه ما می دانیم که همه متخصصان پزشکی نمی توانند ویزیت های خود را از طریق پزشکی از راه دور انجام دهند، اما همچنان پتانسیل بالایی دارد زیرا بسیاری از بازدیدهای فیزیکی را می توان به صورت مجازی با استفاده از فناوری مدرن انجام داد.

Metaverse قصد دارد این بازدیدها را با یک مطب مجازی، جایی که بیماران و پزشکان می توانند در یک کلینیک سه بعدی یا هر مکان دیگری ملاقات کنند، افزایش دهد، انتظار می رود که در مورد خدمات مشاوره از راه دور، تجربه کاربری بسیار بهتری را به کاربر ارائه دهد.

یکی از بهترین ایده ها برای بهره مندی از متاورس، درمان دیجیتال است. نوآوری‌های زیادی در این زمینه به خصوص در برنامه‌های سلامت روان وجود دارد، بنابراین من می‌توانم در هر بار ملاقات با روانپزشکم به صورت آنلاین در محیطی متفاوت ملاقات کنم، وای! این شگفت انگیز است

ممکن است در آینده با دستیار شخصی یا پرستار مجازی خود معاشرت داشته باشیم، تا او بتواند همیشه به من بگوید چه خبر است و از طریق اعلان‌ها با من ارتباط برقرار کند، من می‌توانم وقتی صدایم زد عینکم را بزنم، سپس درباره آن صحبت کنم. وضعیت من یا اطلاعات خاص سلامتی من

همچنین در راه حل های مراقبت از راه دور، من انتظار دارم که متاورس در نظارت از راه دور که در آن پرستاران می توانند با بیماران در متاورس ملاقات کنند و بررسی ها و بحث های روزانه را انجام دهند، بسیار مفید باشد.

 

تغییر دیدارهای خانوادگی از بیماران از طریق مجازی سازی

در 2 سال اخیر، بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل همه‌گیری کووید19 محدودیت‌هایی را برای ویزیت بیماران اعمال کردند.هنگامی که پس از یک عمل جراحی یا یک وضعیت بهداشتی وخیم در بیمارستان به ملاقات یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می‌رویم، نوآوری جدیدی در اقدامات اجتماعی وجود خواهد داشت.

من انتظار دارم که بتوانیم بدون محدودیت در حضور فیزیکی یا زمان ویزیت بیماران را ویزیت کنیم، بنابراین می توانم در یک ویزیت واقعی با دوست صبورم ملاقات کنم که به بیماران حمایت عاطفی زیادی می دهد و باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.

Metaverse قصد دارد این بازدیدها را با یک مطب مجازی، جایی که بیماران و پزشکان می توانند در یک کلینیک سه بعدی یا هر مکان دیگری ملاقات کنند، افزایش دهد، انتظار می رود که در مورد خدمات مشاوره از راه دور، تجربه کاربری بسیار بهتری را به کاربر ارائه دهد.

 

ارز دیجیتال و متاورس در مراقبت های بهداشتی

متاورس به شدت از فناوری‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند، انتظار می‌رود که مردم بتوانند پرداخت‌های بهداشتی خود را از طریق ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی اضافی برای گزینه‌های پرداخت مرسوم انجام دهند.

اما فکر می‌کنم این یکی از چالش‌ها نیز خواهد بود، زیرا همه کشورها و سیستم‌ها به دلیل مسائل ردیابی و برخورد بدون محدودیت با پول، ارزهای رمزنگاری شده را قبول و قبول نمی‌کنند.

 

چگونه رادیولوژی می تواند از Metaverse بهره مند شود

رادیولوژی یکی از خدمات اصلی در حوزه بهداشت و درمان است که به فناوری وابسته است، در 10 سال اخیر شاهد پیشرفت های زیادی در فناوری های آن بوده ایم که از دستگاه های اسکنر یا راه حل های نرم افزاری شروع شده و قابلیت های جدیدی را در این زمینه به وجود آورده است.

تصور می‌کنم که تجسم و دستکاری تصویر پیشرفته‌تر از آنچه امروز می‌بینیم خواهد بود، فناوری‌های تصویربرداری در متاورس می‌توانند تجسم بهتری را برای رادیولوژیست‌ها فراهم کنند تا تصاویر پویا با جزئیات بیشتری را ببینند که می‌تواند به آنها در تشخیص بهتر بیماری‌ها کمک کند.

رادیولوژیست ها می توانند روی تصاویر پزشکی در قالب سه بعدی، در حالی که در مکان ها یا کشورهای مختلف هستند، همکاری کنند.

 

پوشیدنی های پزشکی در متاورس

داده‌های مراقبت‌های بهداشتی یکی از پیچیده‌ترین و مرتبط‌ترین داده‌ها در سراسر جهان است، این داده‌ها برای مراقبت از بیمار بسیار مهم است، زیرا پزشکان می‌توانند از طریق داده‌های حاصل از معاینات و تجزیه و تحلیل‌های پزشکی فراوان، تشخیص و درمان کنند.

پوشیدنی‌های پزشکی در چند سال گذشته به بیماران و پزشکان این امکان را داده است که داده‌های بهداشتی دقیقی را تولید کنند که مورد نیاز متخصصان است.تجسم داده‌ها نیز برای آسان‌تر و معنادار کردن آن مهم است، بنابراین متخصصان می‌توانند تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بیماران خود بگیرند.

Metaverse با تجسم و همکاری بهتر و هوشمندتر کردن آن از هر زمان دیگری، عصر کلان داده را تقویت می کند.

 

چالش های Metaverse در مراقبت های بهداشتی

حریم خصوصی و امنیت در Metaverse

چالش دیگر امنیت داده های بیمار در متاورس است. از آنجایی که جهان بیشتر به فناوری وابسته می شود، باید به حفظ حریم خصوصی افراد و همچنین راه حل های ارائه شده توسط شرکت های امنیت سایبری توجه بیشتری شود.

بهداشت و درمان یکی از بزرگترین صنایعی است که از نقض امنیت داده ها رنج می برد و قیمت این داده ها یکی از داده های گران قیمت در جهان محسوب می شود.

بسیاری از بیماران از حریم خصوصی و امنیت داده های مراقبت های بهداشتی خود آگاه تر شدند و نگرانی های بیشتری دارند و آن را نوعی داده حساس می دانند.

توسعه‌دهندگان و شرکت‌های فن‌آوری در متاورس باید در نظر بگیرند که چگونه داده‌های مراقبت‌های بهداشتی را خصوصی و ایمن نگه دارند تا افراد را بیشتر به این نوع فناوری بپذیرند.

 

هزینه بالای فناوری

برای فعال کردن پتانسیل کامل متاورس در مراقبت‌های بهداشتی، به سخت‌افزاری با فناوری بالا مانند عینک، دستکش، حسگرها و سایر ابزارهای پوشیدنی نیاز دارد که بتواند علائم حیاتی بیماران را بخواند.

هزینه سخت افزار هنوز هم ارزان نیست و نمی تواند توسط کل جامعه تامین شود، بنابراین این فناوری تنها به کسانی محدود خواهد شد که توانایی پرداخت آن را دارند، علاوه بر آن، این دستگاه ها همیشه به تکامل و مدرن شدن ادامه خواهند داد.

بنابراین بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید مستلزم خرید تجهیزات جدید همگام با توسعه است، یعنی مانند گوشی‌های هوشمند تقریباً بیش از یک بار در سال به‌روزرسانی می‌شوند.

همچنین، انتظار نمی رود هزینه زیرساخت برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ارزان باشد، این نیاز به اتصال پیشرفته مانند 5G در مورد جراحی دارد.

 

قابلیت همکاری

قابلیت همکاری یکی از چالش های اصلی سلامت دیجیتال در سراسر جهان است، حتی در پیشرفته ترین سیستم های مراقبت های بهداشتی.

اگر متاورس بتواند این مشکل قابلیت همکاری را حل کند، به احتمال زیاد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند همه فناوری ها را به هم متصل کند و داده های مراقبت های بهداشتی و تاریخچه بیمار را یکپارچه کند، بنابراین در هر زمان و هر کجا قابل دسترسی خواهد بود.

 

نتیجه گیری

فناوری متاورس اگر با نوآوری واقعی برای برآورده کردن تصورات و انتظارات مردم همراه باشد، در آینده نزدیک عملکرد مراقبت های بهداشتی را متحول خواهد کرد.در نهایت، شرکت ها باید چگونگی ایجاد این فناوری را به گونه ای ایجاد کنند که نه تنها برای بیمار ایمن باشد، بلکه جنبه های انسانی را نیز برآورده کند.مراقبت های بهداشتی تنها در مورد درمان علائم نیست، بلکه در مورد درمان بیماری ایجاد کننده علائم نیز است، این را می توان با راه حل های VR در متاورس تسهیل کرد.

در حالی که فناوری واقعیت افزوده چشم اندازهای بی حد و حصری در زمینه مراقبت های بهداشتی دارد، باید به گونه ای توسعه یابد که فراتر از روابط انسانی بین بیمار و پزشک نباشد.

منبع:
healthcarebusinessclub و irantelemed

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط