متاورس و پیشرفت پزشکی

متاورس شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است که در آن افراد می‌توانند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند؛ یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی همه‌جانبه، بازی نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره و وب‌گردی. متاورس که به توصیف بسیاری، جانشین اینترنت امروزی خواهد بود، نه به‌عنوان تنها یک مقصد واحد که تمام افراد قرار است روزی به آن وارد شوند، بلکه شبکه‌ای پیچیده و متشکل از میلیون‌ها مقصد، صدها نمایه و ده‌ها مرورگر است.

متاورس یک ابر واقعیت مجازی می باشد که در آینده نسل پیشرفته از اینترنت بوده و تمام کاربران از سراسر دنیا می‌توانند به آن وصل شوند شاید بسیار زود باشد که در مورد متاورس و اینکه دقیقا چه هست صحبت کنیم اما آنچه که از مفهوم متاورس می‌توان بیان کرد ترکیب دنیای مجازی با دنیای واقعی که دیگر حد و مرزی ندارد و در واقع زندگی در متاورس قراره کاملا مثل فیلم های سه بعدی شود

 

سه مفهوم کلیدی متاورس: حضور تعامل پذیری و استاندارد سازی می باشد

حضور

به این معنی که مثل حال حاضر فضای مجازی ولی روابط به شکل ملموس پذیرتری ادامه خواهد یافت

 

تعامل پذیری

در متاورس به این معنی است که ما هر لحظه و هر جایی به جای دیگر با تمام داشته هایمان می‌توانیم سفر کنیم در حالی که مثلاً اگر مقداری ارز دیجیتال داریم نیز می‌توانیم به همراه خود داشته باشیم.

 

استانداردسازی متاورس

به این شکل است که قابلیت تعامل بین تمام سرویس ها و پلتفرم ها مطابق متاورس در سراسر دنیا ممکن می‌شود

در و در واقع فرض کنید شما یک فایل را در فتوشاپ ساخت اید ولی نمی توانید آن را در یک پیام متنی باز کنید اما در متاورس این محدودیت و کلاً تمام محدودیت های فعلی از بین خواهند رفت.مثال دیگری که از متاورس برای ملموس‌تر شدن میتوان زد فرض کنید شما در اینترنت باید برای هر بازی یا عضویت در هر شبکه اجتماعی یک اکانت بسازید.ولی در متاورس خبری از این محدودیت نیست و شما می‌توانید با هویت خود واقعیتان در دنیای متاورس فعالیت کنید و دیگر نیاز نیست مثل محیط کار فعلی در دنیای فیزیکی فعالیت کنید و عینک های سه بعدی واقعیت مجازی جایگزین گوشی های فعلی و لپ‌تاپ‌ها خواهند شد.حتی ماشین ها مجهز به سیستم های هوشمند و بینایی خواهند شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در علم پزشکی نیز باعث می‌شود که دیگر پزشکان روش‌های جدید درمانی را بدون اینکه روی حیوانات یا انسان ها تست کنند با کمک هوش مصنوعی در متاورس و به صورت مجازی امتحان کنند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای متاورس استفاده از آن در حوزه پزشکی می باشد. در واقع پزشکان به کمک این نوع عینک به راحتی می توانند آناتومی بدن انسان را ایجاد کنند، از اینرو پزشکان می توانند از این ویژگی برای اهداف آموزشی یا بررسی وضعیت بیمار بعد از عمل به راحتی دسترسی داشته باشند.

بسیاری از صنایع اکنون در حال رقابت برای حضور در متاورس هستند. اما متاورس و مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه پیشرو هستند. در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درمان با استفاده از فضای مجازی و واقعیت مجازی در متاورس خواهیم بود. فیزیوتراپی، شناخت درمانی، گروه‌های حمایتی و توانبخشی همگی در متاورس انجام خواهند شد. از این نظر متاورس و مراقبت‌های بهداشتی بسیار با اهمیت است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس چالش‌های منحصربه‌فردی را برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی ایجاد خواهد کرد. یکی از این موانع اطمینان از ایمن بودن اطلاعات محرمانه بیماران خواهد بود. ایجاد یک بخش در متاورس برای اطمینان از محافظت از تمام داده‌های بیمار می‌تواند به طور کامل یکی از راه‌های حفظ حریم خصوصی بیمار محسوب شود

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خدمات متفاوتی از قبیل  ویزیت از راه دور و درمان‌های دیجیتالی را ارائه خواهند داد. در بسیاری از شرایط انجام این خدمات برای بسیاری از بیماران بهتر از مراجعه حضوری ‌است. البته برخی چالش‌های دیگری نیز وجود دارد

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط