اجزای مراقبت از سلامت از راه دور

Telehealth را می توان به سه قسمت عمده و اصلی تقسیم نمود. این سه قسمت دارای مقداری هم پوشانی با یکدیگر نیز می باشند. این سه عبارتند از: Informatics ،Education ،Telemedicine حال در مورد هر یک توضیحات مختصری داده می شود.

 

Telemedicine که می توان گفت تعیین حد و مرز آن از بقیه آسانتر است عبارت است از مراقبت از بیماران از راه دور از طریق تکنولوژی ارتباطات از راه دور که این مراقبت ها شامل کلیه موارد مربوط به پیگیری وضعیت بهبود بیمار از راه دور از طریق پزشک معالج، تجویز داروها و مشخص کردن کلیه فعالیت هایی که بیمار باید انجام ده (مانند ورزش کردن)، پرسش هایی که بیمار می خواهد از پزشک خود بپرسد و موارد دیگرمی شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

Education، به آموزش های مربوط به تندرستی و سلامتی اشاره دارد که از راه دور انجام می شوند. در یک تقسیم بندی می توان این آموزش ها، را به دو قسمت آموزش هایی که به Providerها داده می شود و آموزش هایی که به بیماران داده می شود تقسیم کرد. در تقسیم بندی دیگر می توان گفت این آموزش ها به آموزش های مداوم و دنباله دار و یا آموزش های مختصر و مقطعی تقسیم می شوند، که این آموزش ها اگر برای پزشکان و Provider Healthcareها باشند، می توانند برای آموزش دادن دوره های ویژه یا تخصص های مورد نیاز (به صورت آموزش های مداوم و دنباله دار) و یا برای آموزش های مورد نیازدر شرایط اضطراری شیوع یک بیماری یا آموزش های مورد نیاز یک پزشک در موارد جزئی ( به صورت آموزش های جزئی و مقطعی) باشند و اگر برای بیماران باشند عموماً به صورت آموزش های مقطعی می باشند که در مورد یک بیماری خاص باید به آنها داده شود.

 

Informatics (دانش و مطالعه روش های پردازش و ارسال اطلاعات) است که شامل ذخیره و بازیابی و اتقال اطلاعات را برای انجام اهداف مورد نظر مورد مطالعه قرار می دهد، مانند پایگاه داده های مربوط به فهرست کتب و…

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

واژه Tele Medicine، نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بکار گرفته شد، هرچند رشد کاربری آن در حدود ۱۵ سال پیش آغاز گردیده است. انجمن پزشکی از راه دور بریتانیا، پزشکی از راه دور را چنین تعریف می کند:

” ارائه خدمات درمانی در جایی که فاصله، فاکتور مهمی محسوب می شود، توسط متخصصان حرفه ای با استفاده از تکنـولوژی اطلاعات و ارتباطات برای تبادل اطلاعات صحیح در زمینه تشخـیص، درمان و پیشـگیری بیماری ها و تحقیقات، با بهره گـیری از جدید ترین دستاوردها در زمینه خدمات درمانی در راستای تامین هر چه بیشتر سلامت افراد”

پزشکی از راه دور درمان و معالجه پزشکی ای است که از راه دور اعمال می گردد.داده ها و اطلاعات به جای تماس مستقیم  از طریق پست الکترونیکی، پست، تلفن و فکس منتقل می شوند. انتقال اطلاعات می تواند بین بیمار و پزشک یا بین پزشکان باشد.

پزشکی از راه دور مهارتی است که از ابزارهای چند رسانه ای بهره می برد و با استفاده از تعداد زیادی فنآوری روز (تصویر زنده، صدای زنده، داده ها و تصاویر پزشکی، سیستم های ارتباطی، متن ها، عکس ها و پارامترهای حیاتی) مرتبط با پزشکی نوعی استقلال از زمان و مکان در زمینه خدمات پزشکی بوجود می آورد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط