آیا کرونا باعث افزایش سردردهای میگرنی می شود؟

برخی علائم میگرن و کرونا با هم شبیه هستندگاهی، فرد مبتلا به کرونا، سردرد مشابه سردردهای میگرنی  را تجربه می کند. مدیریت میگرن نباید با سایر اقدامات درمانی یا پیشگیری از COVID-19 تداخل داشته باشد. اگرچه عوارض شدید با COVID-19 ممکن است رخ دهد، اما ابتلا به  میگرن نباید احتمال عوارض ناشی از عفونت را افزایش دهد.

معتبر ترین مقاله ها نشان می دهند که حدود 36.4 درصد از افراد مبتلا به کرونا ممکن است علائم مربوط به سیستم عصبی را نشان بدهند که شایعترین آنها سردرد است که در 8 درصد بیماران مبتلا به کرونا گزارش شده است. بعد از آن اختلال سطح هوشیاری و پارستزی (بی حسی و گزگز اندامها ) ممکن است اتفاق بیافتد.پس به طور کلی حدود 40 درصد بیماران مبتلا به کرونا سردرد ، اختلال سطح هوشیاری و سایر اختلالات سیستم عصبی را نشان می دهند.

توصیه شده بیماران مبتلا به کرونا از نظر درگیری سیستم عصبی بررسی شوند چراکه اگر بیمار مبتلا به کوید 19 دارای علائم نورولوژیک مثل سردرد باشد ممکن است سریعتر به سمت بد حالی پیش رود.نشانه های سیستم عصبی مرکزی (CNS) در بیمار مبتلا به کرونا می تواند به صورت سردرد ، سرگیجه ، اختلال هوشیاری ، عدم تعادل و تشنج باشد. درگیری سیستم عصبی محیطی (PNS) می تواند به صورت اختلال حس بویایی و چشایی و حتی اختلال دید و نورالژی (درگیری اعصاب محیطی) و درگیری سیستم موسکولو اسکلتال و ماهیچه ها باشد.

ولی به طور کلی شایعترین علائم نورولوژیکی که در بیماران مبتلا به کرونا (کوید 19 ) دیده می شود همان سردرد و سرگیجه هستند. سردرد یک نشانه غیر اختصاصی است که می تواند تشخیص کوید 19  را سخت کند ولی CDC اعلام کرده است که سردرد حتی می تواند یک علامت اولیه کرونا ویروس باشد.نکته قابل توجه این است که در این پاندمی ویروس کرونا هر بیماری که با یک سردرد جدید تازه شروع شده و یا با تغییر الگوی سردرد قبلی خود مراجعه می کند باید حتما از نظر ابتلا به کرونا (کوید 19) بررسی شود.یک شرح حال مناسب از بیمار مبتلا به سردرد که آیا ارتباطی با فرد مبتلا به کرونا داشته است یا نه و در نظر گرفتن اینکه سایر علائم مربوط به کرونا در این بیمار وجود دارد یا نه حائز اهمیت است .اگر بیمار مشکوک به کرونا بود حتما باید یک تست تشخیصی PCR از نظر کوید 19 انجام دهد.سردرد بیماران مبتلا به کرونا می تواند عارضه ای از هایپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به مغز ) یا عارضه ای از انسفالیت ( التهاب بافت مغز ) و یا سکته مغزی (استروک ایسکیمیک ) و یا افزایش فشار مغز باشد.

الگوی سردرد بیماران مبتلا به کرونا مشخصه اختصاصی ندارد معمولا سردرد جنرالیزه است و عمدتا در ناحیه پیشانی و پس سری حس می شود. سردرد مداوم و ادامه دار است می تواند ضرباندار باشد یا فشارنده و مشخصات سردرد تنشی را داشته باشد. معمولا به دوز بالای مسکنها مقاوم است. سردرد پوزیشنال یا وضعیتی را بسیاری از بیماران گزارش کرده اند.

نکته قابل توجه این است که به موازات بدتر شدن علائم تنفسی معمولا سردرد هم افزایش پیدا می کند و بدنبال تشدید سرفه ها سردرد هم شدت بیشتری پیدا می کند. علائم همراه دیگر شامل کاهش اشتها ، اختلال خواب ، فتوفوبی (حساسیت به نور ) و درد گردن است.

براساس   گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، نزدیک به 14 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 سردرد دارند. سردرد اصطلاحی گسترده است که می تواند شامل سردردهای میگرنی باشد. بنابراین ، ممکن است میگرن یکی از علائم COVID-19 باشد.با این حال ، سایر علائم بیماری کرونا شایع تر است و فرد مبتلا به COVID-19 احتمالاً چندین علائم مختلف را تجربه خواهد کرد. فرد همیشه باید به دنبال علائم دیگر این بیماری باشد و در صورت مشاهده علائم دیگر با پزشک تماس بگیرد.

هر کسی که علائم هشدار دهنده اضطراری زیر را تجربه کند ، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد:

  • گیجی
  • تنفس دشوار
  • به سختی بیدار شدن
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • در مورد تغییرات در علائم پوستی ، مانند لبها یا صورت که رنگ مایل به آبی دارد.

 

مدیریت میگرن در طی بیماری همه گیر

علاوه بر ادامه مصرف داروهای خود ، می توانید موارد زیر را در زمینه همه گیری برای کمک به مدیریت میگرن خود انجام دهید:

  • منبع دارویی خود را بررسی کنید. CDC حفظ را توصیه می کند.
  • به تمرین سبک زندگی سالم ادامه دهید. این شامل ورزش منظم ، داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از عوامل میگرنی است .
  • یک روال را حفظ کنید. بیماری همه گیر احتمالاً به نوعی برنامه روزمره همه را مختل کرده است. سعی کنید برنامه منظم خود را با این “وضعیت جدید” تطبیق دهید تا از حملات میگرن جلوگیری کند.
  • فاصله اجتماعی را رعایت کنید. تمرین فاصله فیزیکی می تواند احساس انزوا کند. دریغ نکنید که در این مدت از طریق یک تماس تلفنی یا گپ تصویری با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید.
  • برای کاهش سطح استرس خود گام بردارید. این کار را می توانید از طریق تکنیک های آرام سازی مانند یوگا و مدیتیشن یا حتی با انجام فعالیتی که از آن لذت می برید ، انجام دهید. همچنین ، سعی کنید از بررسی زیاد اخبار خودداری کنید.
  • با دکتر خود مشورت کنید اگر در مورد میگرن یا داروها سوال یا نگرانی دارید ، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از پزشکان به جای ویزیت حضوری در طول بیماری همه گیر ، ویزیت از راه دور را یا مشاوره آنلاین را ارائه می دهند .

مراقبت از سلامت جسمی و روانی و یافتن راه هایی برای کاهش استرس می تواند از بروز میگرن مرتبط با استرس پیشگیری کند.

 

آیا افرادی که میگرن را تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر COVID-19 هستند؟

در حال حاضر ، هیچ تحقیق رسمی در مورد رابطه بین میگرن و COVID-19 به طور خاص وجود ندارد. با این حال ، افرادی که میگرن را تجربه می کنند اما در غیر این صورت از سلامت خوبی برخوردار هستند ، احتمالاً در معرض خطر بالا برای عفونت SARS-CoV-2 یا عوارض ناشی از COVID-19 نیستند.

اگرچه برخی از گروه ها بیشتر در معرض عوارض شدید بیماری هایی مانند COVID-19 هستند. افراد در معرض خطر شامل کسانی می شوند که:

  • دیابت دارند.
  • چاقی شدید دارند.
  • سن بالای 65 سال دارند.
  • بیماری مزمن کلیه یا کبد دارند.
  • دارای بیماری های زمینه ای قلب هستند.
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف ، از جمله افرادی که درمان های خاصی مانند شیمی درمانی ، داروهای استروئیدی یا سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می کنند.

 

اولین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کووید ۱۹ مشاوره با پزشک متخصص است، به خصوص اگر این علائم جدید و شدید باشند که میتوانید در این موارد مشاوره آنلاین را تجربه کنید و با یک ویزیت از راه دور مشکلات سلامتی خود را تحت بررسی قرار دهید. در حالی که هنوز توصیه‌های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود در دسترس نیست، اما ممکن است بتوانند درمان‌های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه‌هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک‌های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش‌های تمرکز ذهن و حواس و هم چنین وعده‌های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

بررسی به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده‌های محافظتی مغز) باشد.

از آنجایی که دانش در مورد نتیجه طولانی مدت علائم عصبی کووید ۱۹ محدود است، لازم است مطالعات دقیق بالینی، تشخیصی و اپیدمیولوژیکی برای کمک به تعریف علائم و بار بیماری عصبی انجام شود.

علائم عصبی کووید ۱۹ مانند سردردهای شدید ممکن است مدت‌ها پس از بیماری باقی بماند. اطلاعات کافی در مورد نحوه مدیریت این علائم محدود است اما پیشنهاد می‌شود در قدم اول به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

اصلاح سبک زندگی شامل نوشیدن مقدار کافی آب، روش‌های تمرکز ذهن و حواس، تنفس عمیق و مصرف مواد غذایی سالم ممکن است در کنترل و بهبود علائم عصبی مفید باشد.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع:
healthline,medicalnews,headachejournal

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط