چگونه متاورس توانست مراقبت های بهداشتی را متحول کند و تبدیل به تله ویزیت کند؟

اگر در چند ماه گذشته اینترنت را مرور کرده باشید، احتمالاً حداقل یک بار اصطلاح متاورس را خوانده اید. فیس‌بوک پس از این مفهوم و سایر شرکت‌ها در حال استفاده از متاورس درحال تغییر خود و حرکت به سمت تکنولوژی هستند.

از آنجایی که مراقبت‌های بهداشتی به طور فزاینده‌ای بخش آنلاین را در دوران سلامت دیجیتال در بر می‌گیرد، نمی‌توان از خود متعجب شد که چگونه متاورس شده آینده جهان اینترنت و یکی از تاثیرگذارترین کلمات در دنیای امروزی. به این ترتیب، ما تصمیم گرفتیم به فراجهان قدم بگذاریم و به این فکر کنیم که چگونه می تواند در مراقبت های بهداشتی نقش داشته باشد.

 

متاورس چیست؟

این یک سوال پیچیده است زیرا یک اجماع کلی در مورد تعریف متاورس وجود ندارد. مایکروسافت آن را دنیای دیجیتالی پایداری می‌نامد که دوقلوهای دیجیتالی از افراد، مکان‌ها و چیزها در آن زندگی می‌کنند. در حالی که مارک زاکربرگ می گوید که در متاورس، شما می توانید تقریباً هر کاری را که تصور کنید انجام دهید.

برخی استدلال می کنند که اگر بخواهیم مفهوم دنیای مجازی را دنبال کنیم، متاورس چندین دهه است که وجود داشته است. زندگی دوم، که در سال 2003 راه اندازی شد، یک نمونه است. در حالی که دیگران مانند Roblox و Fortnite اغلب به عنوان پرتو متاورس در نظر گرفته می شوند. اما ایده اصلی که Big Tech در حال پیشبرد آن است، گسترش فعالیت‌هایی است که ما در حال حاضر در زندگی واقعی انجام می‌دهیم به صورت یکپارچه‌تر به دنیای دیجیتال، جایی که فرنچایزها از مارول تا ارباب حلقه‌ها در هم می‌آیند و مردم به آرامی سر کار می‌روند و خود را سرگرم می‌کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس در یک محیط مراقبت های بهداشتی چگونه به نظر می رسد؟

دسترسی سنتی به متاورس از طریق هدست VR به تصویر کشیده شده است و این دقیقاً همان چیزی است که متا با بازوی تغییر نام تجاری متا کوئست خود که سخت افزار و نرم افزار VR را توسعه می دهد، تصور می کند. با استفاده از VR به تنهایی، این رویکرد دارای پتانسیل فوق العاده ای در مراقبت های بهداشتی است. تعداد فزاینده ای از مطالعات وجود دارد که قبلاً به واقعیت مجازی به عنوان یک جایگزین مفید و بدون دارو برای مسیرهای درمانی اشاره می کنند، خواه در کاهش درد پس از جراحی، کاهش درد زایمان یا درمان فوبیا باشد.

با این حال، این با مفهوم متاورس متفاوت است. در دومی، به جای استفاده از هدست VR فقط برای درمان، درمانگر خود را از طریق دستگاه به عنوان یک آواتار دیجیتال ملاقات می کند. مشاوره آنها در یک دفتر مجازی برگزار شود. و حتی می تواند برای سفارش داروی نسخه ای خود یا برنامه VR به یک داروخانه مجازی مراجعه کند. پس از آن، آنها می توانند با جوامع دیگر بیمار ملاقات کنند تا پیشرفت درمان خود را به شکل آواتار به اشتراک بگذارند. و تحولات جدید مربوط به بیماری های خود را مورد بحث قرار دهند.

این موردی برای بهبود تجربه کاربر در مقایسه با انجمن‌های آنلاین بیمار یا ویزیت های پزشکی از راه دور فعلی که از طریق یک صفحه تخت انجام می‌شود، ارائه می‌دهد. از آنجایی که چنین بازدیدهایی رایج شده است، تجهیز آنها به یک رابط بهتر می تواند ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را برای گسترش خدمات خود به متاورس ترغیب کند.

علاوه بر این، با ارتباط متقابلی که به نظر می‌رسد در این اینترنت جدید یکپارچه است، آواتار دیجیتالی بیمار داده‌های پزشکی دیجیتال جمع‌آوری‌شده از خدمات و پوشیدنی‌های مستقیم به مصرف‌کننده  اساساً هر داده دیجیتالی  را حمل می‌کند و می‌تواند راحت‌تر آنها را به اشتراک بگذارد

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا ارائه مراقبت های بهداشتی در متاورس امکان پذیر است؟

همانطور که چشم انداز گسترش مراقبت های بهداشتی به متاورس فریبنده به نظر می رسد، ما باید امکان سنجی آن را در نظر بگیریم. حجم انبوه داده‌های سلامت شخصی که درگیر خواهد شد، یک نگرانی امنیتی و حفظ حریم خصوصی است. یکی از فناوری هایی که برای رفع چنین نگرانی هایی تبلیغ شده است، بلاک چین است.

شرکت هایی مانند BurstIQ در حال حاضر از این فناوری برای کمک به موسسات مراقبت های بهداشتی در پرداختن به موضوعات مراقبت های بهداشتی مانند ارزیابی خطر، مشارکت بیمار و مدیریت ایمن داده های سلامت شخصی استفاده می کنند. داشتن یک رویکرد شفاف برای رسیدگی به چنین اطلاعات حساسی می تواند به ایجاد اعتماد برای بیماران کمک کند تا برای اهداف پزشکی به سمت متاورس بروند.

با این حال، اجرای این رویکرد یک چالش خاص خود را نشان خواهد داد. رقبای متاورس کنونی مانند Fortnight و Roblox قابل همکاری نیستند، همچنین Horizon Worlds متا با Mesh مایکروسافت قابل همکاری نیست. نمی توان محتوای به دست آمده، خریداری یا ایجاد شده در Roblox را به Horizon Worlds آورد و بالعکس. و این در وهله اول بر خلاف مفهوم فرا وجه است.

با توجه به اینکه چگونه مراقبت‌های بهداشتی و سیستم‌های سلامت الکترونیک میراثی بدنام از مسائل مربوط به قابلیت همکاری دارند، تصور اینکه متاورس این مشکلات را از بین می‌برد ممکن است یک رویا باشد. در حال حاضر ما شاهد چشم‌اندازهای مجزا و نسخه‌های متفاوتی از متاورس از Big Tech هستیم که با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، و ما را به این فکر می‌کنند که به‌جای یک متاورس منفرد قابل تعامل، به متاواجه‌ها فکر کنیم. این مسائل لجستیکی را نمی توان به سادگی در نظر گرفت، به خصوص در مورد مراقبت های بهداشتی.

علاوه بر این، مسائل عملی مربوط به دسترسی به هدست‌های واقعیت مجازی و مدیریت آن‌ها به‌عنوان توانمندکننده‌های متاورس مطرح می‌شود. Meta Quest 2 با قیمت 300 دلار مسلماً مقرون به صرفه ترین راه برای دریافت محتوای VR با کیفیت است. اما حتی این قیمت، به طور قابل توجهی پایین تر از هدست های دیگر رقبا، ممکن است مانعی برای دسترسی به متاورس باشد. حتی کسانی که چنین وسیله ای را اتخاذ می کنند ممکن است در راه اندازی دستگاه با موانع دیگری روبرو شوند. یا صرفاً بستن 500 گرم وزن به پیشانی ممکن است برای مدت زمان طولانی کاملاً راحت نباشد.

برقراری ارتباط با مردم از طریق تلفن ویا سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار ساده‌تر است که تصور همه این اتفاقات در متاورژن یک ایده علمی تخیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

وقتی زندگی از هنر تقلید می کند…

نباید فراموش کرد که مفاهیم متاورس منابعی مانند Snow Crash و Ready Player One که به وضوح از فناوری بزرگ الهام گرفته‌اند، در پس‌زمینه‌ای دیستوپیایی قرار گرفته‌اند. و اینها ممکن است تشابهات وهم انگیزی را در متاورهای زندگی واقعی ترسیم کنند. قبلاً گزارش‌هایی مبنی بر آزار جنسی در اپلیکیشن Horizon Worlds Meta و دیگر دنیای مجازی آنلاین گزارش شده است. اگر شرکت‌های فناوری نتوانند در چنین مرحله‌ای اولیه از مکان امنی در متاورس اطمینان حاصل کنند، این سؤال ایجاد می‌کند که چگونه در هنگام (یا اگر) افراد بیشتری با این پلتفرم ارتباط برقرار کنند، از آن اطمینان حاصل کنند. این تصویر چندان امیدوارکننده ای از به اصطلاح جانشین اینترنت ارائه نمی دهد.

با این حال، فشار اخیر برای متاورس چیزی شبیه یک حرکت ارگانیک نبود. تغییر نام شرکت فیس بوک به متا ممکن است یک تاکتیک انحرافی پس از سال ها مطبوعات بد باشد. و با شرط بندی و بیش از حد بر روی چیزی مبهم مانند متاورس و حفظ آن، شکست را غیرممکن می کند.

دانستن تمایز بین متاورس و تجربه VR همانطور که در اینجا برجسته کردیم، مهم است. بسیاری از مطالعات مبتنی بر شواهد، استفاده از VR را برای مقاصد پزشکی اثبات کرده‌اند. اما برای اینکه همین اتفاق برای متاورژن نیز بیفتد، ما بسیار دور هستیم. و حتی ممکن است ارزش تلاش را در حال حاضر نداشته باشد.

 

منبع: medicalfuturist

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط