فواید نوشیدن آب برای بدن

هیدراته نگه داشتن بدن برای حفظ سلامتی آن بسیار مهم است، اما بسیاری از افراد به این موضوع بی توجه هستند و روزانه مایعات کافی مصرف نمی‌کنند. حدود 60 درصد بدن از این مایع تشکیل شده است و حدود 71 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است. مصرف کافی آب باید یکی از اولویت‌های تغذیه‌ای هر فرد در طول روز باشد.

  • آب، مفاصل را روان می کندغضروف که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات یافت می شود، حدود 80 درصد آب دارد. کم آبی طولانی مدت می تواند توانایی جذب مفاصل را کاهش داده و منجر به درد مفاصل شود.
  • آب، بزاق و مخاط ایجاد می کندبزاق به ما در هضم غذا کمک می کند و دهان، بینی و چشم را مرطوب نگه می دارد. این از اصطکاک و آسیب جلوگیری می کند. نوشیدن آب همچنین دهان را تمیز نگه می دارد. در شرایطی که آب به جای نوشیدنی های شیرین مصرف می شود، می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
  • اکسیژن را به سراسر بدن می رساندخون بیش از 90 درصد آب است و خون اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند.
  • سلامت و زیبایی پوست را افزایش می دهدبا کم آبی بدن، پوست می تواند در برابر اختلالات پوستی و چروک زودرس آسیب پذیرتر شود.
  • مغز، نخاع و سایر بافتهای حساس را محافظت می کندکم آبی بدن می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. کم آبی طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات تفکر و استدلال شود.

 

دمای بدن را تنظیم می کند.

آبی که در لایه های میانی پوست ذخیره می شود با گرم شدن بدن به صورت عرق به سطح پوست می آید در ورزش. با تبخیر بدن را خنک می کند. برخی از دانشمندان پی برده اند هنگامی که آب بسیار کمی در بدن وجود دارد، ذخیره گرما افزایش می یابد و فرد کمتر قادر به تحمل فشار حرارتی است. در صورت بروز استرس گرمایی در حین ورزش، داشتن مقدار زیادی آب در بدن ممکن است فشار فیزیکی را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات مورد نیاز است.

 

  •  سلامت سیستم گوارش به آب بستگی داردروده برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. کم آبی بدن می تواند منجر به مشکلات گوارشی، یبوست و اسید معده شود. این امر خطر سوزش سر دل و زخم معده را افزایش می دهد.
  • مواد زائد بدن را دفع می کندآب در فرآیندهای تعریق و دفع ادرار و مدفوع مورد نیاز است.
  • به حفظ فشار خون کمک می کندکمبود آب می تواند باعث غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون شود.
  • مجاری تنفسی به آب نیاز دارندهنگامی که آب بدن کم می شود، راه های هوایی توسط بدن محدود می شود تا از دست دادن آب به حداقل برسد. این می تواند آسم و آلرژی را بدتر کند.
  • مواد معدنی و مواد مغذی را در دسترس بدن قرار می دهدمواد معدنی و مواد مغذی در آب حل می شوند و این باعث می شود که آنها به نقاط مختلف بدن برسند.
  • از آسیب کلیه جلوگیری می کندکلیه ها مایعات بدن را تنظیم می کنند. کمبود آب می تواند منجر به سنگ کلیه و فواید نوشیدن آب و سلامت کلیه ها
  • آب به حل مواد معدنی و مواد مغذی کمک می کند و باعث دسترسی بیشتر آنها به بدن می شود. همچنین به حذف مواد زائد کمک می کند. این دو عملکرد آب را برای کلیه ها حیاتی می کند. کلیه ها نقش کلیدی در تعادل سطح مایعات ایفا می کنند.  کلیه ها روزانه 120-150 کوارت مایعات را فیلتر می کنند.
  • از این تعداد، تقریباً 1-2 لیتر به شکل ادرار از بدن خارج می شود و بقیه توسط جریان خون بازیابی می شود. اگر کلیه ها به درستی عمل نکنند، مواد زائد و مایعات اضافی می توانند در داخل بدن تجمع کنند. بیماری مزمن کلیه درمان نشده می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. عملکرد اندام ها متوقف می شود و یا دیالیز یا پیوند کلیه مورد نیاز است.

 

  • فواید نوشیدن آب و عفونت ادراری
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) دومین نوع شایع عفونت در بدن است. اگر عفونت ها به مجاری ادراری فوقانی، از جمله کلیه ها سرایت کنند، ممکن است آسیب دائمی ایجاد شود. عفونت های ناگهانی یا حاد کلیه می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به ویژه اگر سپتیسمی رخ دهد.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب یک راه ساده برای کاهش خطر ابتلا به UTI و کمک به درمان UTI موجود است.
  • سنگ کلیه با عملکرد کلیه ها تداخل دارد. در صورت وجود، می تواند UTI ها را پیچیده کند. این عفونت های مجاری ادراری برای درمان نیاز به دوره های مصرف طولانی تری از آنتی بیوتیک ها دارند که معمولاً 7 تا 14 روز طول می کشد.
  • علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب است. سنگ کلیه همچنین ممکن است خطر بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد.
  • در نوامبر 2014، کالج پزشکان آمریکایی دستورالعمل های جدیدی را صادر کرد برای افرادی که قبلاً سنگ کلیه داشتند. این دستورالعمل ها نشان می دهد که افزایش مصرف مایعات برای فعال کردن 2 لیتر ادرار در روز می تواند خطر عود سنگ را تا نصف و بدون عوارض جانبی کاهش دهد.
  • مشکلات دیگر شود.

 

چقدر آب نیاز داریم؟

ما هر روز مقداری آب از راه تنفس، عرق کردن، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. برای این که بدن به کار طبیعی خود ادامه دهد، لازم است با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای آب‌دار، کسری آب را جبران کنیم.حالا ببینیم یک فرد بزرگسال سالم که در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، به طور متوسط چقدر آب نیاز دارد.در شرایط ذکرشده، یک مرد به ۳.۷ لیتر (حدود ۱۵.۵ لیوان) و یک زن به ۲.۷  لیتر (حدود ۱۱.۵ لیوان) مایعات در روز احتیاج پیدا می‌کند.دقت کنیم که این مقادیر، کل میزان آبی است که بدن باید از طریق آب، نوشیدنی‌ها و غذا دریافت کند. در حالت عادی، نزدیک به ۲۰ درصد از این مقدار از راه غذاها و بقیه از راه نوشیدن تامین می‌گردد.

 

۸ لیوان در روز کافی است؟

شاید بیشتر ما این توصیه بهداشتی-پزشکی را شنیده باشیم که روزی ۸ لیوان (با حجم ۲۴۰ میلی‌لیتر) آب بنوشیم. توصیه‌ای خوب که هم به سادگی به یاد می‌آوریم، هم منطقی به نظر می‌رسد.بیشتر افراد سالم فقط کافی است در زمان احساس تشنگی، آب بنوشند و با همین کار دچار کم‌آبی بدن نمی‌شوند.برای برخی، کمتر از ۸ لیوان آب هم کفایت می‌کند. اما بقیه افراد شاید به مقادیر بیشتر هم نیاز پیدا کنند.

 

نیاز ما به آب تحت تاثیر چه عواملی است؟

۱-ورزش

با هر تحرکی عرق می‌کنیم و برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق، بیشتر به نوشیدن مایعات احتیاج پیدا می‌کنیم.بهتر است پیش، در حینِ و پس از ورزش مایعات بنوشیم. اگر ورزش شدید و برای مدت بیش از یک ساعت انجام می‌دهیم، می‌توانیم از نوشیدنی مخصوص ورزشکاران استفاده کنیم تا علاوه بر آب، املاح معدنی از دست رفته هم جبران شوند.

 

۲-محیط

هوای بسیار گرم یا مرطوب تعریق را زیاد می‌نماید و برای جبران آن، به نوشیدن بیشتر نیاز داریم. در ارتفاعات بالا هم امکان بروز کم‌آبی بدن بیشتر است.

 

۳-وضعیت کلی تندرستی

اگر تب، اسهال یا استفراغ داشته باشیم، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.در این موارد باید توصیه‌های پزشک معالج را برای نوشیدن آب یا مایعات بیشتر مانند محلول ORS جدی بگیریم.مبتلایان به عفونت ادراری یا سنگ کلیه و مجاری ادراری هم به نوشیدن مایعات بیشتر نیاز دارند.

 

۴-بارداری یا شیردهی

بانوانی که باردار هستند یا به نوزاد شیر می‌دهند لازم است آب و مایعات بیشتری بنوشند.توصیه می‌شود زنان باردار روزانه ۱۰ لیوان (۲.۴ لیتر) و مادران شیرده روزانه ۱۳ لیوان (۳.۱ لیتر) مایعات بنوشند.

 

چند راهکار برای نوشیدن آب کافی در طول روز:

  • هر جا می روید یک بطری آب همراه خود داشته باشید. همراه داشتن بطری یک یادآوری برای نوشیدن آب است.
  • میزان مصرف آب را به یاد داشته باشید. برای این کار می توانید از بطری های درجه بندی شده استفاده کنید.
  • نیمی از آب مورد نیاز بدن خود را تا ظهر استفاده کنید. مقدار آب لازم در طول روز را می توانید تا یک ساعت پیش از خوابیدن مصرف کنید.
  • می توانید برای یادآوری از زنگ ساعت گوشی و یا اپلیکیشن های یادآوری نوشیدن آب استفاده کنید.

 

  عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیتTeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط