متاورس در جهان پزشکی، انقلاب داده‌ها در جراحی

فیسبوک اخیراً تکامل و تغییر نام تجاری خود را به متا اعلام کرده است. به گفته مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، "متا" تلفیقی از دید گسترده تر این شرکت برای کمک به مردم در هنگام استفاده از فناوری پیشرفته و بهتر است.طبق بیانیه مطبوعاتی فیس‌بوک، «متاورس مانند ترکیبی از تجربیات اجتماعی آنلاین امروزی احساس می‌شود که گاهی اوقات به سه بعد گسترش می‌یابد یا به دنیای فیزیکی نمایش داده می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تجارب همه جانبه‌ای را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید، حتی زمانی که نمی‌توانید با هم باشید  و کارهایی را با هم انجام دهید که در دنیای فیزیکی نمی‌توانید انجام دهید.»

در حالی که شکی وجود ندارد که ورود فیس بوک به واقعیت مجازی احتمالاً تعاملات اجتماعی را متحول می کند، همچنین انتظار می رود که Metaverse فیس بوک بتواند مراقبت های بهداشتی را متحول کند.

مفهوم Metaverse، همانطور که توسط فیس بوک بیان شده است، این است که این یک فضای دیجیتالی است که به افراد اجازه می دهد کارهایی را انجام دهند که در دنیای فیزیکی نمی توانستند انجام دهند. روشی که انتظار می رود به این هدف دست یابد، این است که به کاربران این احساس را بدهیم که در کنار شخص دیگری هستند، حتی اگر واقعاً اینطور نباشند. اکنون در مراقبت‌های بهداشتی، این مفهوم می‌تواند در چندین حوزه مختلف از مراقبت از راه دور و مراقبت مجازی گرفته تا مراقبت از راه دور بیمار و نظارت بر بیمار اعمال شود. همه ما کاربرد پزشکی از راه دور را در طول همه‌گیری  دیده‌ایم، اما ادغام واقعیت مجازی به طور بالقوه می‌تواند راه را برای یک تجربه مراقبت مجازی دو بعدی یا سه بعدی برای بیماران هموار کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نقص عمده پزشکی از راه دور که اغلب برجسته می شود، عدم حضور فیزیکی است. آیا استفاده از متاورس فیسبوک می تواند این محدودیت را از بین ببرد؟ آیا می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی را قادر به تقلید از حضور فیزیکی در حین ارائه مراقبت مجازی کند؟

یکی دیگر از کاربردهای واقعیت مجازی می تواند در زمینه نظارت از راه دور بیماران باشد. اگر مفهوم Metaverse فیس بوک را بتوان در مراقبت های بهداشتی به کار برد، ممکن است از استراتژی های پیشرفته نظارت بر بیمار و ردیابی تقویت شده سلامت جسمانی استفاده شود که همه به صورت مجازی انجام می شود.

امکانات بی پایان هستند. با این حال، مهم است که با احتیاط به این موضوع نزدیک شوید. مطمئناً می‌توان مراقبت‌های بهداشتی را با این فناوری تقویت کرد، اما باید به روشی ایمن و مطمئن انجام شود و همیشه باید بیمار را به عنوان کانون اصلی و مرکز توجه نگه دارد.

 

پیشرفت‌های تکنولوژیک در جهان پزشکی مشابه روند صنعت خودروسازی است

 

در جریان رویداد Future Surgery Show که اخیرا در لندن برگزار شد، پزشکان و جراحان به‌طور محتاطانه حمایت خود را از متاورس پزشکی به‌منظور بهبود همکاری‌‌ها و روند درمان بیماران اعلام کردند. صنعت جراحی در این سال‌‌ها، همواره با رویی باز از فناوری‌‌های پیشرفته همانند روبات‌های جراحی، واقعیت‌افزوده و مدل‌‌سازی‌‌های مرتبط با روند بهبود بیماران استقبال کرده و در این بین، شرکت‌هایی همچون جانسون‌اند‌جانسون و مدترونیک، دستگاه‌های پزشکی و درمانی به مراتب پیشرفته‌‌تر را نسبت به روبات جراح داوینچی طراحی کرده‌‌اند؛ برای نمونه شرکت مدترونیک اخیرا توانسته تاییدیه اروپا را برای روبات‌های سری Hugo خود به‌دست آورد و جانسون‌اند‌جانسون نیز در حال طراحی و توسعه روبات‌های اختصاصی Ottava خود است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همچنین این دو شرکت با انویدیا به‌منظور استفاده از برنامه Clara این شرکت وارد همکاری شده‌‌اند. از برخی جهات، این اقدامات شبیه به تحولاتی است که این روزها در صنعت خودروسازی اتفاق می‌‌افتد و همان‌طور که خودروهای الکتریکی و خودران، آینده این حوزه را شکل می‌دهند، در صنعت پزشکی و جراحی نیز بسیاری از کارها به روبات‌‌ها و سیستم‌‌های روباتیک محول خواهد شد، اما رسیدن به این نقطه، نه‌‌تنها به ابزارها و دستگاه‌های بهتری نسبت به آنچه امروزه در اختیار داریم، نیاز دارد، بلکه نیازمند تلاش‌‌های قابل‌‌توجهی به‌منظور تغییر روند گردش اطلاعات و مدیریت آن است.  پروفسور «شافی احمد»، از جراحان مجرب  از مدیران ارشد مرکز Medical Realities در این زمینه، قدم‌‌های اولیه را برداشته و به‌نوعی، پیشگام بوده است. او در سال ۲۰۱۶ برای اولین‌بار مفهوم متاورس جراحی را به جهانیان معرفی کرد و بیش از ۵۵ هزار نفر پخش زنده جراحی ۳۶۰ درجه او را مشاهده کردند. این اقدام باعث شد تا دیگر شرکت‌ها و فعالان این صنعت، تولید سیستم‌‌ها و دستگاه‌های پیشرفته خود را آغاز کنند و خوشبختانه تاکنون چندین محصول جدید مرتبط با صنعت پزشکی و جراحی رونمایی شده است. جدیدترین دوربین‌‌ها در اتاق‌های جراحی می‌توانند نحوه اجرای یک جراحی موفق را در یک عمل چالشی ثبت و دیگر جراحان نیز از آن استفاده کنند، اما داده‌ها و اطلاعات واقعی همچنان در دسترس نیستند و به‌اصطلاح، در منطقه خاکستری هستند. به‌عبارتی دیگر، بیمارستان‌ها تنها در صورتی به پزشکان و جراحان اجازه می‌دهند تا فایل‌‌های ویدئویی را ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند که اطلاعات قابل‌شناسایی نباشند.

اگرچه این اقدام، به پزشکان کمک می‌کند تا مهارت خود در جراحی را به نمایش بگذارند یا از مهارت و روش‌های جراحی همتایان خود، درس‌‌‌هایی را بیاموزند، اما این شیوه، استفاده از این اطلاعات برای بهبود روند درمان بیمار در درازمدت را محدود می‌کند. به گفته محققان، با کمک این ویدئوها می‌توان در زمینه توسعه روبات‌های جراحی بهره برد؛ بدین معنی که روبات‌‌ها با استفاده از ویدئوها، آموزش می‌‌بینند و می‌توانند به جراحان در اجرای بهتر عمل‌‌های جراحی کمک و راهنمایی کنند.  

این روبات‌‌ها می‌توانند داده‌های مهمی‌‌ را درباره نحوه استفاده از روش‌های جراحی مختلف جمع‌‌آوری کنند. این اطلاعات می‌تواند به جراحان کمک کند تا قبل از شروع به جراحی، این پروسه را تمرین کرده یا مهارت‌‌های جدیدی را یاد بگیرند. همچنین در آینده، این سیستم‌‌ها بیش از آنکه بخواهند جای جراحان را بگیرند، به آنها در تقویت مهارت‌‌های جراحی‌‌شان کمک خواهند کرد.

منبع:
irantelemed و healthmanagement و donya-e-eqtesad وitiran

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط