آیا سیگار کشیدن منجر به افزایش خطر ابتلا به کرونا می شود؟

شواهد موجود نشان می دهد که شدت بیماری کوید-19 (کرونا) در بین افراد سیگاری بیشتر است. سیگار کشیدن عملکرد ریه را مختل می کند و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری های تنفسی به دلیل ویروس کرونا مشکل تر می کند.

مصرف کنندگان دخانیات بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس از طریق دهان هنگام کشیدن سیگار یا استفاده از سایر محصولات دخانی هستند. اگر افراد سیگاری به ویروس کوید-19 مبتلا شوند، به دلیل به خطر افتادن سلامت ریه های آنها، خطر ابتلا به عفونت شدید در آنها بیشتر است.

طی تحقیقات به عمل آمده از میان بیماران مبتلا به کرونا خطر پیشرفت بیماری در کسانی که در حال حاضر سیگار می کشند یا قبلا سیگار می کشند تقریباً دو برابر افراد غیر سیگاری است. همچنین محققان دریافتند که وقتی بیماری بدتر می شود، افراد سیگاری فعلی یا سابق، بیشتر دچار شرایط حاد، بحرانی یا حتی مرگ می شوند.  به طور کلی، سیگار کشیدن تقریباً با دو برابر شدن خطر پیشرفت بیماری همراه بود.

سیگار کشیدن و استفاده از سیگار الکترونیکی خطر و شدت عفونت های ریوی را به دلیل آسیب به مجاری هوایی فوقانی و به طور کلی مشکل در عملکرد سیستم ایمنی ریوی را افزایش می دهد.

نظرات پزشکان درباره تاثیر سیگار کشیدن در دوران اپیدمی کرونا

دکتر جیمز گیل، پزشک عمومی و استاد کلینیک افتخاری، دانشکده پزشکی وارویک: استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت های کوروناویروس و در واقع عفونت‌ها به طور کلی است. عوامل بسیار پیچیده ای وجود دارد که چرا استعمال دخانیات توانایی بدن در مقابله با عفونت را کاهش می دهد – از توانایی انتقال اکسیژن از خون به بافت‌ها، تا افزایش سطح مونو اکسید کربن در خون.”

وی گفت: “احتمالاً یکی از بزرگترین دلایلی که افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به عفونت های تنفسی قرار دارند، تخریب و مرگ و میر مژک‌ها در مجاری هوایی و ریه‌ها است.”

 “به زبان ساده، مجاری هوایی با مژک‌ها (موهای کوچک مانند برس) پوشیده شده است. این ساختارها عملکردی کاملا حیاتی در حرکت ذرات مخاطی، استنشاق شده و عوامل بالقوه عفونی در مجاری هوایی و ریه‌ها قبل از ایجاد عفونت دارند.”

وی افزود: “مواد شیمیایی موجود در سیگار هنگام استنشاق، دو اثر جدی روی این مژک‌ها دارند – اولا حرکت مژک‌ها را کاهش می دهند، به این معنی که انتقال مخاط از ریه‌ها سخت تر می شود. با گذشت زمان، استنشاق طولانی مدت دود باعث از بین رفتن این مژک‌ها می شود و خطر عفونت را به شدت افزایش می دهد.”

وی ادامه داد: “خبر خوب این است که حتی در ترک سیگار کشیدن فقط در 24 ساعت، پیشرفت چشمگیری در عملکرد مژک های باقی مانده، دیده می شود. هر چه مدت زمان طولانی تری از توقف مصرف سیگار گذشته باشد، بهبودی شما بیشتر می شود. بنابراین برای ترک سیگار کشیدن هرگز دیر نیست – به خصوص اکنون.”

وی گفت: “مردم می توانند با متوقف کردن استعمال دخانیات، در حمایت از خود در برابر ویروس کرونا سهم بسزایی داشته باشند – حتی اگر این بیماری همه گیر به راحتی سپری شود. اگر با بعضی از افراد سیگاری زندگی می کنید، حتی اگر آنها بیرون از خانه سیگار بکشند، تحت تأثیر سیگار آنها قرار خواهید گرفت. قطع مصرف سیگار به شما در محافظت از خود، اطرافیان و به طور بالقوه به کاهش فشار به نظام سلامت و بهداشت نیز کمک خواهد کرد.”

وی افزود: “استفاده از ویپ بخاطر کم بودن تار و سایر مواد شیمیایی سمی در بخار ویپ، به سیگار کشیدن ترجیح داده می شود، اما ممکن است که گازهای داغ موجود در ویپ نیز ممکن است تأثیر منفی بر روی مژک‌ها و عملکرد کلی ریه‌ها بگذارد، اگرچه احتمالا دارد ویپ خیلی کمتر از استعمال دخانیات، برای سیستم تنفسی بدن مضر باشد. اما برای درک کامل این تأثیر به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. ”

 “حتی اگر در این بحران فقط سیگار را متوقف کنید، باز هم فایده ای برای ریه های شما خواهد داشت و اگر در معرض کوروناویروس قرار دارید، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالقوه کاهش می دهید.”

دکتر تام وینگفیلد، مدرس ارشد بالینی و پزشک مشاور افتخاری، دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول (LSTM): شواهد قوی وجود دارد که استعمال دخانیات با افزایش خطر ابتلا به عفونت ویروسی تنفسی، مانند کروناویروس جدید (COVID-19) همراه است. استعمال سیگار، آسیب پذیری فرد را در برابر عفونت افزایش می دهد (لمس مکرر دست به صورت و دهان) و توانایی او را در مبارزه با آن، کاهش می دهد که منجر به بیماری شدیدتری می شود.”

وی گفت: “افرادی که به طور منظم و سالها سیگار می کشند، احتمالاً فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلب، مشکلات گردش خون و بیماری مزمن ریه (آسیب ریه و کاهش ظرفیت ریه) بیشتری دارند، که همه آنها خود عوامل خطر زا برای کووید-19 هستند.”

وی ادامه داد: “در حالی که شواهد موجود در مورد سیگارهای الکترونیکی هنوز در حال توسعه است، واضح است که آسیب ویپ کشیدن برای سیستم تنفسی بدن، به مراتب کمتر از استعمال سیگار است.”

شواهد معتبری وجود دارد که نشان می دهد قطع مصرف سیگار منجر به فواید سلامتی قابل توجهی می شود. ترک سیگار در هر زمان فرصتی عظیم برای بهبود امید به زندگی افراد است. کاهش نرخ سیگار کشیدن در سطح کشور می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت عمومی داشته باشد. اکنون لحظه ی خوبی است که هر چیزی را ترک کنید و افراد سیگاری ممکن است پذیرش بیشتری در زمان حال داشته باشند! ”

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط