ضرورت توسعه بیشتر تله مدیسین در دوران کرونا

علی غلام زاده، ارائه دهنده خدمات تله مدیسین به ضرورت توسعه خدمات دوراپزشکی در دوران کرونا اشاره میکند و به سپید میگوید: در ایام کرونا که ماندن در خانه به عنوان بهترین واکسن و دارو شناخته میشود، خدمات تله مدیسین میتواند به تحقق این هدف کمک کند. در ایام کرونا، دنیا به اهمیت خدمات پزشکی از راه دور، بیشتر واقف شد. در دوران کرونا با انبوهی از بیماران الکتیو روبرو هستیم که خیلی از آنها به دلیل ترس از کرونا، حاضر نمیشوند به مراکز درمانی مراجعه کنند. حتی همین ترس از مراجعه به مراکز درمانی، گاهی به تشدید بیماری افراد منجر میشود. در این شرایط خدمات پزشکی از راه دور میتواند خدمات حرف های و تخصصی به افراد متقاضی ارائه دهد. این اتفاق موجب میشود که درمان بسیاری از بیماریها به تعویق نیفتد. خیلی از مردم فکرمی کنند که خدمات تله مدیسین در دوران کرونا صرفا شامل ویزیت غیرحضوری بیمار است، در حالی که امروزه پیچیده ترین خدمات تشخیصی و درمانی نیز با کمک تله مدیسین، قابل ارائه است

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

غلام زاده به ساختار فعلی نظام درمانی در مناطق محروم کشور نیز گریزی میزند و میگوید: در بسیاری از شهرهای محروم با کمبود جدی نیروهای متخصص و فوق تخصص مواجه هستیم. گاهی اعلام  نتیجه یک آزمایش پزشکی یا تصویربرداری پزشکی، مدت ها طول میکشد، زیرا نیروی انسانی متخصص در برخی مناطق کشور وجود ندارد. باتوسعه خدمات تله مدیسین، بسیاری از این مشکلات در مناطق محروم حل خواهد شد. شاید بسیار سخت باشد که مثال چندین پزشک فوق تخصص را در یک شهر کوچک و محروم جذب کرد، اما توسعه خدمات تله مدیسین میتواند این اتفاق را محقق کند. در آن شرایط پزشک عمومی یا پرستار فعال در مناطق محروم میتواند بجای ارجاع بیمار به کلان شهرها از خدمات تله مدیسین، بهره ببرد و خدمات فوق تخصصی به بیماران ساکن این مناطق ارائه شود. بنابراین توسعه خدمات پزشکی از راه دور در ایامی غیر از دوران کرونا هم بسیار کارساز و موثر است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حمایت از استارتاپ ها برای توسعه خدمات تله مدیسین

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بخش بزرگی از خدمات تله مدیسین توسط استارتاپ ها ارائه میشود. در کشور ما هنوز برای پیشرفت خدمات تله مدیسین به استارتاپ ها اعتماد چندانی نشده و حمایتی از آنها صورت نگرفته است. در زمینه اعطای مجوز نیز سختگیری های زیادی وجود دارد. پیمان شادیانپور، فعال استارتاپی حوزه سلامت  یادآور میشود:یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه استارتاپ های سلامت، قوانین دست و پاگیر و قدیمی وزارت خانه های مرتبط است. ماهیت استارتاپ، خلق راههای نوین و خلاقانه جهت برطرف کردن نیازها و مشکلات موجود است.مشکل دیگر، هزینه های سنگین تبلیغات و بازاریابی است. استارتاپ برخلاف سایر صنایع تولیدی و کارخانه ها، برای تولید محصول خود از کمترین امکانات و نیروی انسانی برخوردار است و برای دیده شدن نیازمند تبلیغات محیطی و رسانه ای است. متاسفانه خیلی از استارتاپ ها از پس هزینه های این کار برنمی آیند. ورود سازمان های دولتی و ارگان های مرتبط جهت حمایت در این زمینه و کمک به دیده شدن استارتاپ ها میتواند یک بازی دو سر برد باشد. یعنی از یک سو رشد استارتاپ و از سوی دیگر برطرف شدن گوشه ای از مشکلات جامعه از طریق ارائه راه حل های نوین استارتاپی میتواند این بازی دو سر برد را ایجاد کند.« در حال حاضر اکثر استارتاپ ها در حوزه سلامت، خدمات نوبت گیری از پزشک را ارائه میدهند که این تمام نیاز مخاطب نیست. البته به تازگی به دلیل شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات مشاوره و ویزیت از راه دور(تله ویزیت) هم این روزها داغ شده است. با توجه به اهمیت توسعه خدمات تله مدیسین در دوران کرونا، انتظار میرود که بروکراسی های زائد در مسیر توسعه استارتاپ های فعال در حوزه خدمات پزشکی از راه دور برداشته شود تا دولت با کمک بخش خصوصی بتواند خدمات درمانی باکیفیت و با هزینه بسیار پایین را به دورترین نقاط کشور ببرد.

 

منبع: hitai.ir

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط