متاورس در اتاق عمل به سرعت در حال تغییر پزشکی است

Metaverse، با همگرایی فضای مجازی و فیزیکی، پزشکی را تغییر می دهد.

بیمارستان بوندانگ دانشگاه ملی سئول (SNUBH) پلت فرم متاورس را در یک اتاق عمل هوشمند ساخت.کلمه متاورس از پیشوند متا به معنای مجازی و جهان به معنای دنیای واقعی ساخته شده است. این یک مفهوم پیشرفته تر از واقعیت مجازی موجود (VR) است. فناوری اصلی متاورس واقعیت توسعه یافته (XR) است که VR، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) را در بر می گیرد.

در 29 مه، انجمن آسیایی جراحی قلب و عروق و قفسه سینه (ASCVTS) آموزش جراحی سرطان ریه را از طریق پلت فرم متاورس در یک کنفرانس آنلاین ارائه کرد. این جراحی در اتاق عمل هوشمند SNUBH انجام شد و بیش از 200 جراح قفسه سینه آسیایی این آموزش را در یک محیط مجازی دریافت کردند. تمام تجهیزات مورد نیاز آنها یک نمایشگر روی سر (HMD) بود.

اخیراً پلتفرم ارتقا یافته حتی نیازی به HMD ندارد. جراحان می توانند اتاق عمل را با دوربین 360 درجه از طریق لپ تاپ ببینند.

پروفسور جیون سانگ هون از بخش جراحی قفسه سینه و قلب و عروق در SNUBHl، که رئیس ASCVTS است، زمانی که رئیس SNUBH بود، برای نصب اتاق عمل هوشمند تلاش کرد.اتاق عمل هوشمند این امکان را برای ASCVTS فراهم کرد که چنین آموزش هایی را ارائه دهد.

این بیمارستان اتاق عمل هوشمند را برای تولید ویدیوی 4K یا 3D و ویدیوی 8K VR با استفاده از دوربین‌های 360 درجه در سال 2019 تکمیل کرد.

در اتاق عمل هوشمند، جراحان می‌توانند با استفاده از پرتوهای مادون قرمز نزدیک و نمایشگرهایی که به طور همزمان از آندوسکوپ‌های جراحی 4K و 3D پشتیبانی می‌کنند، عمل جراحی هدایت‌شده با تصویر (IGS) انجام دهند.

آنها همچنین می توانند با استفاده از سیستم Tele-Pathology نظرات خود را در زمان واقعی به اشتراک بگذارند.

پس از تجربه "واقعیت" واقعیت مجازی که در اتاق عمل هوشمند SNUBH از طریق ASCVTS درک شد، بیمارستان عمومی سنگاپور تصمیم گرفت این سیستم را برای ایجاد اتاق عمل مشابه اعمال کند.به عبارت دیگر، SNUBH اتاق عمل هوشمند را به سنگاپور صادر کرد.

SNUBH قصد دارد از متاورس در آموزش پزشکی محلی استفاده کند - نه تنها برای آموزش بالینی برای دانشجویان دانشکده پزشکی، بلکه برای آموزش جراحی برای کارورزان، دستیاران و همکاران. در اوایل نیمه دوم سال، کالج پزشکی SNU آموزش بالینی متاورس را ارائه خواهد داد.

در مصاحبه با Korea Biomedical Review، جیون گفت که متاورس در تنظیمات بالینی و آموزش پزشکی مختلف اعمال می شود.او گفت، با این حال، برنامه بیمه درمانی منسوخ کشور با تغییرات سریع فناوری مراقبت های بهداشتی که می تواند پیشرفت در مراقبت های بالینی را مختل کند، مطابقت ندارد.

 

شما در کنفرانس آنلاین ASCVTS آموزش جراحی سرطان ریه را در VR ارائه کردید. این آموزش توسط برنامه آموزش فنی خودرو (ATEP) که شما تأسیس کردید، سازماندهی شد.

پاسخ: من ATEP را در سال 2011 برای آموزش جراحی قفسه سینه با کمک ویدئویی به جراحان آسیایی تأسیس کردم. ما یک یا دو بار در سال کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کردیم، عمدتاً برای کشورهای در حال توسعه. ما مراکز آموزشی را در کره یا ژاپن اجاره کردیم تا در روزهای اولیه به مدت دو روز به صورت رایگان آموزش جراحی ارائه دهیم. چهل نفر در گروه های دو نفره آموزش جراحی با استفاده از حیوانات دریافت کردند. با این حال، این نوع آموزش هزینه بسیار زیادی دارد.

 

آیا ATEP روش آموزش را از آفلاین به آنلاین به دلیل همه گیری کووید-19 تغییر داد؟

پاسخ: پس از اینکه در سال 2019 به عنوان رئیس ASCVTS مشغول به کار شدم، آموزش جراحی ATEP را در زمینه ریه شروع کردم. ما VR را در آموزش جراحی معرفی کردیم زیرا آموزش جراحی آفلاین هزینه زیادی دارد. سپس، شیوع کووید-19 ما را وادار به ارائه آموزش به موقع واقعیت مجازی کرد.

کارآموزان فقط به HMD نیاز داشتند، بنابراین ATEP 40 مجموعه HMD خریداری کرد و یک بار آنها را به ویتنام فرستاد. در اواخر ژوئن، یک جلسه تمرینی دیگر در مسکو خواهیم داشت.

این فناوری نسبت به روزهای اولیه پیشرفت کرده است. بنابراین، جراحان می توانند VR 360 درجه را از طریق یک لپ تاپ بدون HMD تجربه کنند.

 

مدت زیادی است که پخش زنده این عمل جراحی وجود داشته است. تفاوت آموزش واقعیت مجازی توسط متاورس چیست؟

پاسخ: صحنه جراحی را کاملاً نشان می دهد. به جای ارائه یک صحنه به صورت یک طرفه، اگر HMD را بپوشید، می تواند همه اتفاقات اتاق عمل را به شما نشان دهد. کارآموزان می توانند کارهایی که متخصصین بیهوشی و پرستاران انجام می دهند را با جزئیات بیشتری نسبت به اتاق عمل ببینند. این به دلیل فناوری XR امکان پذیر است و به کارآموزان کمک می کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند.

 

مدت زیادی است که پخش زنده این عمل جراحی وجود داشته است. تفاوت آموزش واقعیت مجازی توسط متاورس چیست؟

پاسخ: صحنه جراحی را کاملاً نشان می دهد. به جای ارائه یک صحنه به صورت یک طرفه، اگر HMD را بپوشید، می تواند همه اتفاقات اتاق عمل را به شما نشان دهد. کارآموزان می توانند کارهایی که متخصصین بیهوشی و پرستاران انجام می دهند را با جزئیات بیشتری نسبت به اتاق عمل ببینند. این به دلیل فناوری XR امکان پذیر است و به کارآموزان کمک می کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا متاورس برای آموزش متخصصان یا دستیاران استفاده می شود؟

پاسخ: ساکنان این روزها شانس زیادی برای فعالیت ندارند. بخش جراحی قفسه سینه معمولاً از قلب یا ریه حیوانات برای آموزش متخصصان استفاده می کند، اما این نیز آسان نیست. بنابراین، ما آموزش جراحی را به صورت مجازی ارائه می دهیم.

فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که حتی می تواند احساسات لامسه را در محیط های مجازی بازتولید کند. ما در حال انجام یک مطالعه آزمایشی برای اعمال متاورس در آموزش عمل بالینی برای دانشجویان در کالج پزشکی SNU هستیم.

در نیمه دوم سال جاری قصد داریم آن را در آموزش بالینی اعمال کنیم. بر اساس تفاهم نامه بین کالج پزشکی SNU و دانشگاه ملی سنگاپور و بین SNUH و بیمارستان عمومی سنگاپور، دانشگاه ملی سنگاپور از متاورس در آموزش پزشکی استفاده خواهد کرد. ما همچنین در حال ساخت VR برای واحدهای مراقبت های ویژه هستیم که فرصت های آموزش بالینی کمیاب است.

 

در چه زمینه های مراقبت های بهداشتی دیگری می توانید از متاورس به جز آموزش پزشکی استفاده کنید؟

پاسخ: تعداد زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، هنگام تزریق با تلفن همراه خود بازی می کنند یا مجله می خوانند. اما ذهن آنها جای دیگری خواهد بود زیرا آنها مضطرب هستند. بنابراین، ما در حال آماده سازی آزمایشی برای ایجاد یک محیط مجازی هستیم که در آن بیماران سرطانی بتوانند به راحتی شیمی درمانی را دریافت کنند. در طول یک کارآزمایی، پزشکان مشکلات را شناسایی و حل می کنند و در حین انجام این کار یک فناوری خوب پیدا می کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برخی گفتند که مخالفت جامعه پزشکی با پزشکی از راه دور می تواند پیشرفت فناوری کره را مختل کند. شما چی فکر میکنید؟

پاسخ: ارائه آموزش در محیط مجازی از طریق فناوری VR یا XR یک چیز است و سلامت از راه دور چیز دیگری است. اما باید تله مدیسین را معرفی کنیم. بنابراین، ما باید به اندازه کافی در مورد مزایای پزشکی از راه دور و خطرات بالقوه بحث کنیم. ما نمی توانیم به طور نامحدود با آن مخالفت کنیم.

جامعه پزشکی و دولت و شهروندان باید برای حل یک به یک مشکلات تلاش کنند. اگر فکر می کنید پزشکان برای حفظ منافع خود با پزشکی از راه دور مخالفت می کنند، سوء تفاهم های بیشتری وجود خواهد داشت. روزگار در حال تغییر است.

 

آیا حوزه های نهادی وجود دارد که باید بهبود یابد؟

پاسخ: دولت می گوید مقررات را تسهیل می کند، اما مقررات دیگری برای این کار وضع می کند. وقتی صحبت از بیمه سلامت ملی می شود، ناامید کننده تر است. به جای اینکه در مورد چیزی تصمیم بگیرد و ابتدا آن را اعلام کند، دولت باید به حرف پزشکان گوش دهد. اگر دولت بگوید پزشکان برای حفظ منافع گروه پزشکان با پزشکی از راه دور مخالفت می کنند، آسیب به مردم وارد می شود. بحث نصب اجباری دوربین های مدار بسته در اتاق های عمل نیز به همین صورت است.

در کره، مراقبت های پزشکی به عنوان یک کالای عمومی در نظر گرفته می شود. بنابراین، دولت نرخ بازپرداخت را کنترل می کند. اگر پزشکان فناوری جدیدی را برای بیماران فراهم کنند، دولت باید با برنامه بیمه سلامت آن را تضمین کند. باید روشی برای ورود فناوری جدید به سیستم موجود وجود داشته باشد تا موسسات پزشکی بتوانند فعالتر از آن استفاده کنند. در غیر این صورت، موسسات پزشکی سرمایه گذاری در توسعه فناوری جدید و به کارگیری آن در مراقبت های بالینی را دشوار خواهند یافت. بیمارستان های دانشگاه ملی ممکن است از روی تعهد این کار را انجام دهند، اما سایر بیمارستان های خصوصی ممکن است این کار را نکنند.

منبع:
koreabiomed و irantelemed

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط