متاورس و دنیای پزشکی

فضای مجازی و خارج شدن از این دنیای فیزیکی، ایده‌ای جدیدی نیست. این فکر یا بهتر بگوییم واژه متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان معروف علمی و تخیلی «سقوط برف» نوشته نیل استیونسن مطرح شد. البته شاید آن موقع کسی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین ایده‌­ای به حقیقت بپیوند؛ اما انگار پیشرفت تکنولوژی با کسی شوخی ندارد. وقتی حرفی را بزند، به آن عمل خواهد کرد. حالا سؤال اینجاست که متاورس چیست، چگونه می‌توان وارد آن شد، چه شرایطی دارد و به عبارتی صفر تا صد آن چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، می‌توان گفت که متاورس از فضاهای مجازی تشکیل شده‌است که در آن افراد می‌توانند، به جای اینکه به صورت فیزیکی کنار هم باشند، در دنیای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ساده‌ترین تعریفی است که حتی زاکربرگ هم بیان کرده‌است.

متاورس شبکه‌ای جهانی و البته مجازی است که در آن افراد به صورت مجازی می‌توانند با هم ارتباط داشته‌باشند. نکته اصلی اینجاست، هویت افراد و ماهیت اشیا با هم پیوستگی لازم را دارند. در حقیقت شما انگار به دنیای واقعی اما در شکل مجازی وارد شده‌اید.باید گفت که متاورس، یک دنیای فراتر از حالت فیزیکی است. افراد در آن دارای هویت مستقل و منسجم، همانند دنیای واقعی دارند و می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را در شکل مجازی انجام دهند. همچنین اشخاص به صورت آواتارهای مجازی، تشکیل شده‌اند و در قالب همین آواتارها می‌توانند، فعالیت کنند. البته شرط اول ورود به فضای متاورس، داشتن هدست واقعیت مجازی و عینک هوشمند واقعیت مجازی در کنار اینترنت پرسرعت است.

 

ویژگی‌های متاورس چیست؟

متاورس ویژگی‌هایی دارد. ویژگی‌هایی که باعث شده تا این حد بر سر زبان‌ها بیفتد و به عنوان آینده نسل اینترنت نامیده شود. ویژگی‌های متاورس شامل موارد زیر هستند:

  • به دلیل فضای سه بعدی آن، حضور واقعی را برای کاربران، تداعی می‌کند. البته برای دستیابی به این حضور باید از عینک‌های سه بعدی و چند بعدی مخصوص استفاده کرد. به این صورت کاربران احساس می‌کنند که دیگران همانند ظاهر واقعی‌شان در کنارش هستند و می‌توانند با آن‌ها تعامل کنند.
  • تعامل و همکاری ویژگی دیگر متاورس است. به این صورت شما می‌توانید به هر کجا از فضای متاورسی سفر کنید و با بقیه در دیگر فضاها ارتباط برقرار کنید. همچنین به راحتی می‌توانید، فعالیت‌ها از جمله خرید و فروش را انجام دهید.
  • استانداردسازی از دیگر ویژگی‌های حیاتی و مهم متاورس است. در واقع، ساخت تجهیزات و ویژگی‌ها بر اساس استانداردی انجام می‌شود تا متاورس های مختلف بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  • همزمانی ویژگی است که بر اساس آن کاربران در دنیای کشور مختلف و با فاصله زیاد می‌توانند در یک واحد ارتباط داشته باشند.
  • تمامی اطلاعات در همان لحظه در اختیار کاربران فعال متاورس قرار می‌گیرد. به این قابلیت سرعت می‌گویند.
  • شما در متاورس می‌توانید، هر وسیله و ساختمانی را به هر شکلی که می‌خواهید، بسازید. ابزارهای جدید ذخیره شده و در مراجعات و استفاده‌های بعدی شما وجود خواهند داشت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استفاده در حوزه پزشکی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای متاورس استفاده از آن در حوزه پزشکی می باشد. در واقع پزشکان به کمک این نوع عینک به راحتی می توانند آناتومی بدن انسان را ایجاد کنند، از اینرو پزشکان می توانند از این ویژگی برای اهداف آموزشی یا بررسی وضعیت بیمار بعد از عمل به راحتی دسترسی داشته باشند.

بسیاری از صنایع اکنون در حال رقابت برای حضور در متاورس هستند. اما متاورس و مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه پیشرو هستند. در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درمان با استفاده از فضای مجازی و واقعیت مجازی در متاورس خواهیم بود. فیزیوتراپی، شناخت درمانی، گروه‌های حمایتی و توانبخشی همگی در متاورس انجام خواهند شد. از این نظر متاورس و مراقبت‌های بهداشتی بسیار با اهمیت است.

متاورس چالش‌های منحصربه‌فردی را برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی ایجاد خواهد کرد. یکی از این موانع اطمینان از ایمن بودن اطلاعات محرمانه بیماران خواهد بود. ایجاد یک بخش در متاورس برای اطمینان از محافظت از تمام داده‌های بیمار می‌تواند به طور کامل یکی از راه‌های حفظ حریم خصوصی بیمار محسوب شود

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خدمات متفاوتی از قبیل مشاوره، ویزیت از راه دور و درمان‌های دیجیتالی را ارائه خواهند داد. در بسیاری از شرایط انجام این خدمات برای بسیاری از بیماران بهتر از مراجعه حضوری ‌است. البته برخی چالش‌های دیگری نیز وجود دارد

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مثلا متا و سایر شرکت‌های فناوری چگونه مردم را به استفاده از خدمات متاورس جذب می‌کنند؟ آیا برای استفاده از این خدمات نیاز به مراجعه حضوری است؟ آیا افراد با حضور در خانه می‌توانند به راحتی از این تکنولوژی منحصربه‌فرد بهره‌مند شوند؟ 

مثلا یکی دیگر از این چالش‌ها این است که وقتی صحبت از متاورس و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، افراد سالمند چگونه از آن استفاده خواهند کرد؟ زیرا بسیاری از سالمندان به فناوری‌های روز دنیا مسلط نیستند و این موضوع به احتمال زیاد می‌تواند چالش بزرگی در این مسیر باشد

در چنین شرایطی لازم است شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی یک مدل کسب‌وکار جدید ایجاد کنند که با بیمه سلامت، بازپرداخت و نسخه‌ها در این دنیای مجازی جدید همسو باشد. با این حال در این چالش‌ها، یک تجربه کاربری نیز وجود خواهد داشت که اساسا نامحدود است و می‌تواند از شدت موانع بکاهد و فرصت‌های بی‌پایانی را برای بیماران در سراسر جهان فراهم آورد. شورای فناوری فوربس یک انجمن است که از مدیران ارشد فناوری در سطح جهان برای حل این چالش‌ها دعوت می کند

 

بیمه دیجیتال

در حال حاضر، بعضی از دارایی‌ها، فیزیکی نیستند. پیام‌های شخصی در باکس ایمیل می‌توانند، برای فردی دارایی مجازی و با اهمیت به حساب بیایند؛ اما در متاورس قضیه کمی متفاوت است. در این خصوص، بحثی به نام بیمه دیجیتال به وجود آمده است. بیمه‌ای که از دارایی‌های افراد در فضای متاورس پشتیبانی می‌کند. حتی کارگران را می‌توان بیمه کرد.

البته هنوز این مسئله در حد حرف است و آنچنان که باید چنین چیزی به وجود نیامده‌است. چند دلیل برای مسئله وجود دارد؛ اول از همه اینکه انجام این کار نیاز به همکاری بین شرکت‌های بیمه و دولت و دیگر سازمان‌های مرتبط دارد. با توجه به اینکه هنوز بسیاری از فعالیت‌ها به صورت سنتی انجام می‌شوند، رسیدن به این هدف زمان‌بر خواهد بود. البته متاورس منتظر همکاری دولت و سازمان‌های بیمه نخواهد بود؛ بلکه مالکان متاورس سعی می‌کنند تا با استفاده از سیستم‌های مبادله و فناوری‌های غیرمتمرکز، اقداماتی را برای افزایش امنیت داده‌های مجازی، انجام دهند. باید گفت که متاورس تغییرات زیادی را در صنعت بیمه به وجود خواهد آورد. دوم اینکه، نیاز به ایجاد زیرساخت‌­هایی خواهد داشت.

 

آینده صنعت بیمه با متاورس

متاورس هنوز در اول راه است؛ اما سرعت رشد سریعی دارد. معلوم نیست که آینده بسیاری از فعالیت‌های ما چگونه خواهد بود؛ اما با قطعیت می‌توان گفت که شاهد افزایش فعالیت‌ها به صورت مجازی و کمتر انجام شدن آن‌ها به صورت فیزیکی، خواهیم بود. حالا در متاورس که نه تنها فعالیت‌ها، بلکه دارایی‌ها هم به صورت مجازی هستند، بیش از پیش باید به حفظ و صیانت از آن‌ها در برابر حملات دقت شود. شرکت بیمه راهی جز تطابق فعالیت‌های خود بر بستر متاورس در آینده نخواهند داشت. اگر همین الآن دست‌به‌کار نشوند، کم کم به حاشیه خواهند رفت و در نهایت فراموش خواهند شد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط