متاورس مرز بعدی سلامت

با اندازه بازار پیش بینی شده 800 میلیارد دلاری تا سال 2024، متاورس ارتباطات اجتماعی را به سطح بعدی می برد. بیش از 74 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به این فضای مجازی پیوسته اند یا در نظر دارند به آن بپیوندند. کارشناسان مختلف صنعت درباره این موضوع بحث کرده اند که چگونه متاورس می تواند بازی، سرگرمی، معاشرت، کار و تجارت را متحول کند. با این حال، در مورد چگونگی تأثیر آن بر مراقبت های بهداشتی زیاد صحبت نشده است.

Metaverse شامل همگرایی سه گرایش تکنولوژیکی اصلی است . هوش مصنوعیAI، واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR آنها با هم می توانند کانال های کاملا جدیدی را برای ارائه درمان، کاهش هزینه ها و بهبود قابل توجهی نتایج بیماران در مراقبت های بهداشتی باز کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سه کانال اصلی که به استفاده از متاورس در مراقبت های بهداشتی دامن می زنند

1. پزشکی از راه دور

در طول همه گیری کووید-19، استفاده از تله مدیسین جذابیت زیادی پیدا کرد، زیرا قبل از آن تنها 43 درصد از امکانات مراقبت های بهداشتی می توانستند درمان از راه دور را به بیماران ارائه دهند. این درصد اکنون به 95 درصد رسیده است. Metaverse بازدیدهای پزشکی از راه دور را با یک دفتر مجازی تکمیل می کند، جایی که بیماران و پزشکان می توانند در یک کلینیک سه بعدی یا هر مکان دیگری ملاقات کنند.

پیش بینی می شود که تجربه کاربر برای خدمات مشاوره از راه دور را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. با استفاده از VR، متاورس در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند غوطه‌ور شدن در سطح بعدی را با ایجاد حس بسیار بالاتری از «آنجا بودن» نسبت به سایر محیط‌های مجازی مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان یا رسانه‌های اجتماعی فعال کند. از طریق چنین مشاوره‌هایی، بیماران به دلیل موقعیت فیزیکی خود، دیگر محدود به درمان توسط متخصصان خاص نخواهند بود. این به ویژه در مکان هایی مانند چین، که در آن پرسنل پزشکی در منابع ضعیفی هستند، و همچنین برای بیمارانی در مناطق دوردست که در غیر این صورت مجبور بودند مسیر طولانی را برای ملاقات با پزشک طی کنند، ارزشمند است.

درمان حوزه دیگری است که متاورس در مراقبت های بهداشتی می تواند بسیار مؤثر باشد. بیماران می‌توانند با موقعیت‌هایی که باعث اضطراب آنها می‌شود در محیط‌های امن که هر جنبه‌ای از تعامل را می‌توان به دقت تحت نظر و کنترل کرد، تعامل کرد. به عنوان مثال، GameChange، یک سیستم واقعیت مجازی که توسط دکتر دانیل فریمن و همکارانش در دانشگاه آکسفورد توسعه یافته است، از VR برای درمان روان پریشی با استفاده از نوعی فناوری پزشکی به نام درمان دیجیتال یا DTx استفاده می کند.

 

2. بلاک چین

به گفته کارشناسان، بلاک چین بخش مهمی از متاورس در مراقبت‌های بهداشتی است، زیرا امکان کنترل جوامع غیرمتمرکز به صورت دموکراتیک از طریق قراردادهای هوشمند و همچنین ثبت مالکیت دیجیتالی محیط‌ها یا حتی اقلام در دنیای دیجیتال را فراهم می‌کند. مدیریت و امنیت داده های بهداشتی بسیار ارزشمند ما، برجسته ترین مورد استفاده بلاک چین در مراقبت های بهداشتی است.

در حال حاضر، داده ها به طور مکرر بین بسیاری از شرکت ها به شیوه ای ناکارآمد و غیر شفاف از نظر صاحبان داده ها منتقل می شود. از آنجایی که سوابق سلامتی معمولاً در رایانه‌های متمرکز نگهداری می‌شوند، اطلاعات ما در برابر سرقت آسیب‌پذیر است (قیمت یک پرونده سلامت در وب تاریک بین 70 تا 100 دلار گزارش شده است). همچنین به این معنی است که دریافت آن، حتی برای کسانی که نیاز معتبری به آن دارند - مانند متخصصی که با ما درمان می‌کند - می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و طاقت‌فرسا باشد.

 

3. دوقلوهای دیجیتال

دوقلو دیجیتال یک مدل مجازی یا شبیه‌سازی هر شی، فرآیند یا سیستمی است که با استفاده از داده‌های دنیای واقعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همتای واقعی خود ایجاد می‌شود. در متاورس، دوقلوی دیجیتالی بیمار می تواند خود بیمار باشد.

به گفته جک لاتوس، مدیرعامل Latus Health، یک سرویس مراقبت‌های بهداشتی آنلاین متخصص در بهداشت حرفه‌ای، دوقلوهای دیجیتال در نهایت به‌عنوان آزمون‌های آزمایشی برای افراد مورد استفاده قرار خواهند گرفت و همه چیز را از نحوه بهبودی پس از جراحی گرفته تا واکنش ما به موارد خاص پیش‌بینی می‌کنند. داروها زمانی که توانایی ما برای نقشه برداری و درک ژنتیک فردی بهبود یابد، این امر بیشتر توسعه می یابد.

یک نمایش مجازی از یک فرد را در نظر بگیرید که در آن هر داروی شناخته شده برای بیماری آن فرد را می توان آزمایش کرد. این به شما امکان می دهد بهترین درمان را تعیین کنید. حتی می‌تواند شخص مجازی را تحت نظر داشته باشد و در صورت ایجاد یک بیماری پزشکی به عنوان یک عارضه جانبی که اقدامات پیشگیرانه را ممکن می‌کند، به شما اطلاع دهد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری پزشکی، مانند زیمنس Healthineers و GE Healthcare، روی دوقلوهای دیجیتال کار می‌کنند. برای دستیابی به هدف خود، این شرکت ها به دارایی های حیاتی از جمله مقادیر انبوه داده های بیماران نیاز دارند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نگاهی گذرا به آینده metaverse در مراقبت های بهداشتی

تسهیل امور برای بیماران

با همگرایی این فناوری‌های اصلی در متاورس ، پزشکان می‌توانند برنامه‌ها و بسته‌های درمانی یکپارچه‌تری را ارائه دهند، بدون اینکه ماهیت انحرافی بسیاری از سیستم مراقبت‌های بهداشتی کنونی وجود داشته باشد. این راه حل های مبتنی بر فناوری در حال حاضر تجربیات و نتایج بیمار را افزایش می دهند. حتی روش‌های ساده‌ای مانند تزریق‌های داخل وریدی و خون‌گیری می‌توانند از آنها سود ببرند، به عنوان مثال، با استفاده از Accuvein، فناوری که نقشه‌ای از رگ‌های بیمار را روی پوست می‌اندازد.

اخیراً، مدترونیک، غول فناوری پزشکی، پلتفرم جراحی دیجیتال Surgery با هوش مصنوعی را خریداری کرد و Zimmer Biomet نیز سیستم جدید واقعیت ترکیبی OptiVu خود را معرفی کرد که از هولولنز مایکروسافت برای ادغام دنیای واقعی و مجازی استفاده می‌کند. با چنین سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در فناوری پزشکی برای استفاده از متاورس، همراه با تعداد فزاینده استارت‌آپ‌هایی که راه‌حل‌های AR و VR را ایجاد می‌کنند، محیط جراحی به زودی شاهد تحولی اساسی در چند سال آینده خواهد بود.

 

تسهیل همکاری بین متخصصان مراقبت های بهداشتی

توانایی به اشتراک گذاری فوری اطلاعات بین متخصصان مراقبت های بهداشتی، امکان شناسایی سریع تر علل زمینه ای بیماری را فراهم می کند. نظارت بر فعالیت بیمار در متاورس همچنین امکان ردیابی آسان‌تر متغیرهایی مانند انطباق را فراهم می‌کند که به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

به عنوان مثال، Veyond Metaverse همچنین متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان را برای آموزش و برنامه ریزی همزمان و همچنین عملیات پزشکی مشترک گرد هم می آورد. طبق وب‌سایت این شرکت، از فناوری ابری نوآورانه و ارتباطات بلادرنگ استفاده می‌کند تا پزشکان را توانمند کند تا مهارت‌های خود را با بالاترین دقت تمرین کنند تا اطمینان حاصل شود که همه بهترین خدمات مراقبت‌های بهداشتی را در هر زمان و مکان دریافت می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که متاورس در مراقبت های بهداشتی اساساً صنعت را در چند سال آینده تغییر داده و بهبود بخشد. علیرغم خوش بینی ها، هنوز موانع مختلفی در مسیر استانداردسازی متاورس در مراقبت های بهداشتی وجود دارد، از جمله پذیرش فناوری های هوشمند، به ویژه در میان جمعیت سالمند. شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی همچنین باید یک مدل کسب‌وکار جدید ایجاد کنند که با بیمه سلامت، بازپرداخت و نسخه‌ها مرتبط است.

با این حال، این محدودیت ها با تجربه کاربری بی حد و حصر، شکستن محدودیت های جغرافیایی و ایجاد امکانات بی حد و حصر برای بیماران در سراسر جهان همراه خواهد بود.

 

منبع: netscribes

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط