تله ویزیت و مدیریت زخم های مزمن

به زخم هایی که سخت درمان می شوند و یا درمان نمی شوند زخم های مزمن گفته می شود. بر خلاف زخم های حاد، زخم های مزمن محیط خاصی دارند. ایسکمی، هیپوکسی یا عفونت ویژگی های اصلی زخم مزمن است. اگر زخم در طی سه ماه بهبود نیابد، زخم مزمن نامیده می شود. زخم پای دیابتی، زخم بستر، زخم وریدی، زخم های ایسکمیک و زخم های مرتبط با واسکولیت شامل زخم های مزمن هستند. عوامل عمومی که سبب ایجاد زخم های مزمن می شود شامل چاقی، سیگار کشیدن، سوء تغذیه، پیشرفت سن، کمبود ویتامین و مواد معدنی، بدخیمی، شیمی درمانی و پرتودرمانی، استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده از داروهای استروئید و ضد انعقاد است. با این حال، زخم ممکن است بدون این علل نیز مزمن شود. ممکن است به علت نارسایی جریان خون، تحریک بیش از حد پوست، بسته شدن نامناسب زخم جراحی، نارسایی وریدی، وجود جسم خارجی و وجود عفونت بهبود زخم به تاخیر بیفتد.

مدیریت زخم های مزمن به علت صرف هزینه های پزشکی زیاد و مدت زمان طولانی برای بهبودی و درمان به یکی از چالش های پزشکی تبدیل شده است. در حالی که ویزیت آنلاین در مدیریت زخم مزمن نقشی بسیار مهمی دارد و با کاهش هزینه و مدت زمان انتظار برای تشخیص این زخم ها و درمان زودهنگام می تواند در رفع چالش های مربوط به زخم های مزمن موثر باشد. درمان و مدیریت زخم های مزمن برای متخصصان مراقبت از زخم در سراسر جهان از نظر هزینه و مدت زمان زیاد لازم بهبودی به یک چالش تبدیل شده است.اگرچه درمان آنها اغلب دشوار است اما در اغلب موارد مدیریت درست وبه موقع این زخم ها می تواند منجر به بهبودی موفقیت آمیز شود. علاوه بر آن اگر زخم ها پس از 4 هفته مراقبت استاندارد بهبودی کامل پیدا نکنند باید دوباره برای ارزیابی مجدد علت اصلی زخم و آسیب شناسی زمینه ای مورد بررسی قرار بگیرند که در این صورت ممکن است بیمار به داروها و روندهای درمانی پیشرفته تری نیاز پیدا کند.

همه زخم های مزمن باعث درد دائمی نمی شوند. هر چند زخم های بزرگ و عمیق می توانند بسیار دردناک باشند. زخم ها اگر برای مدت طولانی باز بمانند، اغلب دچار خارش، ترشح و یا بوی نامطبوع می شوند. پوست اطراف زخم ممکن است قرمز یا قهوه ای رنگ شود.زمانی که شما حرکت می کنید و یا در صورت عفونی شدن زخم، اغلب درد بیشتری احساس می شود. بسیاری از افراد دارای زخم های مزمن دچار مشکلات خواب می شوند چرا که درد و سوزش در شب بیشتر می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علل و عوامل خطر

زخم ها معمولا نتیجه آسیب هایی مانند بریدگی یا ضربه هستند. افرادی که دچار زخم های مزمن می شوند، اغلب دچار شرایطی هستند که باعث می شود حتی فشار جزئی باعث ایجاد زخم مزمن شود. عوامل اصلی شامل موارد زیر است:

گردش خون ضعیف: افراد دارای گردش خون ضعیف – به عنوان مثال در نتیجه بیماری شریانی محیطی (PAD) – دارای شریان های باریک هستند. شریان ها، عروق خونی هستند که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های بدن منتقل می کنند. اگر خون نتواند به طور صحیح گردش کند، معمولا زخم ها به آرامی بهبود می یابند.

نارسایی وریدی: اختلالاتی که روی رگ هایی پا که مسئول انتقال خون به قلب هستند اثر می گذارند نیز ممکن است احتمال ایجاد زخم های مزمن روی پاها را افزایش دهند. نارسایی وریدی باعث می شود که رگ ها بزرگ شوند، و معمولا به وریدهای واریسی منجر می شوند. خون نمی تواند به سمت بالا حرکت کند و در پاها جمع می شود و گاهی اوقات موجب تورم می شود. فشار حاصل از آن گردش خون و انتقال اکسیژن به بافت های بدن را حتی دشوارتر می کند. در این حالت حتی آسیب های کوچک نیز می توانند باعث زخم های مزمن شوند.

دیابت: با گذشت زمان، سطوح بالای قند در جریان خون می تواند به عروق خونی و عصب های مربوط به پا، آسیب برسانند. به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیابت هستند اغلب در پای خود احساس درد نمی کنند و ممکن است متوجه آسیب های جزئی و یا فشار کفش های بیش از حد تنگ نشوند. گردش خون ضعیف نیز بر تأمین اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به زخم مزمن را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی ضعیف: داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف، به عنوان مثال به علت سرطان، عامل خطر بیشتری برای زخم های مزمن یا زخم های عفونی است. زخم ها اغلب در افراد مسن یا افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند نیز به آرامی بهبود می یابند.

آسیب های ناشی از تصادف و تخریب بافت: آسیب شدید یا سوختگی باعث بروز زخم های بزرگ و عمیقی می شوند که ممکن است بهبودشان بدن را به چالش بکشد.

فشار مکانیکی: افرادی که به مدت طولانی در رختخواب بستری بوده یا مجبور به نشستن روی صندلی چرخدار هستند، ممکن است دچار زخم بستر شوند. برای اینکه زخم ها بتوانند درمان یابند، فشار باید از روی منطقه آسیب دیده برداشته شود.

 

اثرات

زخم های مزمن برای بدن و سیستم ایمنی بدن مشکل ایجاد می کنند. این مشکلات همراه با کمبود خواب ناشی از خارش زخم در شب می توانند موجب خستگی و ضعف افراد شود. درد همچنین تحرک را محدود می کند.

اگر باکتری به زخم وارد شود، زخم می تواند عفونی شود و بافت ممکن است بمیرد. اگر زخم عفونی درمان نشود، ممکن است میکروب ها گسترش یابند و منجر به مسمومیت خون (سپتیسمی) شوند.

اگر شرایط بدتر شود، قسمت آسیب دیده بدن – به عنوان مثال پا – ممکن است قطع شود.

 

تشخیص

زخم های پوستی و زخم هایی با بهبود ضعیف همیشه به زخم های مزمن تبدیل نمی شود. بنابراین متخصص زخم اولا در مورد مدت زمان بروز و عدم بهبود زخم سوال کرده و همچنین عوامل مختلف خطر مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیف یا مشکلات گردش خون، را بررسی می کند.

زخم بر اساس معیارهای زیر محاسبه می شود:

  • اندازه و عمق آن
  • وضعیت لبه های زخم و پوست اطراف آن
  • رنگ آن (سفید، قرمز، زرد یا سیاه)
  • بوی آن
  • آیا مایع از زخم خارج می شود و ظاهر و بافت آن سیال
  • شدت درد و خارش

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پیشگیری از بروز زخم مزمن

در افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون باید تنظیم شود بنابراین زخم می تواند به طور طبیعی بهبود یابد. کفش ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند از ایجاد فشار روی پاها جلوگیری کنند. بررسی منظم پاها نیز سبب می شود که زخم ها زودتر شناسایی شوند و بتوان از پیشرفت زخم جلوگیری کرد.افراد مبتلا به نارسایی وریدی و واریس می توانند از جوراب یا باندهای فشاری برای جلوگیری از زخم استفاده کنند. فشار باند کمک می کند تا رگ ها بتوانند کار خود را که همان گردش خون و انتقال اکسیژن است انجام داده و بهبود زخم های موجود را ساده تر کنند.

آنتی بیوتیک ها گاهی برای درمان زخم های عفونی استفاده می شوند. آنتی بیوتیک ها می توانند با عفونت مبارزه کنند و از مزمن شدن زخم جلوگیری کنند.

 

 

کاربرد ویزیت آنلاین در مدیریت زخم های مزمن

ویزیت آنلاین برای همه مبتلایان به زخم های مزمن قابل دسترس و مناسب است.

استفاده از آن هم برای بیماران با شرایط خاص زیر آسان تر است:

  • معلولین
  • بیماران کم تحرک
  • بیماران کم توان و ناتوان
  • بیماران با دردهای مزمن
  • بیماران مبتلا به شرایط خاص پزشکی

 

ویزیت از راه دور برای مدیریت زخم های مزمن

متخصصان بهداشت و درمان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی می توانند به صورت کاملا غیر حضوری بیماران خودشان را ارزیابی، تشخیص و درمان کنند. ویزیت از راه دور با استفاده از انواع مشاوره های آنلاین متنی و تصویری انجام می شود. اشتراک گذاشتن عکس و تصاویر زخم های مزمن در حین تله ویزیت با پزشکان باعث کاهش زمان انتظار برای مراجعه به پزشک می شود. تله ویزیت با کاهش هزینه های رفت و آمد به مراکز درمانی و کاهش زمان انتظار مدت زمان لازم برای بهبودی زخم ها را کاهش داده و زخم زودتر بهبود می یابدویزیت آنلاین برای زخم های مزمن باعث کاهش تعداد موارد بستری در بیمارستان ها هم می شودارتباط تصویری برای نشان دادن وضعیت زخم های مزمن به خصوص برای مراقبت های اولیه بیماری می تواند در مدیریت بهتر زخم بسیار مفید باشد.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط