همه چیز درمورد ویروس جدید کرونا

ویروس جدید کرونا، در اوایل سال 2020 در سراسر جهان شیوع پیدا کرد. این ویروس به دلیل سرعت شیوع بسیار بالایی که دارد در همه کشور ها خبر ساز شد و همه را درگیر کرد. اخبار زیادی درمورد روش های انتقال و پیشگیری و درمان کرونا منتشر می شود. اما بهتر است ابتدا کوید 19 را به خوبی بشناسیم و بدانیم چیست؛ تا بتوانیم بهتر از خودمان مراقبت کنیم. در این مقاله هر آنچه نیاز است در مورد (Coronavirus 2019) و ( COVID-19) بدانید؛ به شما می گوییم.

ویروس کرونا 2019 (coronavirus 2019)

در اوایل سال 2020، ویروس جدیدی جهان را فراگرفت. ریشه این ویروس در دسامبر 2019 در بازار مواد غذایی در ووهان در کشور چین پیدا شده است. این ویروس با نام رسمی  (SARS-CoV-2)، مسئول میلیون ها عفونت در سطح جهان و صدها هزار مرگ بوده است. کوید 19 ( COVID-19)، به بیماری ناشی از عفونت با ویروس ( SARS-CoV-2) گفته می شود؛ که مخفف بیماری ویروس کرونا 2019 ( coronavirus disease 2019) است.

علت نام گذاری

ویروس کرونا نام خود را از نوع نگاه کردن زیر میکروسکوپ گرفته است. کلمه کرونا (corona) به معنی تاج (crown) است. هنگامی که ویروس زیر میکروسکوپ مورد بررسی دقیق قرار می گیرد؛ برآمدگی های تیز مانند تاجی از پروتئین ها به نام پپلومرها که در اطراف ویروس خارج شده اند مشاهده می شود. این پروتئین ها به ویروس کمک می کنند تا تشخیص دهد می تواند میزبان خود را آلوده کند یا خیر. به دلیل همین شکل ظاهری و تاج هایی که در اطراف ویروس وجود دارد؛ این ویروس با نام کرونا معرفی شد.

انواع دیگر ویروس کرونا

کوید 19، اولین ظهور ویروس کرونا نیست. در سال 2002، بیماری عفونی به نام سندرم حاد تنفسی (SARS) شیوع پیدا کرد که توسط ویروس کرونا ایجاد شده بود. ویروس سارس (SARS)، همانند ویروس 2019 اولین بار در حیوانات یافت و به انسان ها منتقل شد. هردو ویروس پس از انتقال به انسان، به سرعت بین مردم گسترش یافتند.

از ویروس های خانواده کرونا می توان موارد زیر را نام برد:

  • ویروس ( SARS-COV ) که باعث بیماری سارس شد
  •  ویروس ( MERS-COV) که باعث بروز یک سندرم تنفسی در سال 2014 شد
  • ویروس ( SARS-COV-2) که منجر به کوید 19 شد

این ویروس ها، همه از خانواده ویروس کرونا هستند و ساختار مشابهی دارند. شدت انتقال، میزان مرگ و میر و علائم در این بیماری ها متفاوت است.

علائم کوید 19

پزشکان هر روز چیزهای جدیدی در مورد این ویروس می آموزند. تاکنون، ما می دانیم که COVID-19 ممکن است در ابتدا در برخی از افراد علائمی ایجاد نکند. ویروس می تواند 2 روز یا حداکثر 2 هفته قبل از اینکه علائمی مشاهده کنید؛ در بدن شما باشد. برخی از علائم رایج که به طور خاص با COVID-19 مرتبط هستند شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • سرفه ای که با گذشت زمان شدیدتر می شود
  • تب کم درجه حرارت که به تدریج افزایش می یابد
  • خستگی و بدن درد
  • از دست داد حس بویایی و چشایی

این علائم ممکن است در بعضی از افراد شدیدتر شود. اگر شما یا شخصی که از او مراقبت می کنید علائم زیر را دارید با خدمات فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

  • مشکل تنفس
  • لب ها یا صورت آبی
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • گیجی
  • خواب آلودگی بیش از حد

عوامل ایجاد و انتقال ویروس کرونا

ویروس های کرونا ویروس مشترک بین انسان و دام هستند. این بدان معنی است که آن ها ابتدا در حیوانات ایجاد و سپس به انسان منتقل می شوند. برای انتقال ویروس از حیوانات به انسان، فرد باید از نزدیک با حیوانی که ناقل عفونت است تماس پیدا کنند. پس از اینکه که ویروس در افراد ایجاد می شود؛  از راه های مختلف بین انسان ها گسترش می یابد. ویروس های کرونا می توانند از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. همچنین، اگر پس از لمس یک سطح یا جسمی که ویروس دارد؛ دهان، بینی یا چشم خود را لمس کنید به (SARS-CoV-2) مبتلا می شوید.

خانواده ویروس های کرونا سال ها است که انسان را درگیر بیماری های عفونی و تنفسی کرده است. ویروس کرونا جدید به نام کوید 19 یکی از همین ویروس ها است. آنچه ویروس کرونا جدید را خبرساز می کند این است که هنوز درمان یا روشی برای کمک به جلوگیری از انتقال سریع آن ایجاد نشده است. بنابراین باید دستورلعمل های بهداشتی را رعایت کنید و از اخبار و اطلاعات این ویروس آشنا باشیم تا بتوانیم سبک زندگی خود را مطابق با شرایط تغییر دهیم. شما می توانید جدید ترین اخبار در مورد کرونا را در سایت تله ویزیت بخوانید. تله ویزیت در کنار شما است تا بدون نیاز به حضور درمطب پزشک، با پزشکتان ارتباط بگیرید و ویزیت شوید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط