روند جدید فناوری در بهداشت و درمان و پزشکی از راه دور

شکی نیست که آخرین روندهای مراقبت‌های بهداشتی، ما را قادر به داشتن زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و بهتر می‌سازد.بیمارستان‌های هوشمند و جراحی‌های روباتیک تحولاتی در این زمینه هستند که در سال‌های آینده به یک امر بدیهی تبدیل می‌شوند و روند درمانی و پزشکی از راه دور را تکمیل و قدرتمند میکنند. اینگونه تمام شاخه های درمانی تله مدیسین پوشش داده میشود و تمام نگرانی های مربوط به بخش های مختلف پزشکی از راه دور رفته رفته از بین میرود.

این روزها، روندهای مراقبت‌های بهداشتی مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی‌های مورد استفاده طیف گسترده‌ای شامل راهکارهای IoT تا امنیت مبتنی بر رایانش ابری، واقعیت مجازی و کلان داده‌ها را در بر می‌گیرند که در نهایت منجر به بهبود در مراقبت از بیمار حتی از راه دور، خواهند شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

1-    مزایای واقعی VR در بهداشت و درمان

ابزار VR ، امکانات زیادی را در اختیار ارائه دهندگان خدمات بهداشتی قرار می‌دهد. این ابزار می‌توانند در زمینه‌ی مدیریت اضطراب پس از آسیب دیدگی که ممکن است در PTSD و سایر مشکلات بهداشتی رخ دهد و همچنین برای کنترل درد در شرایط خاص پزشکی بسیار مفید باشند. 

گزارشات اخیر توسط متخصصان MIT نشان دهنده‌ی کارایی VR و توانایی آن در کاهش درد بیماران است. در واقع می‌توان گفت تکنولوژی واقعیت مجازی تقریباً به اندازه‌ی مصرف داروهای مسکن مؤثر بوده و می‌تواند در آینده‌ی نزدیک بخشی حیاتی در آموزش پزشکان و مراقبان بهداشتی باشد. 

 

2-    IoT در بهداشت و درمان

صنعت مراقبت‌های بهداشتی جز اولین صنایعی بود که از مزایای اینترنت اشیا بهره‌وری نمود. 

اینترنت اشیا در بیش از 45 حوزه فعالیت دارد که بخش عمده‌ای از آن فراتر از کاربرد این تکنولوژی در خرده‌فروشی‌ها و صنایع تولیدی است. استفاده از ابزارهای IoT برای مدیریت مشکلات بهداشتی مختلف در یک زمان امکان پذیر است. از مزایای عمده‌ی این تکنولوژی در بهداشت و درمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • بهبود ارتباط بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی؛
  • پاسخ فوری پزشک در صورت وجود شرایط اضطراری؛
  • تعامل بهتر و رضایت بیمار؛
  • کاهش طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان
  • تخت هوشمند و ابزارهای دیگر برای بهبود وضعیت بیمار.

همانطور که اینترنت اشیا در اتومبیل‌های خودران، سفارشات اتوماتیک و سیستم‌های پرداخت در حال رشد است ، بدون شک برای ارائه‌ی خدمات بهداشتی نیز چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

3-    راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری (Cloud-Based Solutions) و توان بالقوه‌ی آن‌ها

با وجودی که هنوز در مورد امنیت دیجیتال در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، نگرانی‌های وجود دارد، بسیاری از سازمان‌ها در نهایت شروع به استفاده از راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری کرده‌اند.
البته لازم به ذکر است راهکارهای فناوری اطلاعات همیشه ارزان‌ترین راه‌حل ارائه شده نیستند، چرا که قیمت گذاری در این زمینه می‌تواند بسیار بالا باشد. در حقیقت، تنها برخی از غول‌های صنعت می‌توانند این راهکارها را ادغام کنند. از سوی دیگر، هنوز هم نیاز به تولید، ذخیره، انتقال و به‌روزرسانی اطلاعات در مورد بیماران وجود دارد.

این جایی است که پلتفرم عمومی و خصوصی مبتنی بر ابر با یکدیگر ادغام شده و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند. یک پلت فرم به اشتراک گذاری ساده اما مؤثر می‌تواند باعث بهبود ارتباط بیمار شود و درعین‌حال دسترسی پزشکان به اطلاعات پزشکی لازم را میسر سازد.

 

4-    امنیت دیجیتال و Ransomware

Ransomware اصطلاحی است که این روزها بیشتر برای امنیت دیجیتال در سیستم پرداخت دیجیتالی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. استفاده‌ی روزافزون از این سیستم نشان دهنده‌ی ضرورت وجود امنیت دیجیتال در پرداخت‌های مالی است. در واقع استفاده‌ی بیشتر از سرویس‌های آنلاین خطر حملات هکرها را افزایش می‌دهد و صنعت مراقبت‌های بهداشتی از این امر مستثنی نیست.
به عنوان مثال یک مرکز بهداشتی در لس‌آنجلس مجبور به پرداخت مبلغ 17000 دلار در بیت کوین به هکرها شد تا سیستم IT این مرکز دوباره فعال شود.
علی‌رغم این مورد، متخصصین و توسعه دهندگان فناوری اطلاعات مخالف پرداخت پول مراکز بهداشتی به هکرها هستند و بیش از نیمی از بیمارستان‌ها مطمئن نیستند که در صورت قرار گرفتن در همچین موقعیتی موافق به پرداخت هزینه خواهند بود یا خیر.

 

5-    کلان داده‌ها

به‌رغم تعداد محدودی، اکثر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هنوز هم می‌توانند از ابزارهای پیشرفته تکنولوژیک که به آن‌ها امکان می‌دهد سطح سلامت افراد را افزایش دهند، بهره‌مند شوند. این ابزارهای پیشرفته می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • الگوریتم‌های مدیریتی و تشخیصی که به سازمان‌ها در تشخیص و شناسایی بیماری، نوع آن و سایر پارامترهای حیاتی کمک می‌کند.
  • پیاده‌سازی نرم‌افزار GIS که بر اساس مکان جغرافیایی می‌تواند ریسک‌های احتمالی را مشخص کند.
  • گزارشات جامع از سوابق پزشکی بیمار برای حمایت از همکاری و ارتباط بین پزشکان و سایر کارکنان مسئول مراقبت از بیمار.

 

6-    مراقبت بلندمدت (LTC)

این روزها ارائه دهندگان مراقبت‌های بلندمدت از تله مدیسین استفاده می‌کنند که توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. این روش یک ابزار مناسب برای بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی برای سازمان‌های تازه تأسیس یا مبتدیان به شمار می‌آید.
اگرچه ارائه‌ی خدمات مراقبت بلندمدت می‌تواند یک چالش جدی برای ارائه دهندگان به خصوص با توجه به مناطقی که خارج از دسترس قرار دارند، باشد. بااین‌حال تله مدیسین می‌تواند راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به موقع به خدمات مربوط به امراض پوستی، جراحی و حتی روانپزشکی دسترسی کامل داشت.

 

7-    امنیت در ارسال پیام

همانطور که قبلاً گفته ذکر شد، پیام‌های متنی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی ایفا می‌کنند. تقریباً 60٪ از همه کارکنان پزشکی از پیام‌های متنی برای اطلاع‌رسانی به بیماران استفاده می‌کنند.
یک‌سوم اطلاعات مربوط به درمان بیماران در فرم پیام‌های متنی ارسال و دریافت می‌شود. یکی از مزایای پیام‌های متنی این است که به سالانه 1 میلیون دلار صرفه‌جویی در سازمان‌های بهداشتی می‌گردد.

ما برخی از آخرین روند فناوری در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را مرور کرده‌ایم. تمام موارد فوق مطمئناً به توانمندسازی بیمار منجر می‌شود. با توجه به موارد ذکرشده، دوره‌ی هزینه‌های بالا و صف‌های طولانی در بیمارستان‌ها در سال‌های آینده از بین خواهد رفت. بیماران در حال حاضر می‌توانند از دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به مراقبت‌های پزشکی باکیفیت بالا بهره‌مند شوند که این امر باعث افزایش میزان رضایتمندی و مشارکت آن‌ها در مراقبت‌های بهداشتی می‌گردد.

 

منبع: nobka

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط