تعاریف مدیریت اطلاعات بهداشت

مدیریت اطلاعات بهداشتی عبارت از توسعه ، اجراء نگهداری، و مدیریت سیستم ها به منظور تولید، ذخیره، بازیابی و انتشار اطلاعات بهداشتی بینمار بصورت موثر و کارا می باشد.

مدیریت اطلاعات بهداشت همچنین تحت عنوان اداره مدارک پزشکی نیز شناخته شده،‌ روش ها و امور مدیریت اطلاعات بهداشتی در تمامی محیط های مراقبت بهداشتی مشابه می باشد. اگرچه یکی از این روشها در مطب پزشک ممکن است دارای پیچیدگی و ابهام کمتری نسبت به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی بزرگ می باشد ،‌با وجود این اهداف مشابه و یکسان است:

مدیریت موثر و پویای اطلاعات بهداشتی ارائه شده به بیمار:اطلاعات اساس تصمیم گیری و برنامه ریزی می باشد و منبع اولیه اطلاعات مراقبت بهداشتی ،‌مدرک بهداشتی بیمار می باشد

سیستم اطلاعات بهداشتی HIS(Health Information Management):مجموعه اجزای به هم پیوسته ای که برای جمع آوری و تحلیل داده ها و تدوین اطلاعات( اطلاعات مدیریت، آمارها و سوابق بهداشتی) به منظور مدیریت یک سیستم یا برنامه بهداشتی و پایش فعالیت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم اطلاعات مدیریت بهداشت(Health Management Information System) یک سیستم فرعی از سیستم اطلاعات بهداشتی است که به مدیریت سیستم اختصاص داده می شود. سیستم های مراقبت اپیدمیولوژی و ثبت وقایع حیاتی نمونه های دیگری از این سیستم های فرعی می باشند. در بسیاری از موارد بری اشاره به سیستم اطلاعات بهداشتی از عبارت سیستم اطلاعات مدیریت بهداشت استفاده می شود تا بر استفاده از این اطلاعات برای مدیریت سیستم بهداشتی تاکید گردد.

اطلاعات نیروی حیاتی ارائه مراقبت بهداشتی است . مدارک پزشکی،‌ به شکل دستی یا خودکار ،‌اطلاعات پزشکی را،‌یعنی تمام جنبه های مراقبت از بیمار را در خود دارد. پزشکان ،‌پرستاران،‌ و سایر مراقبین بهداشتی برای درمان یک بیمار به اطلاعات پزشکی نیاز دارند. مدرک پزشکی ،‌ همچنین برای حمایت از علائق بیمار،‌ مراقبت بهداشتی، مرکز مراقبت بهداشتی ارائه خدمت می کند

مدارک پزشکی یا”سیستم اطلاعات بهداشتی درمانی:مدارک پزشکی که امروزه از آن به ”سیستم اطلاعات بهداشتی درمانی“ یا HIS یاد میشود، عبارت است از کلیه اطلاعات بهداشتی درمانی مربوط به یک فرد که شامل اطلاعات جامعه شناسی، بیماری شناسی، اطلاعاتی از قبیل نوع بیماری، مدت درمان، معالجات انجام شده، نوع عمل جراحی، وضعیت بیمار هنگام ترخیص-اطلاعات بهداشتی و … می باشدو در قالب پرونده پزشکی بیمار و اکثرا توسط رایانه ذخیره می گرددتا در موارد نیاز اعم از درمان بیمار،تحقیق و پژوهش ،آموزش پزشکی و بهداشت،ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی،موارد حقوقی و… قابل دسترس باشد.چشم اندازهای شغلی این حرفه در دنیا رو به گسترش است و عناوین شغلی مانند مدیر مسئول،کدگذار،معاون مدیرو سرپرست را به خود اختصاص داده است،علاوه بر اینها با توجه به مراکز جدید مراقبت بهداشتی در حال تغییر عناوینی جدید نظیر تکنسین اطلاعات بهداشت را به خود اختصاص داده است.

 

نقش تکنسین اطلاعات بهداشت:

تکنسین اطلاعات بهداشت،کارهای فنی متنوعی از اطلاعات بهداشتی را انجام میدهد که عبارتند از :

ـ کدگذاری و طبقه بندی اطلاعات جهت باز پرداخت

ـ سازماندهی ،تجزیه تحلیل و ارزیابی اطلاعات مورد نیاز برای حمایت از تصمیم گیریها

ـ برقراری امنیت اطلاعات جهت استفاده در جامعه مراقبت بهداشتی

ـ رعایت استانداردها و مقررات مربوط به اطلاعات بهداشتی

ـ تدارک اطلاعات بهداشتی برای معتبر ساختن بررسی ها

ـ تجزیه تحلیل اطلاعات بالینی برای پژوهش و خط مشی عمومی

 

سیستم اطلاعات بهداشتی

سیستم اطلاعات بهداشتی (HISHealth Information System)مجموعه اجزای به هم پیوسته ای که برای جمع آوری و تحلیل داده هاو تدوین اطلاعات (اطلاعات مدیریت ، آمارها و سوابق بهداشتی)به منظور مدیریت یک سیستم یا برنامه بهداشتی و پایش فعالیتهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم مدیریت اطلاعات بهداشت :یک سیستم فرعی از سیستم اطلاعات بهداشتی است که به مدیریت سیستم اختصاص داده میشود. در بسیاری از موارد برای اشاره به سیستم اطلاعات بهداشتی از عبارت سیستم اطلاعات مدیریت بهداشت استفاده می شود تا بر استفاده از این اطلاعات برای مدیریت سیستم بهداشتی تاکید گردد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مدیریت اسناد واصول مستندسازی پرونده های پزشکی

مدیریت اسناد عبارت است از:

نظارت مداوم بر مدارک

حصول اطمینان از این که فقط اسناد مورد احتیاج ایجاد شود

اسناد مذکور به خوبی محافظت گردد

به نحو صحیح و موثری مورد استفاده قرار گیرد

آنچه فاقد ارزش است ،‌محو گردد

اسناد با ارزش بر طبق قانون در آرشیو ملی حفظ و نگهداری گردد.

 

اصول مستند سازی و تشخیص نویسی

بیتر (1991) اظهار می دارد: یک پرونده پزشکی دقیق ، روشن و بخوبی سازمان یافته تفکر کلینیکی معتبر و منطقی را تسهیل نموده ، انعکاس می دهد. چنین مدرکی منجر به برقراری ارتباطی خوب میان بسیاری از متخصصین که در مراقبت از بیمار دخالت دارند ، می گردد و به هماهنگ کردن فعالیتهای آنها کمک می نماید. همچنین این مدرک مسائل و مراقبت بهداشتی را از لحاظ مقاصد قانون پزشکی مستند می کند.

مستند سازی چیست و چرا اهمیت دارد؟ بنابر توافق نامه چند انجمن امریکایی در سال 1992 ، پاسخ سوال اخیر این است که : مستند سازی ثبت حقایق و مشاهدات مقتضی در باره سابقه بهداشتی (پزشکی) بیمار اعم از بیماریها فعلی و گذشته ، آزمایشات ، درمان و نتایج درمان می باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فن آوری اطلاعات بهداشت

اطلاعات بیمار برای مراقبت از بیمار ،برنامه ریزی بهداشتی، تضمین کیفی، پژوهش پزشکی، آموزش حرفه ای و باز پرداخت مالی بکار میرود.مدارک پزشکی یا اطلاعات بهداشتی درمانی(HIS) قلب نظام بهداشتی درمانی هر کشور می باشد . در دنیای امروزی که قرن اطلاعات نام دارد، کاربرد سریع و صحیح اطلاعات آن دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و هر موسسه ایکه فاقد سیستم صحیح تولید ، توزیع، ارسال نگهداری و بازیابی اطلاعات باشد، کارآیی مطلوب را نداشته و پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان نخواهد بود. نظام ملی یا NHS که پایه و اساس سیستم بهداشتی درمانی هر کشور می باشد، شدیدا متاثر از سیستم اطلاعات بهداشتی درمانی بوده به نحوی که بدون وجود این سیستم ، نظام طب ملی فاقد کارآیی لازم خواهد بود.

مدیریت سیستم بهداشتی: مدیریت مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته ،هم درون بخشی و هم برون بخشی و نیز خود جامعه که مجموعا بر سلامت افراد جامعه تاثیر میگذارند.یک سیستم اطلاعات بهداشتی اطلاعات لازم برای مدیریت برنامه ها و خدمات بهداشتی را فراهم میکند.سیستم اطلاعات بهداشتی از مکانیسمها و روشهایی برای جمع آوری و تحلیل داده هاو ارائه اطلاعات مورد نیاز به بخشهای ذیل تشکیل شده است:

ـ همه سطوح برنامه ریزان و مدیران بهداشتی که برای تهیه طرحها ،بودجه بندی ، پایش ،ارزیابی و هماهنگی برنامه ها و خدمات بهداشتی به این اطلاعات نیاز دارند.

ـ پرسنل مراقبتهای بهداشتی ،کارکنان بخش پژوهشی بهداشت و آموزِش دهندگان برای تقویت و بهبود فعالیتهای خود

ـ برنامه ریزان اجتماعی ـاقتصادی و سایر بخشهای دولت برای تلفیق و تبادل اطلاعات بین بخشهای مختلف

ـ مراقبت اپیدمیولوژیکی (مانند اخطارهای مربوط به بیماریها و افزایش شیوع ناگهانی آنها)

ـ ثبت و گزارش دهی خدمات (از کارکنان بهداشتی و تسهیلات ارائه دهنده خدمات)

ـ پایش وارزشیابی برنامه ها

– سیستمهای اداری و سیستمهای مدیریت منابع(مانند بودجه،پرسنل،تجهیزات وغیره)

اطلاعات در سیستم بهداشتی حیاتی بوده ومدارک پزشکی،به شکل دستی یا ماشینی دربرگیرنده اطلاعات پزشکی است.پزشکان،پرستاران وسایر دست اندر کاران مراقبتهای بهداشتی برای درمان بیماربه اطلاعات پزشکی احتیاج دارند.

مدیریت اطلاعات بهداشتی توسط دو گروه اعمال میگردد:مدیران مدارک پزشکی و تکنسینهای مدارک پزشکی،که با استفاده از حوزه وسیعی از دانش،باید از گسترش سیستم مراقبت بهداشتی وگردش اطلاعات پزشکی درآن آگاه باشند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط