رایج ترین موارد استفاده مبتنی بر بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

بلاکچین فضایی اشتراکی را ایجاد می نماید که به واسطه آن تسلط فرد بر فرد در معنای مثبت آن ایجاد می شود. این تسلط به معنای غلبه افراد بر هم نیست بلکه نوعی اشتراک عرضی است. در اشتراک عرضی همه در یک سطح هستند و برای پیشرفت ساختار و سیستم خود با هم همکاری نموده و اطلاعات را به اشتراک می گذارند.

اما در اشتراک طولی، همه چیز به صورت اشتراکی از پایین به بالا و در اختیار مدیر و یا مسئول قرار می گیرد. نمونه ای از شبکه اشتراک طولی مانند انواع شبکه های اجتماعی است که با بلاکچین تفاوت دارند.

 

زمانی که از بلاکچین سخن به میان آوردیم، از دنیای بزرگی صحبت کرده ایم. گستردگی این فضا به اندازه ای است که تا چندی بعد به وسعتی بیش از یک جهان تبدیل خواهد شد. زنجیره ای که شاید بیش از اتصال میلیاردها آدم زمینی وسعت داشته باشد. ارتباط به نحوی در این زنجیره مستحکم خواهد شد که شاید بتوان گفت هر چیز ناممکن به ممکن تبدیل می شود.

در حال حاضر استفاده از این زنجیره به این شدت و قوت نبوده و بیشتر در برخی مسایل اقتصادی، اجتماعی و آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. هر چند که عرصه های دیگر نیز در تلاقی با این زنجیره هستند. یکی از عرصه هایی که از این دانش جدید استفاده می کند و به یقین این استفاده عمق بیشتری نیز خواهد گرفت، علوم پزشکی هستند.

برای این مورد باید گفت که با فرض دیجیتالی بودن پرونده های پزشکی و به ازای هر رکورد ایجاد شده در این پرونده، بلوک تشکیل شود. در نتیجه تمام سوابق پزشکی با ورود یک رکورد حاوی اطلاعات ارزنده ای می شود که امکان تغییر آن وجود ندارد. زیرا اطلاعات پزشکی فرد بر اساس داده ها و آزمایشاتی است که وی انجام داده است. نتایج آزمایش نکاتی در خصوص فرد ارائه می دهند. پس این نتایج قابل تغییر نیست.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حتی پزشک نیز ناظر بر اطلاعات است و می تواند مشاهده کننده باشد. اما امکان تغییر برای او هم وجود ندارد. اما نکته مهم آن است هم پزشک و هم بیمار با دسترسی ای که به اطلاعات پیدا نموده اند، یک کلید امن خواهند داشت که به واسطه آن دسترسی و ایجاد اطلاعات جدید را ممکن می سازد.

امکان دارد در دوره جدید، فرد بیمار تحت نظر با آزمایشات تازه، اطلاعات قبلی را به روز نماید لذا بر اساس اطلاعاتی که خود او در دست دارد و اطلاعات پزشک که در بایگانی اطلاعات وی فایل بندی شده است، امکان به روز رسانی محقق میشود. یعنی به واسطه اطلاعاتی که هر دو طرف داشتند، امکان تغییر و یا نابودی اطلاعات وجود نداشته و تغییر زمانی رخ می دهد که به روز رسانی نیز توسط طرفین تایید شود و در اختیار آن در طرف باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

رایج ترین موارد استفاده مبتنی بر بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

در بخش مراقبت‌های بهداشتی، فناوری بلاکچین به تازگی شروع به الهام بخشیدن به برنامه‌های کاربردی نسبتا آسان و سوداگرانه‌تر کرده است. موسسات پزشکی جهانی، دولت‌ها و جامعه ارائه دهندگان خدمات به همان اندازه از امکانات جدیدی که بلاکچین به ارمغان می‌آورد، هیجان زده هستند.
با این حال، صنعت باید بر ایجاد یک کنسرسیوم Blockchain برای تقویت شراکت در اکوسیستم و ایجاد استانداردها یا چارچوب‌هایی برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ در موارد استفاده پزشکی آینده تمرکز کند.
"
هایپر لجر فاند" یک پروژه همکاری منبع باز جهانی است که برای ترویج توسعه بین صنعتی فناوری ساخت بلاکچین طراحی شده است. این نمونه خوبی از مدل‌های بسیاری از کنسرسیوم بلوک‌های کوچک است که در مراقبت‌های بهداشتی توسعه یافته اند.
علیرغم حال و هوای فعلی، ما هنوز باید چرخه تبلیغات فناوری Blockchain و کاربردهای واقعی مراقبت‌های بهداشتی را درک و رمزگشایی کنیم. با انجام این کار، ما معتقدیم که از میان صدها مورد استفاده، پنج مورد استفاده پزشکی مبتنی بر الگو که در زیر فهرست شده‌اند، فرصت‌های بیشتری را نشان می‌دهند.

 

- به اشتراک گذاری داده‌های سلامت بالینی و قابلیت همکاری با بلاکچین

وقتی در مورد بلاکچین و مراقبت‌های بهداشتی صحبت می‌کنیم، تبادل داده معمولا اولین موضوعی است که مطرح می‌شود. یک سیستم فناوری اطلاعات سلامت که توسط یک Blockchain قدرت می‌گیرد، می‌تواند راه‌حل‌های فنی را برای بسیاری از چالش‌ها، از جمله امنیت داده‌ها، ارائه دهد.
در ساده ترین شکل، یک Blockchain می‌تواند یک سیستم تبادل داده محافظت شده و غیر قابل برگشت را فعال کند. این امکان دسترسی بی‌وقفه به داده‌های تاریخی و بی‌درنگ بیمار را فراهم می‌کند و در عین حال بار و هزینه هماهنگی داده‌ها را از بین می‌برد. همکاری اخیر بین یک شرکت امنیت داده محور و بنیاد سلامت الکترونیک کشور استونی، از زیرساخت امضای بدون کلید برای محافظت از سوابق سلامت شهروندان استونی استفاده می‌کند.
به دلیل پیچیدگی ساختار مالکیت و مدیریت داده بین نهادهای دولتی و خصوصی، تکرار مدل پرونده سلامت محافظت شده توسط Blockchain در استونی در مقیاس جهانی دشوار است.

 

- شناسایی ادعاها و مدیریت صورت‌حساب

با بلاکچین هماهنگی‌ها بهتر صورت می‌گیرد. تخمین زده می‌شود که 5 تا 10 درصد از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به دلیل پرداخت بیش از حد صورت‌حساب تقلبی است. به عنوان مثال، تنها در آمریکا، تقلب در بیمه پزشکی در سال 2016 حدود 30 میلیون دلار خسارت به بار آورد.

 

- زنجیره تامین دارویی با بلاکچین

با بلاکچین، تقلب امکان پذیر نیست. بر اساس برآوردهای صنعت، تخمین زده می‌شود که شرکت‌های دارویی سالانه 200 میلیارد دلار به خاطر داروی تقلبی جهانی ضرر می‌کنند. حدود 30 درصد از داروهایی که در کشورهای در حال توسعه فروخته می‌شود، تقلبی محسوب می‌شوند. سیستم مبتنی بر بلاکچین می‌تواند سوابق زنجیره تولید را تضمین کند و هر مرحله از زنجیره تامین را در سطح دارو/محصول واحد ردیابی کند.

 

- تحقیقات بهداشتی جمعیت مبتنی بر بلاکچین

بلاکچین، نتیجه تحقیقات را به درستی ارائه می‌دهد. تخمین زده می‌شود که 50 درصد از کارآزمایی‌های بالینی گزارش نمی‌شوند و محققان اغلب نتایج خود را به اشتراک نمی‌گذارند. این امر مسائل ایمنی حیاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند و شکاف دانشی را برای ذینفعان مراقبت‌های بهداشتی و تصمیم گیرندگان سلامت ایجاد می‌کند.

 

- امنیت سایبری و مراقبت‌های بهداشتی اینترنت اشیاء با بلاکچین

راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین این پتانسیل را دارند که شکاف در قابلیت همکاری داده‌های دستگاه را پر کنند. و در عین حال، امنیت، حریم خصوصی و قابلیت اطمینان را در مورد موارد استفاده اینترنت اشیاء تضمین کنند.
در سال 2016، 450 مورد نقض داده‌های سلامت رخ داده است که بیش از 27 میلیون بیمار را تحت تاثیر قرار داد. حدود 43 درصد از این آسیب‌پذیری‌ها توسط خودی‌ها ایجاد شده‌اند. در حالی که 27 درصد توسط هکرها و باج‌افزارها ایجاد شده‌اند. تا سال 2023، 5 میلیارد دستگاه مراقبت بهداشتی متصل به اینترنت اشیا در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط