تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی، پذیرش فناوری و کاربردهای آن

  نوآوری های تکنولوژیکی به جنبه ای جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، مانند فناوری های پوشیدنی و اطلاعاتی، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا که به دگرگونی کسب و کار و عملیات مراقبت های بهداشتی کمک کرده اند. بیماران اکنون گستره وسیع تری دارند و انتخاب های مراقبت بهداشتی آگاهانه تری خواهند داشت و عصر جدیدی از مراقبت های بهداشتی را با فرهنگ بیمار محور تجربه خواهند کرد. تحول دیجیتال مراقبت های بهداشتی شخصی و سازمانی را تعیین می کند. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل تغییرات رخ داده در حوزه مراقبت های بهداشتی ناشی از تحول دیجیتال است.  

پنج موضوع: فناوری اطلاعات در سلامت، تأثیر آموزشی سلامت الکترونیک، پذیرش سلامت الکترونیک، پزشکی از راه دور و مسائل امنیتی به پایان رسیدیم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کلمات کلیدی: تحول دیجیتال، کتاب سنجی، دیجیتالی شدن، سلامت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، پزشکی از راه دور، مراقبت های بهداشتی شخصی، هوش مصنوعی، پذیرش فناوری، امنیت

معرفی

تحول دیجیتال به تغییرات فناوری دیجیتالی اشاره دارد که به نفع جامعه و صنعت مراقبت های بهداشتی است. سیستم های مراقبت های بهداشتی باید از فناوری دیجیتال برای راه حل های نوآورانه برای بهبود ارائه مراقبت های بهداشتی و دستیابی به بهبود مشکلات پزشکی استفاده کنند. تحول دیجیتالی مراقبت های بهداشتی شامل تغییرات مربوط به اینترنت، فناوری های دیجیتال، و ارتباط آنها با روش های درمانی جدید و بهترین شیوه ها برای رویه های مدیریت سلامت بهتر است. کنترل کیفی داده های انبوه جمع آوری شده می تواند به بهبود رفاه بیماران و کاهش هزینه خدمات کمک کند. فن‌آوری‌های دیجیتال همچنین بر آموزش پزشکی تأثیر خواهند گذاشت و کارشناسان روش‌های جدیدی را برای آموزش افراد فریب خواهند داد. اکنون در این راه، تمرین‌کنندگان با فرصت‌های جدیدی روبرو خواهند شد.

تحول دیجیتال یک فرآیند مداوم است که می تواند فرصت هایی را در بخش سلامت ایجاد کند، به شرط اینکه زیرساخت ها و آموزش های لازم در دسترس باشد، تحول دیجیتال به عنوان استفاده از فناوری های دیجیتال برای تحول تعریف می شود.

مشاغل و خدمات برخی از فناوری‌هایی که به تحول دیجیتال کمک می‌کنند، پلتفرم دیجیتال اینترنت اشیا، محاسبات ابری و هوش مصنوعی هستند. در عین حال، بخش‌هایی از جامعه که تقریباً تحت تأثیر قرار می‌گیرند، مخابرات، خدمات مالی و مراقبت‌های بهداشتی هستند. سلامت دیجیتال می تواند در نوآوری در سلامت نقش داشته باشد، زیرا مشارکت بیماران را در فرآیند ارائه مراقبت های بهداشتی تسهیل می کند. بیمار زمانی می تواند بر وضعیت بد سلامتی خود غلبه کند که دیگر در وضعیت رفاهی نباشد. در این حالت به بیمار اجازه داده می شود تا در تصمیم گیری در مورد مراقبت های بهداشتی خود شرکت کند. جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت بیمار یا استفاده از برنامه های کاربردی سلامت دیجیتال (مثلاً از طریق تلفن همراه) برای تصمیم گیری صحیح بیمار در مورد سلامتی خود ضروری است.   انتظار می‌رود در سال‌های آتی، تغییرات سلامت عمدتاً بر روی بیمار متمرکز شود، زیرا بیمار نقش «مصرف‌کننده خدمات سلامت» را بر عهده خواهد گرفت زیرا بیمار به دنبال کنترل مدیریت سلامت خود است. صنعت مراقبت‌های بهداشتی بر اساس نیازها و انتظارات این «مصرف‌کننده خدمات سلامت» جدید شکل می‌گیرد که نیازمند تجارب ارتقا یافته با ویژگی‌های اصلی شخصی‌سازی، راحتی، سرعت و فوریت در ارائه خدمات است. فناوری‌های دیجیتال جدید، مراقبت‌های بهداشتی را به سمت دیجیتالی شدن سوق داده و مزایای قابل توجهی را برای بیماران و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی به ارمغان می‌آورند. برخی از مزایای ذکر شده افزایش بهره وری کارکنان، بهبود کارایی و اثربخشی عملکرد واحدهای بهداشتی و کاهش هزینه های عملیاتی آنها است.

از سوی دیگر، از نظر زیرساخت های بهداشتی، یک نمونه بارز ایالات متحده است که 75 درصد بیمارستان ها از سیستم های پرونده الکترونیک سلامت استفاده می کنند.. با این حال، پزشکان اغلب عوارض جانبی را با استفاده از فناوری های دیجیتال گزارش می کنند که می تواند به سوء استفاده از آنها نسبت داده شود. علاوه بر این، برخی از متخصصان بهداشت با استفاده از این سیستم ها مخالف هستند و راه حل هایی را توسعه می دهند که مراقبت از بیمار را به خطر می اندازد. در برخی از کشورها، مانند ایالات متحده، دولت مشوق هایی را برای "استفاده موثر" از فناوری های سلامت الکترونیک ارائه می دهد، اما نتایج آنها نامشخص است.

  به طور خاص بر روی بیمارستان های ایالات متحده تمرکز کنید و مشاهده کنید که کشورهای باقی مانده نسبتاً در مراحل اولیه تحول هستند. برای مثال، بریتانیا اخیراً ابتکارات بهداشت الکترونیک مشکل‌دار را دنبال کرده است و بیمارستان‌های استرالیا اخیراً در سرمایه‌گذاری در دیجیتالی کردن خدمات بیمارستانی خود شرکت کرده‌اند. در سطح اتحادیه اروپا، سلامت دیجیتال یک اولویت استراتژیک کلیدی است.

امروزه تحول دیجیتال در سلامت به سرعت در حال گسترش و تثبیت است. هدف این مقاله ارائه ارزیابی ادبیات فعلی در مورد تحول سلامت دیجیتال و همچنین شناسایی آسیب‌پذیری‌های بالقوه است که اجرای آن را غیرممکن می‌کند. هدف نهایی این است که ببینیم چگونه فناوری های دیجیتال مشارکت بیماران را در سلامت و سلامت آنها تسهیل می کند.  

به دلیل توسعه سریع سلامت الکترونیک و دیجیتالی شدن، داده های مطالعات قبلی به طور بالقوه بی ربط می شوند. اکثر مطالعاتی که دیجیتالی شدن را ارزیابی می‌کنند، به شدت بر روش‌های تحقیقاتی کمی تکیه کرده‌اند. اگرچه ارزیابی های کمی مورد نیاز است، برخی از اثرات آنها می تواند حذف شود.   مراقبت های بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع مانند رسانه، امور مالی، بیمه و خرده فروشی، کمترین سطح نوآوری دیجیتال را دارد که به رشد بهره وری نیروی کار محدود کمک می کند. با این مقاله، ما به دنبال معکوس کردن این تصویر و کمک به ظهور دیجیتالی شدن به عنوان یک عامل نوآوری سلامت در عین بهینه سازی نتایج بیمار و هزینه خدمات ارائه شده هستیم. با این حال، برای دستیابی به این نوآوری، تغییرات سیستمی در امور مالی مراقبت های بهداشتی، آموزش کارکنان مراقبت های بهداشتی و زیرساخت های مراقبت های بهداشتی مورد نیاز است.  

مواد و روشها

بررسی استراتژی جستجو و کتابشناسی   رویکرد پژوهشی ما مبتنی بر روش‌شناسی وبستر و واتسون است که یک روش مفهوم محور و یک سیستم طبقه‌بندی موقت را توسعه دادند که در آن دسته‌ها برای توصیف حوزه‌های ادبیات استفاده می‌شوند. در ابتدا، بررسی های کتابشناختی موجود برای انتخاب پایگاه های داده بر اساس کلمات کلیدی جستجو شد. سپس جستجوی گذشته نگر برای بررسی گزارش آثار منتخب انجام شد. در نهایت، منابع آثار منتخب برای افزایش نمونه جستجو از طریق جستجوی آتی بررسی شد. پس از انتخاب مقالات، آنها بر اساس محتوایشان گروه بندی شدند. مرورهای سیستماتیک برای قرار دادن این مقاله بر روی دانش موجود در مورد سلامت دیجیتال و همچنین برای بررسی دانش قبلی در این زمینه و بحث در مورد سؤالات تحقیقاتی شناخته شده بر اساس نتایج مطالعات قبلی انجام شد. نویسندگان پتانسیل راه‌حل‌های دیجیتال موجود برای بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را مورد بررسی قرار دادند و روند نوظهور در پزشکی دیجیتال را برای ارزیابی این سوال تحقیقاتی که چگونه ذینفعان فناوری‌های دیجیتال را برای اهداف تجاری اعمال و مدیریت می‌کنند، تجزیه و تحلیل کردند. سوال اصلی این است: چگونه و چه چیزی می‌توان به صورت پایدار و فراگیر از طریق نوآوری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار با بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات انجام داد؟ اخیراً محققان نگرانی خود را در مورد ارتباطات ایمن و احراز هویت کاربر در ارائه اطلاعات به بیماران ابراز کرده اند. برخلاف ذخیره‌سازی داده‌ها، تبادل اطلاعات و یکپارچه‌سازی سیستم، رویکردها و استفاده‌های جدید از فرآیندهای مراقبت از بیمار با چشم‌انداز نظارت نه تنها آمارهای تشخیصی، بلکه همچنین تجزیه و تحلیل عمیق علائم و نشانه‌ها قبل و بعد از درمان، پیش‌بینی می‌شود. تجزیه و تحلیل شبکه   تجزیه و تحلیل شبکه یکی از شاخه های نظریه گراف در نظر گرفته می شود. تجزیه و تحلیل شبکه ما بر اساس شباهت کلمات کلیدی موجود در شناسایی مقالات واجد شرایط است. ما از نرم‌افزار تجسم شباهت‌ها (VOS) ، برای ساخت شبکه‌های گرافیکی برای درک خوشه‌بندی کلمات کلیدی و درجه عدم تشابه آنها استفاده کردیم. تجزیه و تحلیل شبکه ما بر اساس شباهت کلمات کلیدی موجود در شناسایی مقالات واجد شرایط است. توسعه زمانی انتشارات   دسته بندی مقالات بر اساس محتوای آنها و مفاهیم مطرح شده در آنها بود. در نتیجه، ما مقالات را به دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌کنیم: فناوری اطلاعات در سلامت، تأثیر آموزشی بر سلامت الکترونیک، پذیرش سلامت الکترونیک، پزشکی از راه دور، و امنیت سلامت الکترونیک.  

 Concept Matrix

 فناوری اطلاعات در سلامت   محققان چندین عامل را برای به حداکثر رساندن اثربخشی و موفقیت استفاده از فناوری جدید به نفع بیماران مطالعه کرده‌اند. بیمارستان ها می توانند هنگام طراحی یا اصلاح رویه های خدماتی جدید از فناوری اطلاعات بهره مند شوند. واحدهای بهداشتی می توانند از برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تجزیه و تحلیل و شناسایی نیازها و ترجیحات بیماران استفاده کنند و فرآیندهای نوآوری خدمات خود را افزایش دهند. یافته‌های قبلی نتیجه می‌گیرند که قابلیت فن‌آوری به طور مثبت بر خدمات بیمار و نوآوری در فرآیند خدمات تأثیر می‌گذارد. این نتایج پیامدهای مدیریتی قابل توجهی دارند زیرا مدیران به دنبال افزایش کارایی منابع فناوری برای دستیابی به مراقبت بیمار محور به عنوان سنگ بنای عمل پزشکی هستند.   تغییر شکل خدمات مراقبت های بهداشتی جهانی در مراحل اولیه است، با تاکید بر گذار از مراقبت های بهداشتی حاد پراکنده به مراقبت های بهداشتی مداوم و جامع. این رویکرد با «دسترسی در هر زمان و همه جا به خدمات ایمن سلامت الکترونیک» اصلاح می‌شود. تحولات اخیر در سلامت الکترونیک، تحول دیجیتال و تبادل داده از راه دور، ارتباطات سیار و فناوری پزشکی این الگوی جدید را هدایت می‌کنند. پیگیری و مداخله به موقع، مراقبت جامع، خودمراقبتی و حمایت اجتماعی چهار ویژگی اضافه شده در ارائه مراقبت های بهداشتی در هر مکان و هر زمان است [289]. با این حال، انتظار می‌رود که شرایط امنیتی و حریم خصوصی مخاطره‌آمیز بخش مراقبت‌های بهداشتی در این مثال جدید بدلیل نظارت، جمع‌آوری، ذخیره، تبادل و بازیابی اطلاعات بیمار و همکاری مورد نیاز بین کاربران، مؤسسات و سیستم‌های مختلف تشدید شود. .   استفاده از فن‌آوری‌های تلفن همراه برای حمایت از اهداف سلامت به تغییر مزایای مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان کمک می‌کند. همین امر در مورد شرکت های مراقبت های بهداشتی کوچک و متوسط ​​مانند داروخانه ها نیز صدق می کند. ترکیبی قوی از عوامل بین شرکت ها و مشتریان دلیل ایجاد روابط جدید است. به طور خاص، برنامه های کاربردی فن آوری تلفن همراه فرصت های جدیدی را برای ادغام سلامت تلفن همراه در خدمات موجود نشان می دهد و رشد مداوم مدیریت خدمات با کیفیت را تسهیل می کند. استراتژی‌های مبتنی بر خدمات و خدمات محور، الگوهای توزیع و رابطه بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را تغییر داده است و در نتیجه سلامت تلفن همراه و فرصت‌های قابل توجهی در داروخانه ایجاد می‌شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 پذیرش سلامت الکترونیک  

سلامت الکترونیک به سرعت در حال افزایش است. این خدمات در افرادی با نیازهای پزشکی بیشتر قابل توجه است. تکنیک‌های علمی می‌توانند ابزاری ضروری برای آشکارسازی الگوهایی در تحقیقات پزشکی باشند که با روش‌های سنتی مرور متون پزشکی قابل مشاهده نیستند.  تله رادیولوژی و تشخیص از راه دور، پرونده الکترونیک سلامت و تشخیص به کمک رایانه(CAD) نمونه هایی از فناوری پزشکی دیجیتال هستند. فرانسه نمونه ای از کشوری است که بر اساس نوشته شده است، در پرونده های الکترونیکی سلامت سرمایه گذاری و رهبری می کند.. با این حال، تأثیر نوآوری فن‌آوری در در دسترس بودن تجهیزات و خدمات فنی جدید در بخش‌های مختلف یا تخصصی مراقبت‌های بهداشتی منعکس می‌شود. پزشکی از راه دور   از سوی دیگر، پزشکی از راه دور یکی از مهم ترین نوآوری ها در خدمات سلامت، نه تنها از منظر فناوری، بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می رود. از دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی و کارایی سازمانی سود می برد. نقش آن پاسخگویی به چالش‌های ناشی از تغییرات اجتماعی-اقتصادی در قرن بیست و یکم است (تقاضای بیشتر برای مراقبت‌های بهداشتی، جمعیت پیر، افزایش تحرک شهروندان، نیاز به مدیریت حجم زیادی از اطلاعات، رقابت جهانی، و بهبود ارائه مراقبت‌های بهداشتی) در محیطی با بودجه و هزینه های محدود. با این وجود، موانع قابل توجهی برای استانداردسازی و تثبیت و گسترش کامل آن وجود دارد. در حال حاضر مراکز تله مدیسین وجود دارد که بین بیمار و بیمارستان یا پزشک واسطه می شود. با این حال، عوامل بسیاری این ارتباط را غیرممکن می کند. این عوامل عبارتند از هزینه تجهیزات، مشکلات اتصال، اعتماد یا اعتقاد بیمار به سیستم یا مرکزی که تله مدیسین را اعمال می کند و مقاومت در برابر تشخیص های جدید و مدرن، به ویژه در مناطق روستایی و جزیره ای. بنابراین، پزشکی از راه دور، ارائه سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در مناطق دورافتاده را نسبت به داشتن یک متخصص در تمام مناطق دورافتاده کشور آسان‌تر می‌کند. با تحلیل بیشتر این مفهوم، به راحتی می توان استدلال کرد که مزایا بر معایب آن بیشتر است. بنابراین، پزشکی از راه دور باید در تلاشی هماهنگ برای رفع تمام موانعی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، اتخاذ شود. مراکز و خدمات پزشکی از راه دور مانند رادیولوژی از راه دور، درماتولوژی از راه دور، نورولوژی از راه دور و مانیتورینگ از راه دور به زودی شامل خواهند شد. این بدان معناست که چند سال بعد، بیمار مجبور به مراجعه به بیمارستان مرکزی نخواهد بود و می تواند از راه دور از افزایش کیفیت خدمات بهداشتی بهره مند شود. این امر باعث صرفه جویی در زمان ارزشمند، استفاده مناسب از منابع موجود، صرفه جویی در هزینه های بیمار و توسعه مناسب زیرساخت های موجود و جدید می شود.   پزشکی از راه دور ابزاری ارزشمند و کارآمد برای افرادی است که در مناطق دورافتاده زندگی یا کار می کنند. سودمندی آن در دسترسی سلامتی است که برای بیماران فراهم می کند. علاوه بر این، می توان از آن به عنوان یک ابزار آموزشی برای یادگیری دانشجویان و کادر پزشکی استفاده کرد پزشکی از راه دور یک علم باز و دائماً در حال تکامل است، زیرا پیشرفت‌های فناوری جدید را در بر می‌گیرد و به تغییرات بهداشتی ضروری در جوامع پاسخ می‌دهد و با آن سازگار می‌شود.

امنیت سلامت الکترونیک  

این امکان وجود دارد که بیماران در هر زمان و مکان از طریق دستگاه های تلفن همراه به پوشه الکترونیکی بیمار در محیط ابری نگاه کنند. از یک سو، مزایای محاسبات ابری ضروری است، و از سوی دیگر، مکانیزم امنیتی برای اطمینان از محرمانه بودن این محیط حیاتی است.

پنج روش برای محافظت از داده ها در چنین محیط هایی استفاده می شود:

(1) کاربران باید اطلاعات را قبل از ذخیره سازی رمزگذاری کنند.

(2) کاربران باید اطلاعات را از طریق کانال های امن انتقال دهند.

(3) شناسه کاربر باید قبل از دسترسی به داده ها تأیید شود.

(4) اطلاعات به بخش های کوچکی برای جابجایی و ذخیره سازی تقسیم می شود که در صورت لزوم بازیابی می شود.

(5) امضاهای دیجیتال اضافه می شوند تا تأیید شود که یک شخص مناسب فایلی را که کاربر به آن دسترسی دارد ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، کاربران این محیط ها برای محافظت از داده ها و کاهش اتکای بیش از حد به ارائه دهندگان، رمزگذاری خود را پیاده سازی می کنند.

 تاثیر آموزش الکترونیک سلامت  

اما همه اینها تنها با آموزش های لازم برای کاربران و بیماران امکان پذیر است. با ادامه گسترش حجم و کیفیت شواهد در آموزش پزشکی، نیاز به ترکیب شواهد افزایش می یابد. از سوی دیگر، استدلال کرد که دیجیتالی شدن مشاغل را تغییر می دهد و به طور قابل توجهی بر کار پزشکی تأثیر می گذارد. کیفیت داده های پزشکی ارائه شده برای پشتیبانی به تخصص و دانش پزشکی پزشکی از راه دور بستگی دارد. تعدیل در آموزش ابتدایی و بیشتر اجتناب ناپذیر است زیرا پزشکان به خوبی آموزش دیده اند تا از بیماران خود به طور رضایت بخش و با اطمینان در دیجیتالی شدن پیچیده مراقبت های بهداشتی حمایت کنند. هدف نهایی جامعه آموزشی، نزدیک ترین رویکرد دانشجویان به مسائل پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک، ایجاد روحیه اعتماد و پذیرش و انتقال دانش ضروری است.

 

بحث

  محدودیت روش این است که معیارهای انتخاب شده از روش ممکن است از نظر عبارات جستجو و نحوه انتخاب مقالات ذهنی باشد. مقالات نشان می دهد که این زمینه اولیه است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگرچه چندین مقاله یک مبنای نظری برای پایداری شرکت و مدیریت دیجیتال استراتژیک ایجاد کرده‌اند، تنها مطالعات محدودی دستورالعمل‌هایی را در مورد فرآیند تحول دیجیتال استراتژیک و مراحل اجرای سلامت آن ارائه کرده‌اند. با این حال، مطالعات همچنین مدل‌ها، نرم‌افزارها یا برنامه‌های کاربردی پایداری را در این زمینه توسعه داده‌اند. این همچنین دلیل ایجاد فرصت‌هایی برای محققان آینده است که برای بررسی این شکاف و بهبود دوام استراتژی‌های سلامت دیجیتال بسته خواهند شد. بعلاوه، هر کاری که در مطالعات موردی انجام شود، نتایج مثمر ثمری را با تسهیل محققان از طریق نفوذ عمیق به دیجیتالی‌سازی پایدار ارائه می‌دهد. هیچ چارچوب تعمیم یافته ای برای هدایت متن و اجرای برنامه های اقدام دیجیتال در دسترس نیست. بنابراین، نیاز به تحقیقات کمی یا کیفی، ارائه نتیجه‌گیری در مورد تأثیر عوامل داخلی یا خارجی در فرآیند پایداری، اجرا، اتخاذ، برنامه‌ریزی و چالش‌های راه‌حل‌های سلامت دیجیتال به طور کلی و همچنین تأثیر تحول دیجیتال ایجاد می‌شود. . اکثر مطالعات موجود به جای دیدگاه استراتژی مدیریت، موضوع دیجیتالی شدن را در بخش خاصی از یک موسسه پرستاری یا یک بیماری بررسی می کنند. به این ترتیب، محققان بحث در مورد موانع و مشکلاتی را که اغلب در عمل در طول یکپارچه سازی با آن مواجه می شوند، نادیده می گیرند. چنین تحلیلی می تواند به دانش عمیق تری منجر شود.  

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

منبع:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9963556/
برچسب ها: اخبار سلامت

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط