اثر استرس بر سیستم ایمنی بدن

در پزشکی بین اضطراب و بیماری ارتباط دیده شده است، اکثراً تجربه کرده ایم که وقتی بیمار هستیم اگر دچار استرس بشویم بیماری ما تشدید می شود. مثلاً وقتی دچار یک سرماخوردگی ساده، یک تبخال و یا ضعف بدنی هستیم، وقتی در خانه یا محل کار دچار استرس می شویم بیماری ما تشدید می شود. دستگاه ایمنی بخشی از بدن است که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطرسازی آن‌ها را برعهده دارد.

سیستم ایمنی از بدن در مقابل بیماری ها محافظت می کند. سلول­‌های سیستم ایمنی (یعنی گلبول سفید) از طریق خون در سراسر بدن جریان دارد و در اندام­‌های مختلفی، از جمله مغز استخوان، غده­‌ی تیموس، غدد لنفاوی و طحال نیز دیده می­‌شود. گلبول سفید انواع مختلفی دارد ولی مهم‌­ترین نوع آن در این زمینه لنفوسیت است. برخی از آزمایشات تعیین سلامت سیستم ایمنی تنها تعداد گلبول­‌های سفید خون را مشخص می­‌کنند و در برخی دیگر میزان کیفیت تعداد پادتن‌­های بدن تعیین می­‌شود. هنگام هجوم عوامل مضر به بدن، تعدادی از لنفوسیت‌­ها پروتئینی به نام پادتن تولید می‌کنند. پادتن به­‌محض تولید شدن، به مواد مضر می­‌چسبد تا سایر گلبول­‌های سفید آن را از بین ببرند و از بروز عفونت جلوگیری می­‌کند. استرس با انکوباسیون کردن گلبول های سفید بدن، سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

همچنین وقتی استرس بگیریم میزان هورمون کورتیزول در خون افزایش می یابد و این نیز عاملی برای کاهش تعداد گلبول های سفید خواهد شد.  وقتی که استرس داریم میزان سلول های کشنده مواد مضر در بدن کاهش می یابند.

افراد مضطرب معمولا کم­تر می­‌خوابند، کم­تر ورزش می­‌کنند، رژیم غذایی ناسالمی دارند، بیشتر سیگار می­‌کشند و بیشتر از افراد غیرمضطرب از الکل و سایر مواد مخدر استفاده می­‌کنند. ثابت شده که تمام این رفتارها به‌­روی سیستم ایمنی تاثیرگذار است.

پس بسیار خوب  است که برای جلوگیری از بیماری به خودمان کمک کنیم که استرس کمتری داشته باشیم ورزش کنیم و مواد غذایی مناسب مصرف کنیم.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط