آشنایی با اختلال در زبان بیانی

اگر کودک شما به یک اختلال رشد زبان بیانی (DELD) مبتلا باشد، ممکن است در به خاطر سپردن کلمات واژگان یا استفاده از جملات پیچیده مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، یک کودک 5 ساله مبتلا به DELD ممکن است با جملات کوتاه، سه کلمه ای صحبت کندوقتی از وی سوالی پرسیده شود، کودک نمی تواند کلمات مناسبی برای پاسخگویی به شما پیدا کند.

کودکان مبتلا به اختلال رسایی زبان یا اختلال زبان بیانی در بیان خود از طریق گفتار، نوشتن یا اشاره دشوار هستند. برای بسیاری از کودکان، علت اختلال رسایی زبان ناشناخته است. درمان اختلال رسایی زبان به شدت آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل درمان با یک آسیب شناس گفتاری باشد.کودکان مبتلا به اختلال رسایی زبان در انتقال یا بیان اطلاعات در گفتار، نوشتن، زبان اشاره یا ژست مشکل دارند. برای کودکان پیش دبستانی، دشواری بیان خود در نوشتن مشهود نیست، زیرا آنها آموزش رسمی را شروع نکرده اند.

کودکانی که در بیان کلامی خود با مشکل روبرو هستند ممکن است با اختلال رسایی زبان یا نقص زبان دیگر تشخیص داده شوند.

DELD معمولاً به بیان و طرز صحبت کردن محدود می شود و بر توانایی کودک شما در خواندن، گوش دادن یا تولید صدا تأثیر نمی گذارد، مگر اینکه کودک به سایر ناتوانی های یادگیری هم مبتلا باشد.

مشخصۀ اصلی اختلال در زبان بیانی، اشکال در رشد زبان بیانی است که در آن نمره های به دست امده در مقیاسهای استاندارد شدۀ فردی در زمینۀ رشد زبان بیانی به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از نمره‌هایی است که از مقیاس‌های استاندارد استعداد ذهنی غیرکلامی و رشد زبان دریافتی به دست آمده است.ممکن است در توانایی ‌ایجاد ارتباط چه به صورت زبان کلامی و چه زبان اشاره، مشکلاتی ظاهر شوند. اشکالات مربوط به زبان بر پیشرفت تحصیلی یا شغلی و یا بر ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارند . نشانه‌های اختلال در زبان بیانی با ملاک‌های اختلال زبان مختلط دریافتی - بیانی یا اختلال فراگیر رشد مطابقت ندارند.

 

انواع اختلال زبان

برای اینکه بتوانیم انواع اختلالات زبان را بشناسیم باید ابتدا با توانایی‌های بیانی و دریافتی زبان آشنا شویم. توانایی‌های بیانی به معنای قابلیت فرد در زمینه تولید علائم کلامی، اشاره‌ای یا صوتی است. در حالی که توانایی‌های دریافتی به فرایند درک پیام‌های زبانی اشاره دارد. فرد مبتلا به اختلال زبان ممکن است در یک یا هردوی این توانایی‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو باشد.

از همین رو درمانگر برای تشخیص این اختلال باید هم در سطح بیان و هم در سطح دریافت کودک را ارزیابی کند چراکه در واقع شدت اختلال در هریک از این توانایی‌ها می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. به طور کلی با توجه به دو توانایی بیانی و دریافتی سه نوع اختلال زبان شناسایی شده است که موارد زیر را شامل می‌شود. 

اختلال زبان دریافتی: کودک در درک و دریافت پیام‌های زبان دچار مشکل است.

اختلال زبان بیانی: کودک در تولید علائم آوایی و کلامی مشکل دارد و نمی‌تواند افکار و احساسات خود را بیان کند.

اختلال زبان بیانی-دریافتی: کودک هم در درک و دریافت پیام دیگران و هم در بیان افکار و احساسات خود مشکل دارد.

 

علت اختلال رشد زبان بیانی

علت DELD به درستی شناخته نشده است. اما معمولاً به سطح هوش کودک شما ارتباط ندارد. به طور معمول، هیچ دلیل خاصی برای اختلال رشد زبان بیانی وجود ندارد. برای بسیاری از کودکان، علت اختلال رسایی زبان مشخص نیست. بعضی از کودکان تنها در رشد زبان دچار مشکل می شوند، در حالی که سایر زمینه های رشد آنها همانطور که انتظار می رود در حال پیشرفت هستند. برای کودکان دیگر، اختلال رسایی زبان با مشکلات رشد یا اختلالات شناخته شده ای همراه است (به عنوان مثال، سندرم داون، اوتیسم یا کاهش شنوایی(

سایر موارد مانند اوتیسم و اختلال شنوایی با برخی از اختلال رشد زبان بیانی همراه است. این مسائل می تواند علائم کودک شما را بدتر کند. اگر سیستم عصبی مرکزی کودک شما آسیب دیده باشد، احتمال دارد که به یک اختلال زبانی به نام آفازی مبتلا شوند.

اختلال زبان بیانی می تواند یک نقص در رشد (از بدو تولد) یا یک اختلال اکتسابی باشد (پس از یک دوره رشد طبیعی رخ می دهد). همچنین می تواند نتیجه ضربه (مانند ضربه به سر) یا یک بیماری و حتی سوءتغذیه باشد. تحقیقات نشان می دهد که، در برخی موارد، اختلال رسایی زبان در بیش از یک عضو خانواده و در بین نسل ها رخ می دهد.

 

چطور اختلال زبان کودکم را تشحیص دهم؟

کودک در یادگیری و استفاده از زبان در زمینه‌های متنوعی مانند زبان شفاهی و زبان نوشتاری مشکلات پایدار دارد چرا که در درک کردن حرف دیگران یا حرف زدن خود دچار مشکل است. مواردی از این مشکلات در ادامه بیان شده است.

  • دایره لغات کودک محدود است و کودک نمی‌تواند از کلمات متنوعی استفاده کند.
  • ساختار جمله‌ها محدود است و کودک نمی‌تواند جملاتی بر حسب قوانین زبانی بسازد.
  • در حرف زدن کودک مشکل وجود دارد و نمی‌تواند جملات را بهم وصل کند تا موضوعی را توضیح دهد یا با کسی وارد گفت‌وگو شود.

اگر این نشانه‌ها را در فرزندتان مشاهده کردید برای دریافت تشخیص دقیق تر و شروع به موقع درمان از یک روانشناس ومشاوره کودک و یا یک گفتار درمانگر کمک بگیرید.

 

درمان اختلال زبان

در درمان این اختلال، تشخیص به موقع و اقدام فوری برای بهبود حداکثری بسیار مهم است. درمان‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر هستند.

 

گفتار درمانی فردی

گفتار درمانگر می‌تواند با کودک به صورت فردی کار کند تا واژگان خود را بسازد و دستور زبان خود را بهبود بخشد. درمانگر همچنین به والدین آموزش می‌دهد تا چگونه با فرزند خود در خانه کار کنند تا مهارت‌های زبانی او را بهبود ببخشند.

 

روان درمانی

اگر کودک دچار مشکلات عاطفی ناشی از مشکلات زبان شده باشد، روان‌درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

برنامه آموزشی فردی

این برنامه برای کودکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای مشکلات زبانی شدید هستند و نیاز به یک برنامه ویژه آموزشی دارند. در این برنامه والدین همراه با یک تیم از متخصصان و معلمان یک برنامه ویژه برای کودک برنامه ریزی می‌کنند و در آن آموزش مهارت‌های اجتماعی، گفتار درمانی و کلاس‌های فوق العاده گنجانده میشود.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع:
betterhealth
برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط