در چه روزهایی از چرخه قاعدگی باروری ممکن است؟

بارداری یکی از چالش برانگیزترین مراحل در زندگی زنان است. هنگامی که یک خانم باردار است، تغییرات زیادی در بدن خود تجربه می­کند. از لحاظ جسمی، احساسی و رفتاری که به خاطر جنین آن‌ها را تحمل می­کند. نیازی به گفتن نیست که بچه‌دار شدن یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌ها برای زنان است. اما بارداری برای همه زنان آسان نیست. در واقع بسیاری از زنان در باردار شدن با مشکل مواجه می­شوند. اگر قصد دارید باردار شوید، این مقاله به شما اجازه می دهد بهترین راه ها برای باردار شدن را بشناسید.

سن و بارداری

سن زنان‌ ارتباط زیادی با باروری دارد و بنابراین اگر قصد باردار شدن داشته باشید بسیار اهمیت دارد. با بالاتر رفتن سن زنان امکان بچه دار شدن او کمتر می­شود. شانس بارداری و بچه دار شدن در سنین زیر 35 سال بیشتر است.

علت این موضوع رابطه بین تخمک زن و سن بیولوژیکی او است. هنگامی که نوزاد دختر متولد می‌شود، تمامی تخمک‌هایی که به آنها نیاز خواهد داشت در بدنش وجود دارند. با بالا رفتن سن، تعداد و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد.

چه تعداد رابطه برای باردار شدن کافی است؟

زنان 6 روز در طول ماه شانس بالایی در باردار شدن دارند. در ادامه چرخه قاعدگی بررسی شده و در مورد احتمال بارداری در هر یک از آنها توضیح داده‌ایم:

قاعدگی

قاعدگی را به عنوان نخستین مرحله از چرخه ماهانه در نظر می‌گیریم. در زمان قاعدگی بدن اندومتریوم را از جا می‌کند که دیواره داخلی رحم است. قاعدگی ممکن است کوتاه و سه روزه باشد یا تا یک هفته هم به طول بیانجامد. در این مرحله از چرخه ماهانه، پروژسترون و استروژن برای بازسازی اندومتریوم تحریک می شوند. احتمال باردار شدن در زمان پریودی تقریباً صفر است.

دوره پیش از تخمک گذاری

در این مرحله از چرخه ماهانه، که پس از پریودی اتفاق می‌افتد، باروری به تدریج به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. اکثر زنان معمولاً در این دوره ترشح واژینال دارند که نشان می دهد تخمک‌گذاری به زودی اتفاق می‌افتد. اگر در این مرحله رابطه جنسی داشته باشید احتمال باردار شدن تا حدودی زیاد است. از آنجایی که اسپرم تا 5 روز در واژن زنده می‌ماند، می‌تواند هنگام آزاد شدن تخمک در مرحله بعدی آن را بارور کند.

تخمک گذاری

تخمک گذاری دوره‌ای است که در آن بالاترین شانس بارداری را دارید. در بیشتر زنان تخمک‌گذاری معمولاً از دو هفته پیش از قاعدگی ماه بعد آغاز می‌شود. در این دوره، ممکن است اندازه ترشح واژینال بیشتر شده و شبیه سفیده تخم مرغ شود. در زمان تخمک‌گذاری ممکن است دمای پایه بدن کمی افزایش یابد. معمولاً کمتر از 0.3 درجه سانتی گراد. در طول تخمک‌گذاری، احتمال باردار شدن بالاست. اگر علائم تخمک‌گذاری را مشاهده کردید یا احساس کردید؛ می‌توانید برای اطمینان خاطر تست تخمک‌گذاری انجام دهید. اگر جواب تست مثبت باشد، در یک تا سه روز آینده شانس زیادی در باردار شدن خواهید داشت.

دوره پس از تخمک‌گذاری

پس از مرحله تخمک گذاری، مرحله لوتئال است که آخرین مرحله از چرخه ماهانه است. این مرحله معمولاً بسته به چرخه ماهانه، 12 تا 16 روز طول می‌کشد. در این مرحله هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و موکوس رحم کاهش می یابد. افزایش پروژسترون به تخمدان‌ها علامت می‌دهد که آزاد شدن تخمک را متوقف کنند و کاهش موکوس ورود اسپرم به رحم را دشوار می‌کند. در این مرحله احتمال باردار شدن پایین است چرا که تخمک پیشتر آزاد شده است.

نحوه شناسایی تخمک گذاری

با استفاده از تست تخمک‌گذاری می‌توانید بفهمید آیا در حال تخمک‌گذاری هستید یا خیر.

با این وجود باید مواظب علائم و نشانه‌های رایج تخمک‌گذاری باشید. اگر هر کدام از آنها را دارید، ممکن است الان بهترین زمان برای باردار شدنتان باشد:

  • افزایش دمای پایه بدن
  • ترشحات تمیز و کشدار
  • درد خفیف در لگن یا ناحیه شکم
  • سفت شدن سینه‌ها
  • لکه بینی خفیف
  • تغییر دهانه رحم

در زمان تلاش برای باردار شدن چه تعداد رابطه برای باردار شدن کافی است؟

اکنون که می‌دانید بهترین زمان در ماه برای باردار شدن چه موقع است، ممکن است این سئوال برایتان پیش بیاید که چه تعداد رابطه برای باردار شدن باید داشت؟

پاسخ این سئوال ممکن است به منبع آن بستگی داشته باشد اما متخصصان زنان توصیه می‌کنند که داشتن رابطه جنسی یک روز در میان، می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. ممکن است فکر کنید تعداد دفعات بیشتر رابطه جنسی می‌تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد اما در واقع رابطه جنسی مکرر می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم‌ها را کاهش دهد.

در مرحله تخمک گذاری باید سعی کنید روزانه حداقل یک بار و سه الی چهار بار در هفته رابطه جنسی داشته باشید. با این حال اگر علائم تخمک گذاری را در خود مشاهده می‌کنید، سعی کنید از یک تست تخمک گذاری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بهترین روش برای باردار شدن را بشناسید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید همچنین از سلامت اسپرم شریک جنسی خود مطمئن شوید.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش ( در چه روزهایی از چرخه قاعدگی باروری ممکن است؟) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می‌توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص در تله ویزیت بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط