دلایل و درمان خشکی واژن را بدانیم

خشکی واژن از آن دسته مشکلات شایع بین خانم هاست که دلایل مختلف و متفاوتی هم دارد. بالا رفتن سن،بارداری و نوسانات هورمونی تنها چند دلیل انگشت شمار برای این مشکل است. واژن یک اندام مهم در زنان است و مشکلات مربوط به آن باید جدی گرفته شوند. خشکی واژن به ویژه در هنگام دخول، می توانند رابطه را دردناک و شرایط را سخت کندترشحات واژن محیط واژن را قلیایی میکنند به همین دلیل اسپرم میتواند برای تولید مثل جنسی در واژن زنده بماند. ترشحات واژن نیز دیوارهی آن را نرم و روان میکند و موجب کاهش آسیب در حین رابطهی جنسی میشود. استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که لایهی داخلی واژن را نرم و ضخیم میکند. خشکی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد میشود. با افزایش سن، به دلیل تغییردر تولید هورمونها دیوارهی واژن نازک میشود. تغییرات هورمونی شایع ترین علت آن است اما تنها علت آن نیست. خشکی واژن علامتی است که غالبا بعد از یائسگی در خانمها دیده میشودگرچه ممکن است در هر سنی و به دلایل متعددی ایجاد شود، اما خوشبختانه درمانهای متعددی برای آن وجود دارد.

 

علائم خشکی واژن

سوزش و خارش واژن
درد واژن
درد یا کمی خونریزی هنگام مقاربت جنسی با همسر
تکرر ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار
عفونت ادراری مکرر

استروژن که یک نوع هورمون زنانه است، با حفظ ترشحات طبیعی واژن، حالت کشسانی بافت واژن و اسیدیته آن باعث حفظ سلامت واژن می شود.

 

علل ایجاد خشکی واژن:

علل فیزیکی

آسیب به کانال نخاع- عوارض داروئی مواد مخدر و دیگر داروها( مثل شیمی درمانی سرطانها)- سطح پائین هورمونی- بدکار کردن غدد مربوطه-حساسیت به صابون-حسایت به رنگ و عطر زنانه-حساسیت به پودر های ماشین لباسشوئی و کاغذ توالت هم یک علت است.

 

علل روحی روانی

خاطرات بد از سکس: مثل تجاوز اضطراب زیاد-مشکلات زناشوئی- اضطراب در باره نحوه رفتار جنسی شریک جنسی- افسردگی-بیماریهای روانپزشکی

 

اختلالات ناشی از خشکی واژن:

بستگی دارد. در دوران یائسگی دلیل خشکی واژن کم بودن هورمون استروژن است که در پی کم کاری تخمدان پیش می آید. یائسگی معمولا باید پس از ۵۰ سالگی رخ دهد اما استرس، بیماری های گوناگون، شیمی درمانی و حتی سیگار می تواند سبب رخ دادن سریع تر آن قبل از ۵۰ سالگی شود. به دنبال یائسگی، تخمدان ها کم کار می شوند و هورمون استروژن کمتری در خون ترشح می شود و در پی آن با خشکی واژن روبه رو هستیم. در افراد جوان تر نیز که هنوز به سن یائسگی نرسیده اند مشکلات هورمونی یا کم کاری غدد مترشحه واژن می تواند عامل خشکی باشد.

 

چه موقع نزد پزشک برویم؟

خشکی واژن در بسیاری از زنان اتفاق می افتد. اگر این مشکل، زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است، به خصوص اینکه در هنگام نزدیکی با همسر خود دچار مشکل شده اید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

 

درمان:

اگر مشکل کمبود هورمون باشد، با توجه به اینکه هورمون استروژن سرطان زا است و می تواند سبب بروز سرطان پستان شود، با رعایت این مطلب که ابتدا بیمار ماموگرافی شود و اگر تمامی مسایل طبیعی بود، می توان برای او استروژن موضعی تجویز کرد. بعد از سن یائسگی پزشک معمولا پماد استروژن را یک روز در میان برای مدتی کوتاه و آن هم به همراه هورمون پروژسترون تجویز می کند تا در حد زیادی از بروز سرطان رحم و پستان بکاهد. استروژن های خوراکی را قبل از ۵۰ سالگی می توان تجویز کرد زیرا هم کیفیت زندگی و هم کیفیت اعمال نزدیکی را بهتر کرده و خشکی واژن را برطرف می کند. اکثر خانم هایی که به این ناراحتی دچارند پس از مصرف استروژن به همراه پروژسترون درمان شده و راضی هستند.

در خانم های جوان ممکن است در اثر خشکی واژن و نزدیکی زیاد، کمی سائیدگی در واژن به وجود بیاید و پزشک گمان کند عفونتی وجود دارد. در این موارد پزشک از داروهای ضد باکتری و قارچ استفاده می کند که البته بی تاثیر است و در صورتی که استروژن تجویز نشود بهبودی حاصل نمی شود.

 

درمان غیر داروئی

مرطوب کننده ها- نرم کننده ها. بعضی از این ترکیبات خاصیت ضد عفونت نیز دارند. و همینطور این خاصیت رو دارند که می توانیم در زمان غیر سکس نیز استفاده کنیم. بعضی از خانمها از ترکیب طبیعی روغن درخت چای استفاده میکنند و ظاهرا راضی هستند.

 

اقدامات کمکی:

افزایش مصرف مایعات کلی بدن در حد حد اقل ۸ لیوان آب در روز-مسئله دیگر رژیم غذائی زنان است و اینکه حد اقل مواد غذائی لازم به آنها باید برسد. خیلی از زنانی که از رژیم های لاغری ابداعی (چربی کم.. قند بالا) استفاده میکنند.. بدن خودشانرا از مواد غذائی اصلی و ضروری محروم میکنند و یکی از مشکلات ایجاد شده خشکی واژن هست. یکی از مواد اولیه مهم تولید استروژن( هورمون مورد نیاز برای نرم کردن واژن) کلسترول هست.

 

  عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیتTeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط