آشنایی با انواع ترشحات سینه

ترشح از نوک پستان با وجود آنکه نسبتاً شایع و در اغلب موارد خوش خیم است، باعث ایجاد اضطراب و ترس از سرطان در بین خانم ها می شود. در بیش از نیمی از زنان، با فشار به نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می شود. با وجود اینکه بسیاری از خانم های مبتلا به ترشح پستان دچار سرطان نیستند، ولی احتمال همراهی سرطان پستان با این ترشحات، ارزیابی دقیق این بیماران را ضروری می سازد. خوشبختانه در حدود 95% موارد، ترشحات نوک پستان به علت وجود یک بیماری خوش خیم است.

ترشحات نوک پستان در اواخر بارداری و یا پس از زایمان طبیعی است، ولی در سایر اوقات غیرطبیعی و در اغلب موارد خوش خیم می باشد.

 

 ترشحات شیری: 

ترشحات شیری معمولاُ از هر دو سینه هم زمان خارج می‌شود و دوطرفه می‌باشد.هورمون پرولاکتین که در اواخر بارداری و طی شیردهی افزایش می‌یابد و عامل تولید شیر می‌باشد علت عمده ی خروج ترشح شیری است. اما علل دیگری مانند کم کاری تیروئید، تحریک نوک سینه مانند مکیدن نوزاد  و استفاده از داروهای کاهنده ی فشارخون، آرام بخش ها و ... می‌توانند باعث خروج ترشح شیری شوند. وجود این ترشحات تا ۲ سال پس از قطع شیردهی طبیعی می‌باشد.

 

ترشحات خونی: 

این ترشحات از مهمترین ترشحاتی هستند که حتماُ باید از نظر وجود سرطان مورد ارزیابی قرار بگیرند. ترشحات خونی که خودبه‌خود خارج شوند، همراه با توده باشند، در سنین بالاتر از ۴۰ سال باشند از یک سینه و یک مجرا خارج شوند، به ارزیابی‌های دقیق‌تری نیاز دارند فقط  در اواخر دوران بارداری و در دوران شیردهی به دلیل افزایش عروق در بافت سینه این حالت می‌تواند طبیعی باشد اما معمولاُ مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود و اگر توده‌ای در سینه لمس نشود هیچ اقدام درمانی نیاز نیست. 

 

ترشحات آبکی: 

این ترشحات کاملاُ شفاف و رقیق هستند و مهمترین ترشحات بعد از ترشحات خونی می‌باشند که باید از نظر سرطان ارزیابی شوند.

 

ترشحات چرکی: 

این ترشحات به دلیل عفونت سینه بروز می‌کنند که عمدتاُ در دوران شیردهی ایجاد می‌شوند و به آن ماستیت می‌گویند.این ترشحات یک طرفه هستند و با علائم التهاب، قرمزی، سفتی و درد سینه همراه می‌باشند. این عفونت با آنتی بیوتیک‌ها درمان شده و خروج ترشحات نیز پایان می‌یابد.

 

ترشحات رنگی: 

اتساع مجاری سینه به دلیل افزایش سن اغلب اوقات علت خروج ترشحات رنگی از سینه می‌باشد، بنابراین خوش خیم هستند. این ترشحات اغلب دوطرفه وغلیظ بوده و رنگ‌های سفید، زرد، سبز، خاکستری، آبی و ... دارند. خارش و سوزش نوک سینه از علائمی هستند که می‌توانند همراه این ترشحات بروز کنند.

 

ترشحات فیزیولوژیک و طبیعی: 

این تغییرات به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد و ممکن است به رنگ های سفید، زرد، سبز و ... دیده شوند. خروج این ترشحات معمولاُ با دستکاری نوک سینه و یا در اثر قرارگیری در برابر آب گرم در حمام اتفاق می‌افتد. در صورت استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا داروهای آرام‌بخش احتمال خروج این ترشحات افزایش می‌یابد. ضمناُ این ترشحات بیشتر قبل از یائسگی دیده می‌شوند. 

 

اقدامات تشخیصی:

اگر ارزیابی اولیه ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیر طبیعی است، پزشک ممکن است از تست های بیشتری برای تعیین بیماری زمینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است، درخواست کند. تست های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر  موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان

 

چه مواقعی برای درمان ترشحات از پستان ها به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات پستانی به ندرت نشانه ای از سرطان پستان است. اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر شما هنوز هم قاعده می شوید و ترشحات از نوک پستان پس از چرخه ی قاعدگی بعدی خود به خود بهبود نمی یابد، برای ارزیابی بیشتر به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. با این حال، اگر شما یائسه شده اید و شاهد ترشحات پستانی هستید که یک پستان و یک مجرای واحد را درگیر کرده است، برای ارزیابی بیشتر سریعا به پزشک تان مراجعه کنید.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط