علائم سرطان متاستاتیک پستان

سلول های سالم بدن بر اساس یک الگوی منظم رشد می کنند، تقسیم می شوند و می میرند. درطول سال های اول عمر انسان سلول ها خیلی سریع تر از دوران بزرگسالی تقسیم می شوند و بعد از آن تقسیم سلول ها فقط محدود به جایگزینی سلول های مرده ویا ترمیم بافت ها می شود. ولی سلول های سرطانی این توانایی را دارند که همچنان به رشد و تقسیم خود ادامه دهند. این سلول ها در بدن تجمع یافته و تشکیل تومور می دهند که می تواند اثر فشاری، داشته باشند. همچنین سلولهای سرطانی می توانند با حرکت به بافتهای نرمال مجاور به طور موضعی پخش شوند و اثر تهاجمی یا تخریبی روی بافت های سالم داشته باشند.

اگر سلول ها از این تومورها جدا شوند می توانند از طریق خون یا جریان لنفاوی در سراسر بدن منتشر شوند و به نقاط دیگر بدن برسند. ممکنست آنها جایی دیگر مستقر شده و سلول های سرطانی در این موقعیت جدید به رشد خود ادامه داده و توموری جدید را تشکیل دهند. به گسترش تومور به نقاط جدید بدن متاستاز می گویند. با اینکه سرطان گسترش می یابد ولی هنوز به همان نامی که از آنجا شروع شده بود، نامیده می شود در واقع سرطان متاستاتیک نامی مشابه سرطان اولیه دارد. مثلا اگر سرطان پروستات به استخوان متاستاز دهد هنوز به نام سرطان پروستات شناخته می شود و اگر سرطان پستان به ریه ها متاستاز دهد هنوز به نام سرطان پستان نامیده می شود و مانند مرحله 4 سرطان سینه درمان می شود نه سرطان ریه.

دلیل اصلی اینکه مساله سرطان اینقدر جدی شده است توانایی انتشار در بدن است. این انتشار سرطان می تواند به صورت منطقه ای به غدد لنفاوی نزدیک یا به اعضای دوردست بدن باشد. در بسیاری از سرطانها این مرحله متاستاتیک را stage 4 می نامند.

زیر میکروسکوپ، سلولهای کنسر متاستاتیک ظاهری مانند سرطان دیده شده در مکان اولیه دارد. به این ترتیب پزشکان می توانند بگویند که این سرطانی است که از سرطان جای دیگری از بدن به اینجا کشیده شده است.

گاهی اوقات زمانیکه بیمار با کنسر متاستاتیک تشخیص داده می شود، پزشک نمی تواند بگوید از کجا شروع شده است. به این نوع سرطان، سرطان با منشا ناشناخته یا اصطلاحا Carcinoma of Unknown Primary CUP می گویند.

 

علائم هشدار دهنده سرطان پستان

علائم سرطان پستان در هر فردی متفاوت است. برخی علائم هشدار دهنده سرطان پستان عبارت است از:
تغییرات پوستی مانند تورم، قرمزی و یا تغییرات محسوس در یکی از سینه ها و یا هر دو
افزایش سایز و یا تغییر فرم پستان
تغییرات ظاهری نوک پستان
ترشح از پستان ، ترشحی غیر از شیر
احساس درد در قسمت هایی از پستان
وجود توده و یا گره روی پستان و یا داخل پستان
علائم اختصاصی تر عبارتند از:
خارش پستان
تغییر رنگ پستان
افزایش سایز پستان (برای مدت کوتاهی)
تغییرات لمسی (سفت و گرم بودن پستان)
توده در پستان و ضخیم تر شدن پستان
ور آمدن پوست نوک پستان
قرمز شدن پوست پستان (مشابه پوست پرتقال)
مهم است بدانید که سایر شرایط خوش خیم نیز می تواند منجر به بروز علائم گفته شده شود. به عنوان مثال، تغییرات پوست بافت پستان می تواند به دلیل اگزما، و تورم غدد لنفاوی به دلیل عفونت پستان و یا سایر بیماری های غیر مرتبط باشد.

 

علائم سرطان متاستاتیک سینه در سایر نقاط بدن

علائم سرطان متاستاتیک سینه بسته به محل ابتلا به سرطان می تواند بسیار متفاوت باشد.در این بخش به علائم سرطان پستانی که در استخوان ، ریه ، مغز و کبد گسترش یافته است و آزمایش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان متاستاتیک پستان خواهیم پرداخت.

 

متاستاز استخوانی:

شایع ترین علامت سرطان پستان که به استخوان سرایت کرده است ، یک درد ناگهانی و قابل توجه است.سرطان پستان می تواند به هر استخوانی گسترش یابد ، اما بیشتر اوقات به دنده ها ، ستون فقرات ، لگن یا استخوان های طولانی در بازوها و پاهاگسترش می یابد.

 

متاستاز ریه:

هنگامی که سرطان پستان به ریه منتقل می شود ، اغلب باعث ایجاد علائم نمی شود.اگر متاستاز ریه باعث علائم شود ، ممکن است شامل درد یا ناراحتی در ریه ، تنگی نفس ، سرفه مداوم و سایر موارد باشد.

 

متاستاز مغزی:

علائم سرطان پستان که به مغز سرایت کرده است می تواند شامل سردرد ، تغییر در گفتار یا بینایی ، مشکلات حافظه و موارد دیگر باشد.

 

متاستاز کبد:

هنگامی که سرطان پستان به کبد گسترش می یابد ، غالباً علائمی ایجاد نمی کند.اگر متاستاز کبد باعث علائم شود ، می تواند شامل درد یا ناراحتی در بخش میانی ، خستگی و ضعف ، کاهش وزن یا اشتهای ضعیف ، تب و سایر موارد باشد.

 

علائم سرطان انتشار یافته چیست؟

اگر سرطان پستان در مرحله بعدی تشخیص داده شود، علائم می توانند با علائم مرحله اولیه، مانند تغییرات پوستی، ترشحات نوک پستان یا برآمدگی متفاوت باشندعلائم مرحله 4 پیشرفته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • کاهش وزن
  • سردردهای جدید
  • تغییر در شکل پستان
  • درد جدید، غیر قابل توضیح
  • تغییرات در اشتها یا مشکلات هضم غذا

 

تشخیص و درمان

درمان سرطان پستان متاستاتیک به قدری پیشرفت کرده است که بسیاری از افراد پس از تشخیص می توانند مدت طولانی زندگی کنند و همچنان کیفیت زندگی خوبی را حفظ می کنند. در شرایطی که درمان امکان پذیر نباشد پزشک می تواند راهکارهایی را برای مراقبت از خود و تسکین علائم بیمار توصیه کند.

همچنین این گزینه ها برای افرادی که عوارض جانبی تا حد زیادی در زندگی روزمره آنها تداخل می کند، تصمیم به قطع درمان دارند گزینه مناسبی است. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • خستگی
  • ترس و اضطراب
  • کاهش اشتها و کاهش وزن

آسایش و مراقبت های تسکینی بر مدیریت علائم، راحتی و کیفیت زندگی متمرکز هستندمهم نیست که در چه مرحله ای از سرطان هستید، اما پیوستن به یک گروه پشتیبانی کننده سرطان پستان نیز اغلب مفید است. این روش به شما این امکان ر می دهد تا تجربیات و احساسات خود را با دیگران که شرایطی شبیه به شما دارند را به اشتراک بگذارید و احساسات خود را با آنها در میان بگذارید.

اگر سرطان محدود به پستان باشد، معمولاً درمان آن آسان است. اما در شرایطی که سرطان انتشار یابد، درمان آن دشوارتر می شود. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع سرطان پستان بسیار مهم است.

هنگامی که سرطان به قسمت دیگری از بدن انتشار می یابد، بیماری متاستاتیک تشخیص داده می شودبا این حال، توده های خاموش می تواند باعث عود مجدد سرطان در پستان یا سایر قسمت های بدن شوداین اتفاق می تواند ماه ها تا سال ها بعد از درمان رخ دهد.

سرطان متاستایپتیک پستان ممکن است در تشخیص اولیه مشخص شود یا ممکن است فرد ماه ها یا سال ها پس از درمان اولیه، دچار متاستاز شود. خطر بازگشت سرطان پستان و متاستاز شدن سرطان پستان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به بیولوژی تومور و مرحله تشخیص اصلی سرطان دارد.درمان سرطان پستان متاستاتیک شامل درمان های دیگر مراحل سرطان پستان است:

  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • رادیوتراپی
  • درمان هدفمند
  • جراحی

این درمان ها ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با هم انجام شوند.

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط