کدام بیماران با قاعدگى نامرتب مى توانند در سامانه TeleVistتله ویزیت ، درمان و پیگیرى شوند؟

به نقل از سایت مایو کلینیک : چرخه قاعدگی می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی شما بگوید. وقتی چرخه قاعدگی خود را یادداشت می کنید و یا با اپلیکیشن های مخصوص ثبت و پیگیری می کنید متوجه نظم یا بی نظمی آن می شوید و می فهمید که اگر بی نظمی وجود دارد چه کاری باید انجام بدهید.

شما باید تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود و همچنین مدت زمانی که طول کشیده است را حتماً ثبت کنید. این ثبت و پیگیری می تواند منظم بودن چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را به شما نشان بدهد. قاعدگی نامنظم می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های مختلف در زنان باشد که خود را به ‌صورت اختلالات در این سیکل طبیعی نشان می‌دهد.

 

چرخه قاعدگی چیست؟

چرخه‌ قاعدگی مجموعه تغییراتی  در بدن خانم ها هست که به صورت ماهانه در بدن زنان اتفاق می‌افتد و بدن را آماده‌ باروری خواهد کرد.

هر ماه یک تخمک از تخمدان‌ها در جریان فرایندی که تخمک‌گذاری نام دارد،  آزاد می شود. اگر تخمک‌گذاری رخ دهد ولی تخمک بارور نشود، دیواره‌ رحم ضخیم شده، از بین رفته و از طریق واژن بقایای آن از بدن خارج می‌شود. این حالت عادت ماهانه یا پریود ماهانه (پریود) دارد.

 

ویژگی های چرخه قاعدگی منظم

اولین روز عادت ماهانه به عنوان اولین روز از سیکل قاعدگی در نظر گرفته می‌شود، این چرخه تا عادت ماهانه بعدی ادامه دارد.

مدت زمان چرخه‌ قاعدگی در افراد مختلف با هم متفاوت است. خونریزی ماهانه هر 21 الی 32 روز یک بار رخ داده و 2 الی 7 روز به طول خواهد انجامید که در بدن افراد مختلف متفاوت است. چند سال اول شروع قاعدگی خانم ها، چرخه‌ قاعدگی طولانی‌تر خواهد بود. با افزایش سن چرخه‌های قاعدگی کوتاه‌تر و منظم‌تر خواهند شد.

 

میزان خونریزی در این دوران نباید از ۳۰ سی‌سی کمتر و یا از ۸۰ سی­‌سی بیشتر باشد.

 

چرخه قاعدگی شما ممکن است منظم باشد - تقریباً هر ماه به همان تعداد روز - یا تا حدودی نامنظم باشد ، و قاعدگی شما ممکن است سبک یا سنگین ، دردناک یا بدون درد ، طولانی یا کوتاه باشد و هنوز هم طبیعی تلقی شود. این سیکل در بدن هر شخص منحصر به فرد است و حتماً در این مورد با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید و همیشه تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود را یادداشت کنید.

همچنین استفاده از انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری ، مانند قرص های جلوگیری از بارداری به مدت طولانی و وسایل داخل رحمی مثل IUD، ممکن است چرخه قاعدگی شما را تغییر می دهد.

وقتی به یائسگی نزدیک می شوید ، چرخه قاعدگی شما ممکن است دوباره نامنظم شود. با این حال ، از آنجا که خطر ابتلا به سرطان رحم با افزایش سن افزایش می یابد ، هرگونه خونریزی نامنظم در دوران یائسگی را با پزشک متخصص زنان خود حتماً درمیان بگذارید.

 

چگونه چرخه قاعدگی خود را بررسی کنیم؟

اولین قدم برای این کار یادداشت کردن تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی است که این کار را می توانید با نرم افزارهای موجود در این وب سایت هم انجام بدهید و یا اینکه در دفترچه خود یادداشت کنید.

اگر نگران عادت ماهانه و خونریزی‌ ماهانه هستید، موارد زیر را هم زیر نظر بگیرید:

  • تاریخ پایان. تاریخ پایان قاعدگی را هم یادداشت کنید که آیا این مدت بیشتر یا کمتر از قبل بوده است. البته ملاک تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی هست ولی در صورتی که می خواهید چرخه قاعدگی خود را بررسی کنید این تاریخ هم یادداشت کنید.
  • حجم خونریزی خود را در نظر داشته باشید.
  • وجود درد و یا حالت های غیر معمول را نیز در نظر داشته باشید.
  • تغییرات خلق و خو را هم در نظر بگیرید.

 

 

چه عواملی باعث بی نظمی در چرخه قاعدگی می شوند؟

عوامل قاعدگی نامرتب عبارتند از:

  • بارداری و شیردهی
  • اختلالات خوردن ، کاهش شدید وزن یا ورزش بیش از حد
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی زودرس
  • بیماری التهابی لگن
  • فیبروئید رحم

 

برای جلوگیری از بی نظمی قاعدگی چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

برای برخی از زنان، استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. درمان هر مشکل اساسی ، مانند اختلال در خوردن ، نیز ممکن است کمک کند. با این وجود نمی توان از برخی بی نظمی های قاعدگی جلوگیری کرد و باید حتماً با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

در صورت مشاهده موارد زیر حتماً پزشک متخصص زنان را ملاقات کنید.

  •    عادت ماهانه به یکباره توقف شود و فرد باردار نباشد.
  •   بعد از چندین دوره چرخه‌ قاعدگی منظم به یکباره چرخه قاعدگی بی نظم می شود.
  • خونریزی بیش از 7 روز طول بکشد.
  • خونریزی شدید باشد.
  •   فاصله‌ بین دو خونریزی ماهانه کمتر از 21 روز و بیشتر از 35 روز باشد.
  •    دردهای غیر طبیعی و شدید در هنگام عادت ماهانه

 

 پس از واردشدن در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص زنان دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط